12/03/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περιθωριακή εδώ και δεκαετίες η θέση των γυναικών, αποκαλύπτει έρευνα

Χόλιγουντ γένους αρσενικού

      Pin It

ΚΕΙΤ ΜΠΛΑΝΣΕΤΚάτι ήξερε η Κέιτ Μπλάνσετ όταν, παίρνοντας το Οσκαρ της για τη «Θλιμμένη Τζάσμιν», ευχαρίστησε τον Γούντι Αλεν γιατί εξακολουθεί να γράφει σπουδαίους γυναικείους ρόλους. «Το κοινό θέλει να βλέπει ταινίες με τις γυναίκες στο κέντρο τους. Και κερδίζουν χρήματα», δήλωσε με έμφαση. Αυτή η περίεργη αναφορά της μεγάλης ηθοποιού στην αγορά μόνο τυχαία δεν ήταν. Οπως επί χρόνια καταγγέλλουν οι ίδιες οι γυναίκες -και ήρθε τώρα και μια έρευνα του Center for the Study of Women in Television, Film & New Media του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο να επιβεβαιώσει- η κινηματογραφική βιομηχανία είναι ένας αφόρητα ανδρικός κόσμος.

 

Σύμφωνα με την έρευνα στα 100 πρώτα σε εισπράξεις φιλμ της Αμερικής οι γυναίκες αποτελούν μόνο το 15% των πρωταγωνιστών, το 29% των βασικών ρόλων και το 30% των ρόλων που έχουν λογάκια να πουν. Μια κατάσταση τραγική, που ελάχιστα έχει αλλάξει από τη δεκαετία τού 1940, όπως εξήγησε η επικεφαλής ερευνήτρια Μάρθα Λόζεν. Πρόσφατα χιτ στο μποξ-όφις με γυναίκες πρωταγωνίστριες, όπως το «Gravity» με τη Σάντρα Μπούλοκ και το «Hunger Games» με την Τζένιφερ Λόρενς, ρίχνουν απλώς στάχτη στα μάτια και κρύβουν τη σταθερή περιθωριοποίηση των γυναικών στη διάρκεια των χρόνων.

 

Η έρευνα, που έχει τον επιθετικό τίτλο «It’ s a Man’s (Celluloid) World», προσπαθεί να διαλύσει μύθους. Επειδή δηλαδή η Ελεν ΝτεΤζένερις και η Τίνα Φέι παρουσιάζουν απονομές, επειδή η Ακαδημία Κινηματογράφου έχει γυναίκα πρόεδρο, την Τσέριλ Μπουν Αϊζακς, και η Αντζελίνα Τζολί μονοπωλεί τα φλας, αυτό σημαίνει ότι στο Χόλιγουντ επικρατεί ισότητα; Τα νούμερα είναι αμείλικτα. Ιδού μερικά ακόμα, όχι μόνο από τη νέα έρευνα, αλλά και παλιότερες, όπως αυτή της New York Film Academy, που δόθηκε στη δημοσιότητα πέρυσι.

 

Μόνο το 13% των 100 κορυφαίων (σε εισπράξεις) ταινιών της τελευταίας χρονιάς είχαν ίσο αριθμό γυναικείων και ανδρικών ρόλων.

 

Το 97% των ταινιών δεν είχαν καμία γυναίκα συντελεστή ή ηθοποιό.

 

Στα 250 κορυφαία φιλμ τού 2012 οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόνο το 18% των σκηνοθετών, εκτελεστών παραγωγών, παραγωγών, σεναριογράφων, διευθυντών φωτογραφίας και μοντέρ. Και πάλι καλά να λέμε, αφού σημειώθηκε αύξηση 1% από το… 1998. Οταν το 2009 η Κάθριν Μπίγκελο έγινε η πρώτη γυναίκα που κέρδισε Οσκαρ σκηνοθεσίας με το «The Hurt Locker», μας είχε πιάσει η χαρά ότι άνοιξε δήθεν ο δρόμος.

 

Δεν πάνε πολλές μέρες που η Λένα Ντάνχαμ, δημιουργός της θρυλικής τηλεοπτικής σειράς «Girls», μίλησε στο φεστιβάλ SXSW του Τέξας για τη συμπεριφορά του Χόλιγουντ προς τις γυναίκες.

 

Δεν χρειάστηκε να πει πολλά. Ενα μόνο. Ο Ανταμ Ντράιβερ, συμπρωταγωνιστής στο «Girls», που δεν τον λες και κούκλο (ακριβώς το αντίθετο), δέχεται συνέχεια πλήθος προτάσεων για σπουδαίους ρόλους, ενώ η ίδια και οι τρεις φιλενάδες της (Αλισον Γουίλιαμς, Τζεμάιμα Κερκ και Ζόσια Μάμετ) μάταια περιμένουν μια κινηματογραφική πρόταση της προκοπής.

 

Επιμ.: Β.Γεωργ.

 

Scroll to top