Λίγο πριν από τις εκλογές, η κατασκευάστρια κοινοπραξία στη Θεσσαλονίκη ανακοινώνει διακοπή εργασιών και οι υποψήφιοι ξαφνικά ανακαλύπτουν μέσω ανακοινώσεων «εκβιασμούς» και «αδιέξοδα»…
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου
«Πόλεμος» δηλώσεων έχει ξεσπάσει στη Θεσσαλονίκη, μετά την ανακοίνωση-βόμβα της κοινοπραξίας (συμφερόντων Μπόμπολα) που κατασκευάζει το μετρό ότι αποχωρεί. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, χαρακτηρίζει «απαράδεκτη από κάθε άποψη» τη δήλωση διακοπής έργων του μετρό που υπέβαλε η κατασκευάστρια κοινοπραξία σε μια υπόθεση που ταλαιπωρεί δεκαετίες την πόλη.
«Δεν είναι τίποτα άλλο από μια ακόμα πράξη στο γαϊτανάκι του εκβιασμού που υφίστανται οι Θεσσαλονικείς. Ενας εκβιασμός, προκειμένου να αυξηθεί το κόστος του έργου κατά μισό δισ. ευρώ. Η οργή περισσεύει», τονίζει σε ανακοίνωσή του ο δήμαρχος και ζητά: «Να γνωρίσει άμεσα η πόλη όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην εξέλιξη εργασιών, στα χρήματα που έχουν δαπανηθεί, στις καταγεγραμμένες υπερβάσεις και στο αν, πότε και πώς εξελίχθηκε η διαπραγμάτευση του Δημοσίου με τον εργολάβο για την τύχη των αρχαιολογικών ευρημάτων.
Απαιτούμε επίσης μια δέσμευση, σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, για το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου, καθώς και για τη συνύπαρξη του μετρό με τα αρχαία. Δεν διαπραγματευόμαστε ούτε το μέλλον ούτε την ψυχή της Θεσσαλονίκης», αναφέρει ο δήμαρχος και ξεκαθαρίζει:
«Θα γίνει το μετρό;»
«Μετά τον κλαυσίγελο της τρύπας στη Νέα Εγνατία που σκότωσε εν τη γενέσει της κάθε κουβέντα για την ανάπτυξη ενός υγιούς μέσου, όπως το τραμ, μετά το φιάσκο της υποθαλάσσιας που στοίχισε στον φορολογούμενο 60 εκατ. ευρώ κερατιάτικα, το ανεκδιήγητο ελληνικό κράτος δεν επιτρέπεται να ξανααστοχήσει. Η πόλη απαιτεί να ξέρει: Θα γίνει επιτέλους το μετρό;».
Από την πλευρά του, ο έως πρότινος αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος της Ν.Δ. και νυν υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σταύρος Καλαφάτης, αποδίδει προσωπικές ευθύνες στον Γιάννη Μπουτάρη για την αρνητική εξέλιξη του έργου: «Εδώ και μήνες, ο δήμαρχος, αντί να συμβάλει στην επιτάχυνση του ήδη επιβαρημένου έργου του μετρό, με τη στάση και τη συμπεριφορά του έχει καταστεί πρωταγωνιστής των καθυστερήσεων και της ταλαιπωρίας των πολιτών». Ακόμη σημειώνει ότι: «Η Θεσσαλονίκη βιώνει τις επιπτώσεις μιας δημοτικής διοίκησης που θεωρεί σχέδιο δράσης την αδράνεια. Ελπίζουμε όλοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σταματήσουν τα παιχνίδια στις πλάτες της πόλης και των πολιτών. Το έργο του μετρό πρέπει να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί».
Το γάντι που πέταξε ο κ. Καλαφάτης σήκωσε ο Γιάννης Μπουτάρης επισημαίνοντας: «Οσο για τους όψιμα αγωνιούντες για τη μοίρα της κοινοβουλευτικής εκλογικής τους περιφέρειας, εφόσον υποστηρίζουν την ορθότητα της ψήφου τους, με την οποία ενέκριναν τις συμβάσεις Σουφλιά (και τα photo opportunity του Γιωρίκα και του Κωστίκα) και μαζί μ’ αυτές, τον σχεδιασμό σταθμών του μετρό κάθε 800 μέτρα και “μελετοκατασκευή βλέποντας-και-κάνοντας” για τον αρχαιολογικό πλούτο στα έγκατα ενός αστικού κέντρου 23 αιώνων, να βγουν και να το πουν δημόσια. Διαφορετικά, καλό θα είναι να πάρουν θέση για τα διλήμματα, όπως τα παρουσιάζει η κυβέρνηση στην οποία ακόμα ανήκουν».
Οργανωμένο σχέδιο πίσω από την απόφαση της κοινοπραξίας να αποσυρθεί καταδεικνύει στο μεταξύ η δήλωση του ανεξάρτητου υποψήφιου δημάρχου, Χρήστου Μάτη. «Είναι προφανές», λέει, «ότι η κοινοπραξία επιλέγει ως χρόνο πραγματοποίησης της απειλής της την προεκλογική περίοδο, ποντάροντας στον φόβο του πολιτικού κόστους που προκαλεί η κάλπη στον πολιτικό. Ομως ακόμη κι αν κερδίσει ή χάσει η εταιρεία, δεν υπάρχει καμιά ιδιαίτερη διαφορά. Διότι το έργο είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί».