26/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ευρωσκεπτικισμός μέσα από 1.000 σκίτσα μαθητών

Ποια είναι η αντίληψη των μαθητών για την Ευρώπη; Μια εικόνα, χίλιες λέξεις, ισχυρίζεται ένα παλιό ρητό. Ωστόσο, στην περίπτωση του διαγωνισμού... χίλια και πλέον σκίτσα και κόμικς από μαθητές, είτε ατομικά είτε ομαδικά, σκιαγραφούν μια Ευρώπη με ματιά... «ευρωσκεπτικιστική», μια Ευρώπη που προκαλεί ανησυχία για το παρόν και το μέλλον στα.
      Pin It

Ποια είναι η αντίληψη των μαθητών για την Ευρώπη; Μια εικόνα, χίλιες λέξεις, ισχυρίζεται ένα παλιό ρητό. Ωστόσο, στην περίπτωση του διαγωνισμού… χίλια και πλέον σκίτσα και κόμικς από μαθητές, είτε ατομικά είτε ομαδικά, σκιαγραφούν μια Ευρώπη με ματιά… «ευρωσκεπτικιστική», μια Ευρώπη που προκαλεί ανησυχία για το παρόν και το μέλλον στα μάτια τους σήμερα

 

Πρωτότυπη σκέψη και χιούμορ από τα παιδιά

 

«Την καγκελάριο της Γερμανίας, Ανγκελα Μέρκελ, προτίμησαν να σκιτσάρουν όσοι μαθητές επέλεξαν να ασχοληθούν με πρόσωπα

 

Της Αλεξάνδρας Λεφοπούλου

 

Στο πλαίσιο του εορτασμού του Ευρωπαϊκού Ετους των Πολιτών (2013) και με αφορμή την εικοστή επέτειο της ευρωπαϊκής ιθαγένειας, η πρωτοβουλία της Educartoon-Η γελοιογραφία στην εκπαίδευση σε συνεργασία με το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Ιστορική έρευνα, διδακτική και νέες τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου και την επιστημονική ένωση «Νέα παιδεία» προκήρυξε στις 20 Σεπτεμβρίου 2013 πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό γελοιογραφίας και κόμικς για μαθητές Γυμνασίου, Γενικού και Εσπερινού Λυκείου, καθώς και Λυκείου Τεχνικής Εκπαίδευσης.

 

Στόχος του διαγωνισμού ήταν να συνδυάσει την εκπαίδευση με την τρέχουσα πραγματικότητα, δίνοντας την ευκαιρία στους έφηβους μαθητές να αποτυπώσουν εικαστικά τις σκέψεις τους για τον ρόλο και τη θέση της Ελλάδας στην Ε.Ε. αλλά και της ίδιας της Ε.Ε. στη διεθνή κοινότητα σήμερα.

 

Οι διοργανωτές μέσα από τον διαγωνισμό ήθελαν να εξετάσουν τον τρόπο λειτουργίας των αντανακλαστικών των μαθητών και των εκπαιδευτικών μέσα από τη γελοιογραφία και το σκίτσο, επιχειρώντας να φωτίσει την άλλη πλευρά των πραγμάτων, τις σκέψεις όχι μόνο για την «κακή» Ε.Ε. αλλά και για τη θετική της προσφορά.

 

 

Η επιτροπή

 

Ο διαγωνισμός ήρθε ως συνέχεια των δράσεων της Educartoon για την αξιοποίηση της γελοιογραφίας στην εκπαίδευση. Η Educartoon είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του γελοιογράφου Μιχάλη Κουντούρη με τον εκδότη Νίκο Νίκα και δραστηριοποιήθηκε για πρώτη φορά στην εκπαιδευτική κοινότητα το 2011 με το πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής «Αύριο εγώ θα οδηγώ».

 

Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αποτελούνταν από τους:

 

● Νίκο Νίκα, υπεύθυνο σχεδιασμού της Educartoon,

 

● Κώστα Αγγελάκο, επίκουρο καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου και διευθυντή της «Νέας παιδείας»,

 

● Μιχάλη Κουντούρη, σκιτσογράφο,

 

● Ελένη Ορνεράκη, υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων στο Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών Ορνεράκης,

 

● Νατάσα Μερκούρη, φιλόλογο, μέλος του Δ.Σ. της «Νέας παιδείας»,

 

● Αλεξάνδρα Αραγιάννη, ιστορικό – μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Ιστορική έρευνα, διδακτική και νέες τεχνολογίες» (Ιόνιο Πανεπιστήμιο).

