Η κριτική επιτροπή μάς άφησε με το στόμα ανοιχτό, αγνοώντας την ταινία που σαφώς είχε ξεχωρίσει, το «’71» του Γιαν Ντεμάνζ και δίνοντας τη Χρυσή Αρκτο στο κινεζικό νουάρ «Μαύρο κάρβουνο, λεπτός πάγος», που είχε περάσει απαρατήρητο. Πάλι καλά που δικαιώθηκαν οι Αμερικανοί Γουές Αντερσον και Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ, και ο Αθανάσιος Καρανικόλας («Στο σπίτι») πήρε το βραβείο τού Forum
Της Λήδας Γαλανού
Ολοκληρώθηκε το 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου κι απένειμε τα βραβεία του, που μας άφησαν με το στόμα ανοιχτό, για διάφορους λόγους.
Η κινεζική ταινία «Μαύρο κάρβουνο, λεπτός πάγος» του Γινάν Ντιάο, συμπαραγωγή της γερμανικής Match Factory, μια φαντασμαγορική, αιματοβαμμένη, ωστόσο αμετροεπής κι ατελείωτη διατριβή στο φιλμ νουάρ, τιμήθηκε με τη Χρυσή Αρκτο αλλά και με το Βραβείο Ανδρικού Ρόλου για τον Λιάο Φαν, αποδεικνύοντας ότι η κριτική επιτροπή πραγματικά εντυπωσιάστηκε από το αποτέλεσμά της. Το επίσης κινεζικό «Blind Massage» του Λου Γε πήρε το Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος για τη Φωτογραφία του κι η Χάρου Κουρόκι το Βραβείο Γυναικείου Ρόλου για το «Little House», την 80ή ταινία του Ιάπωνα σκηνοθέτη Γιόζι Γιαμάντα, φτάνοντας τα τέσσερα μεγάλα βραβεία για το ασιατικό σινεμά.
Το «Kreuzweg / Οι Στάσεις μια Σταύρωσης» του Ντρίτριχ Μπρούγκεμαν, η μία από τις ταινίες που συζητήθηκε εντονότερα στην Berlinale, απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου, μικρή αποζημίωση από την κριτική επιτροπή.
Τουλάχιστον οι δύο μεγάλοι Αμερικανοί σκηνοθέτες του Διαγωνιστικού Τμήματος διακρίθηκαν με σαφήνεια και στιβαρότητα. Ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας για το αριστουργηματικό «Boyhood» και ο Γουές Αντερσον το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, την Αργυρή Αρκτο δηλαδή, για το απολαυστικό «The Grand Budapest Hotel».
Με χιούμορ αντιμετωπίστηκε το γεγονός ότι το Βραβείο Alfred Bauer για την Πρωτοπορία στο Σινεμά δόθηκε στο «Aimer, Boire et Chanter» του 91χρονου Αλέν Ρενέ, ο οποίος μπορεί να έδωσε, πριν από χρόνια, νέα ώθηση στο σινεμά, αλλά οπωσδήποτε σήμερα δεν μπορεί να θεωρηθεί πρωτοπόρος, παρότι πάντα χαριτωμένος.
Η μεγαλύτερη έκπληξη, ωστόσο, της βραδιάς ήταν ότι αγνοήθηκε παντελώς η ταινία που σαφέστατα ξεχώρισε από το φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα, το «’71» του Γιαν Ντεμάνζ, στην οποία άξιζε έως και η Χρυσή Αρκτος ή το Βραβείο Σκηνοθεσίας – ας το θυμηθούν τουλάχιστον οι θεατές όταν η ταινία βγει στις αίθουσες.
Από τη φετινή ελληνική παρουσία στο Φεστιβάλ, η ταινία «Στο σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα τιμήθηκε με το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής από το τμήμα Forum, επιβραβεύοντας τις επιτυχημένες προβολές της στο Φεστιβάλ.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Αναλυτικά τα Βραβεία
Ταινίες Μικρού Μήκους
• Αργυρή Αρκτος: «Tant qu’il nous reste des fusils a pompes» των Καρολίν Πογκί και Τζόναθαν Βινέλ
Χρυσή Αρκτος: «Laborat’» του Γκιγιόμ Καγιό
Ταινίες Μεγάλου Μήκους
• Καλύτερη Πρώτη Ταινία, Βραβείο GWFF (συνοδεύεται από 50.000 ευρώ): «Gueros» του Αλόνσο Ρουισπαλάσιος, από το Πανόραμα
Βραβεία της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
• Αργυρή Αρκτος Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: για τη φωτογραφία του κινεζικού «Blind Massage» του Λου Γε
• Αργυρή Αρκτος Καλύτερου Σεναρίου: στους Ανα και Ντίτριχ Μπρούγκεμαν για το «Kreuzweg»
• Αργυρή Αρκτος Ανδρικού Ρόλου: στον Λιάο Φαν για το κινεζικό «Black Coal, Thin Ice» του Γινάν Ντιάο
• Αργυρή Αρκτος Γυναικείου Ρόλου: στη Χάρου Κουρόκι για το «The Little House» του Γιόζι Γιαμάντα
• Αργυρή Αρκτος Σκηνοθεσίας: στον Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ για το «Boyhood»
• Αργυρή Αρκτος, Βραβείο Alfred Bauer: στο «Aimer, Boire et Chanter» του Αλέν Ρενέ
• Αργυρή Αρκτος, Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: στον Γουές Αντερσον για το «The Grand Budapest Hotel»
• Χρυσή Αρκτος Καλύτερης Ταινίας: «Black Coal, Thin Ice» του Γινάν Ντιάο
Βραβεία Οικουμενικής Επιτροπής
• Διαγωνιστικό Τμήμα: «Kreuzweg» του Ντρίτριχ Μπρούγκεμαν
• Ειδική Μνεία: «’71» του Γιαν Ντεμάνζ
• Πανόραμα: «Calvary» του Τζον Μάικλ ΜακΝτόνα και «Triptyque» των Ρόμπερτ Λεπάζ και Πέντρο Πίρες
• Forum: «Στο σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα