Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όσοι τολμούσαν να κινηθούν στην Αθήνα με ποδήλατο θα έπρεπε λίγο-πολύ να έχουν προϋπηρεσία… κασκαντέρ. Τα πράγματα όμως άλλαξαν. Και πλέον συναντάμε τους ποδηλάτες ακόμα και ως κούριερ, ικανούς να μεταφέρουν οτιδήποτε οπουδήποτε, γρήγορα και αξιόπιστα
«Η εναλλακτική εταιρεία courier με ποδήλατα, την οποία ίδρυσαν το 2010 πέντε φίλοι, έχει σήμερα 24 άτομα προσωπικό
→Το ποδήλατο σύμμαχος στην ταχύτητα
Της Φεβρωνίας Παντελή
Speed up your business, save your city. Σε απλά ελληνικά: «επιτάχυνε τη δουλειά σου, σώσε την πόλη σου». Αυτό είναι το μότο της Bondex couriers, της ελληνικής εταιρείας ταχυμεταφορών που χρησιμοποιεί ως τρόπο μετακίνησης το ποδήλατο και έχει καταφέρει εν μέσω κρίσης να εμπλουτίζει συνεχώς τις υπηρεσίες της και να κερδίζει ολοένα και περισσότερους συνεργάτες.
Πριν από τέσσερα χρόνια, το 2010, πέντε άνθρωποι, τους οποίους ένωνε η αγάπη για το ποδήλατο σε συνδυασμό με την ανάγκη της επαγγελματικής αποκατάστασης, αποφάσισαν να κάνουν αυτό το τολμηρό για τα ελληνικά δεδομένα βήμα -αν και σε μεγάλες πόλεις στο εξωτερικό κάτι αντίστοιχο εφαρμόζεται ήδη από τη δεκαετία του 1980. Συνυπολογίστε στα παραπάνω και τις οικολογικές ανησυχίες και ευαισθησίες που όλοι τους είχαν και οι οποίες τελικά τους έστρεψαν σε ένα νέο μοντέλο παροχής υπηρεσιών που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον και την ήδη «πηγμένη» Αθήνα.
Σήμερα η εναλλακτική εταιρεία courier που οι πέντε αυτοί φίλοι ίδρυσαν αριθμεί 24 άτομα προσωπικό, αποτελούμενο από έμπειρους αστικούς αναβάτες, και διατηρεί μόνιμη συνεργασία με πελάτες όπως το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το υπουργείο Περιβάλλοντος, τα Ελληνικά Πετρέλαια, τη ΔΕΠΑ, τη Cisco, την Ευρωπαϊκή Πίστη, τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης και άλλους. Καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την Αττική, ενώ διαθέτει και τη δυνατότητα της άμεσης παράδοσης εντός 45 λεπτών, που θεωρείται άλλωστε και βασικός παράγοντας επιλογής για τους αποστολείς, όπως και οι πολύ προσιτές τιμές της εταιρείας.
Μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει κατανάλωση βενζίνης, οπότε τα λειτουργικά έξοδα είναι λιγότερα από αυτά μιας συμβατικής εταιρείας ταχυμεταφορών…
Πόσο εύκολο όμως είναι στην πράξη να διανύεις τόσο μεγάλες αποστάσεις με πίεση χρόνου ή δύσκολες καιρικές συνθήκες, ρωτάμε. Κι ακόμα, πώς τους αντιμετωπίζουν οι Ελληνες οδηγοί, που είναι γνωστοί για το… ταμπεραμέντο τους;
«Πριν από δέκα χρόνια, αν κυκλοφορούσες με ποδήλατο στη Βουλιαγμένης, μπορεί και να σου… πετούσαν πέτρες. Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των ποδηλατών έχει αυξηθεί θεαματικά και παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές ο κόσμος έχει εξοικειωθεί με την παρουσία μας στους δρόμους και μας δείχνει σεβασμό. Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 35.000 μηχανάκια κούριερ στην Αθήνα. Φανταστείτε πόσο διαφορετικό θα ήταν το ιστορικό κέντρο της πόλης αν μπορούσαν να αντικατασταθούν σε ένα βαθμό από ποδήλατα. Θα επρόκειτο για εντυπωσιακή αλλαγή και αποσυμφόρηση ταυτόχρονα. Ως κοινότητα των ποδηλατών έχουμε πολλούς στόχους για τη βελτίωση τόσο της λειτουργίας όσο και της εικόνας της πόλης, η τύχη της οποίας εξαρτάται από τις ενέργειες που προτίθεται να κάνει ο καθένας από μας ξεχωριστά. Η καθημερινότητά μας εξαρτάται από εμάς τους ίδιους», μας λέει ο Χάρης Σκαφτούρος, εκ των εμπνευστών του εγχειρήματος. Σε ό,τι δε αφορά την επιτυχία της εταιρείας, θεωρεί ότι αυτή κυρίως οφείλεται στην ταχύτητα που προσφέρει στις υπηρεσίες της, καθώς το ποδήλατο είναι αποδεδειγμένα ο πιο γρήγορος τρόπος μεταφοράς σε συνθήκες πόλης, κίνησης και «χάους». «Μας προτιμούν για να μεταφέρουμε κάτι που πρέπει να παραδοθεί… χθες! Επίσης σεβόμαστε τους ανθρώπους που συνεργαζόμαστε και γι' αυτό υπάρχει η δυνατότητα να έχουν προσωπική επαφή μαζί μας και να απευθύνονται στον ίδιο υπάλληλό μας κάθε φορά, χτίζοντας με αυτόν τον τρόπο σταθερές σχέσεις».
Οσο για τις αντιξοότητες του επαγγέλματος, αν και ζούμε σε μια χώρα με… δεκατρείς μήνες τον χρόνο καλοκαίρι, θα πει: «Για εννιά μήνες τον χρόνο κάνουμε την ιδανική δουλειά από άποψη καιρικών συνθηκών. Τους υπόλοιπους τρεις, σκληραγωγούμαστε λίγο. Αγαπάμε πολύ αυτό που κάνουμε και γι' αυτό τα καταφέρνουμε. Μάλιστα από τη νέα χρονιά θα υπάρχει 24ωρη υπηρεσία και τα γραφεία μας θα μεταφερθούν στο κέντρο της Αθήνας».
Ρωτώντας για ασυνήθιστες εμπειρίες και περίεργες ιστορίες που έχουν να διηγηθούν, διαπιστώνουμε ότι συχνά ο κόσμος διαθέτει… μεγάλη φαντασία. Και μας λένε για τη μεταφορά ενός κλουβιού με έναν παπαγάλο, ένα σκυλάκι, ένα άλλο ποδήλατο, αλλά και μία πόρτα αυτοκινήτου που σίγουρα φάνταζε επιβλητική καθώς μεταφερόταν πάνω στο ποδήλατο μέχρι την είσοδο ενός καταστήματος ανταλλακτικών.
Αλλά μάλλον όλα τα ξεπερνά το ύψους 1,5 μέτρου δέντρο από κόντρα πλακέ που μετέφεραν πρόσφατα σε χώρο εκδηλώσεων ως ντεκόρ σε γαμήλια δεξίωση…