 

Η ανταπόκριση στον διαγωνισμό ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Οι συμμετοχές, είτε ατομικές είτε ομαδικές, ξεπέρασαν τις χίλιες και εντυπωσίασαν τα μέλη της κριτικής επιτροπής με το ιδιαίτερα υψηλό τους επίπεδο, στη συντριπτική τους πλειονότητα, και τις έξυπνες ιδέες τους.

 

Στα ποιοτικά χαρακτηριστικά, οι διοργανωτές τονίζουν τις ιδιαίτερα ευρηματικές προσεγγίσεις, τις πολύ έξυπνες ιδέες και υλοποιήσεις που έφτασαν ακόμη και σε κατασκευές. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν και η συμμετοχή μαθητών ελληνικών Γυμνασίων και Λυκείων και από το εξωτερικό, όπως για παράδειγμα το Μόναχο.

 

Η θεματολογία που επιλέχθηκε είχε πολλές αναφορές στη μυθολογία και τον συμβολισμό, οικονομικές και θεσμικές αναφορές και όταν προσέγγιζε πρόσωπα, η καγκελάριος της Γερμανίας, Ανγκελα Μέρκελ, συγκέντρωνε τις προτιμήσεις (αν και οι Ελληνες μαθητές προτίμησαν τις γενικές προσεγγίσεις).

 

Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ο ευρωσκεπτικισμός των Ελλήνων μαθητών δίνει την εικόνα των ανησυχιών τους για το μέλλον της Ευρώπης.

 

 Η απονομή των βραβείων

 

Η τελετή απονομής των βραβείων και των επαίνων θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 1 Φεβρουαρίου 2014, στις 11.00, στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα, αίθουσα κινηματογράφου).

 

To Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών Ορνεράκη, θέλοντας να στηρίξει και να επιβραβεύσει τα νέα ταλέντα, αθλοθέτησε τα βραβεία και τους επαίνους. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και την ευγενική χορηγία του Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών Ορνεράκη και του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης». Χορηγός επικοινωνίας του διαγωνισμού ήταν η «Εφημερίδα των Συντακτών».

 

………………………………………..

 

Ο διαγωνισμός

 

Ο χάρτης των θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ε.Ε. και η οικουμενικότητά τους μέσα στην πολυπολιτισμική ευρωπαϊκή κοινωνία, οι υποχρεώσεις του Ευρωπαίου πολίτη, τα πλεονεκτήματα και οι ευκαιρίες που παρέχει η Ε.Ε. στους νέους των χωρών-μελών της, η επιρροή της Ε.Ε. στην καθημερινότητα του Ελληνα πολίτη, τα οφέλη και οι ζημίες για την Ελλάδα από την ένταξή της στην Ε.Ε., τα οικονομικά και τα κοινωνικά προβλήματα στην Ευρώπη (ανεργία, φτώχεια, αειφορία, μετανάστευση, υγεία), η διαφορετικότητα των πολιτισμών και η κοινότητα των γλωσσών και των πολιτισμών, η ελληνική ταυτότητα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτισμικής κληρονομιάς και σε αυτό της ευρωπαϊκής καθημερινότητας, η ταυτότητα του Ευρωπαίου πολίτη, η Ε.Ε. και η προστασία του περιβάλλοντος και η Ευρώπη και ο κόσμος είναι κάποιες από τις προτεινόμενες θεματικές του διαγωνισμού. Η πρωτότυπη και με χιούμορ σκέψη, αυτή που διαφέρει από τη στερεοτυπική που προβάλλουν τα ΜΜΕ, και έπειτα η δεξιότητα, ενδεχομένως και το ταλέντο, των μαθητών να σκιτσάρουν είναι τα κύρια κριτήρια του διαγωνισμού.

