Είμαστε που είμαστε μία από τις ακριβότερες χώρες της Ευρώπης στις τιμές των προϊόντων, η Ελλάδα βρίσκεται στον πάτο και σε θέματα ενημέρωσης και προστασίας του καταναλωτή, με αποτέλεσμα η χώρα μας, παρά τη βαθιά κρίση που βιώνει, να θεωρείται παράδεισος για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν παράνομες εμπορικές πρακτικές για να κερδοσκοπήσουν. Το αποτέλεσμα, όπως αποκάλυψε χθες ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα καταναλωτή Νέβεν Μίμικα που έδωσε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, είναι ότι σύμφωνα με σχετική έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι Ελληνες εμφανίζονται να είναι οι πιο «αποδυναμωμένοι» καταναλωτές της Ευρώπης. Δεν έχουν εμπιστοσύνη ούτε στις δημόσιες αρχές ούτε στις ενώσεις καταναλωτών αλλά ούτε στις επιχειρήσεις, ενώ ένα σημαντικό μειονέκτημα είναι πως ανεξαρτήτως ηλικίας, δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους. Ο Νέβεν Μίμικα αναφέρθηκε και στο θέμα της ακρίβειας στην Ελλάδα, αφήνοντας αιχμές ότι στη χώρα μας οι αρχές ασχολούνται με τους γενικούς όρους του ανταγωνισμού και δεν βλέπουν τις τιμές στην αγορά. Ο ίδιος αναγνώρισε πως «οι τιμές κάποιων αγαθών στην Ελλάδα είναι υψηλότερες από ό,τι σε άλλα σημεία της Ευρώπης», αλλά όπως είπε, «το θέμα δεν είναι να έχουμε τις ίδιες τιμές παντού, αλλά εάν οι αρχές μπορούν να αποδείξουν τις περιπτώσεις που οι εμπορικές πρακτικές των επιχειρήσεων δεν σέβονται τους κανόνες του ανταγωνισμού». Γι’ αυτό, όπως σημείωσε, θα πρέπει να εξετάζουν τις τιμές στην αγορά και όχι να περιορίζονται μόνο στους γενικούς κανόνες του ανταγωνισμού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκινά ενημερωτική εκστρατεία για τα δικαιώματα των καταναλωτών σε εννέα από τις πιο «ευάλωτες» ευρωπαϊκές χώρες και συγκεκριμένα στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Λετονία, τη Βουλγαρία, την Πολωνία και την Κροατία. Η καμπάνια της Ε.Ε. έχει στόχο να «εκπαιδεύσει» τους καταναλωτές για τις δυνατότητες που τους παρέχει ο νόμος, όπως λ.χ. τα δικαιώματα επιστροφής, επισκευής ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων και άλλα.
Βασίλης Γεώργας