 

……………………………………………………………………

 

Τα βραβεία του μαθητικού διαγωνισμού

 

Γελοιογραφία

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Βραβεία

Δημήτριος Αποστολίδης, 13ο Γυμνάσιο Λάρισας

Αννα Σφακιανάκη, Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου

Ηλίας Κυριακόπουλος, 2ο Γυμνάσιο Φλώρινας

 

Επαινοι

Κωνσταντίνος Βενιανάκης, Γυμνάσιο Αλικιανού

Φωτεινή Παπασπύρου, 3ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων

Παναγιώτης Παπαγιαννόπουλος, Εκπαιδευτήρια Δούκα

Ανδρέας Δρυμιώτης, Εκπαιδευτήρια Δούκα

Σουζάνα Ούστα, Εκπαιδευτήρια Δούκα

Χριστίνα Γιανναδάκη, 11ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης

Παρασκευή Καραγιαννάκη, 11ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης

Αθηνά Θεοφίλου, Κολλέγιο Αθηνών

Αργυρώ Χατζηελευθεριάδου, Κολλέγιο Αθηνών

Ειρήνη Νεγιάννη, 3ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης «Δόμνα Βισβίζη»

Γεωργία Τομπούλογλου, Γυμνάσιο Νέων Επιβατών

Ιωάννα Μακρυπούλια, 2ο Γυμνάσιο Κω

Αγγελος-Φοίβος Αποστόλου, 5ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων

Χρήστος Δαλκυριάδης, 3ο Γυμνάσιο Κομοτηνής

Πάτρα Σκαμπέλα, Ιδιωτικό Γυμνάσιο Στέγκα

Μαριάννα Λεμπέση, 9ο Γυμνάσιο Νίκαιας

Διονύσιος Φωτεινάκης, Γυμνάσιο Κορώνης Μεσσηνίας

Νικόλαος Νούλης, 3ο Γυμνάσιο Αργους

 

Λύκειο

Βραβεία

Αρχοντία Παπαγεωργίου, 2ο ΓΕΛ Κατερίνης

Κωνσταντίνα Μαυροειδή, ΓΕΛ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών

Καλλιόπη Αποστολοπούλου, 3ο ΓΕΛ Πύργου «Pierre de Coubertin»

 

Επαινοι

Κωνσταντίνος Κοτενίδης, 3ο ΓΕΛ Ζωγράφου

Νικόλαος Μαυρίδης, 3ο ΓΕΛ Βέροιας

Ιωάννης Αριδάς, ΓΕΛ Μεγαλόπολης

Θεοδώρα Παληού, Λύκειο Μονάχου

Ειρήνη Μπέσιου, 3ο ΓΕΛ Βέροιας

Θωμάι Ενιγιάντ, 1ο ΕΠΑΛ Καβάλας

Θεόφιλος Παπαδόπουλος, ΓΕΛ Ανατολής Ιωαννίνων

Σταύρος Γερακάρης, 5ο ΓΕΛ Καλαμάτας

Ιωάννα Λιόλιου-Δέσποινα Μαζγαλτζίδου-Μαρκέλα Μένγκα, 1ο ΓΕΛ Καστοριάς

Μανώλης Καλλιντέρης, 2ο ΕΠΑΛ Ν. Φιλαδέλφειας Αττικής

Αγγελική Βλάχου, 2ο ΕΠΑΛ Ν. Φιλαδέλφειας Αττικής

Περικλής Κουλιφέτης, Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο

Δάφνη Κεσκενίδου, 2ο ΓΕΛ Κατερίνης

Αθηνά Πολυζώη, 1ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου

Ελενα Κόττα, 46ο Λύκειο Αθηνών

Κωνσταντίνος Αργυρίου, 1ο ΓΕΛ Ελασσόνας

Στέλλα Στεργιάδου, Πρότυπο Πειραματικό ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά

 

Κόμικς

Γυμνάσιο

Βραβεία

Μαρία Μαρκαντωνάτου-Συμέλα Παπαδογιαννάκη-Μιχαήλ Σταμάτης-Ελένη Χατζηκομνηνού, 3ο Γυμνάσιο Χαϊδαρίου

 

Επαινοι

Γιάννης Ελευθεριάδης, Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης

Νικόλαος Αθανασιάδης-Δημήτριος Τασιόπουλος-Νικόλαος Τραγγανίδας, 3ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού

Κωνσταντίνος Σώζιος, 7ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων

Λύκειο

Επαινοι

Ηλίας Καραβάνης, Μουσικό Σχολείο Ξάνθης

Δήμητρα Καζή, ΓΕΛ Κυπαρισσίας

Ευαγγελία Μυλωνίδου-Χριστίνα Σταυροπούλου-Κορίνα Χατζηγεωργίου, 2ο ΓΕΛ Ελευθερίου Κορδελιού.

Οι διοργανωτές ευχαριστούν θερμά τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που συμμετείχαν στον διαγωνισμό για το ενδιαφέρον τους.

 

Scroll to top