→10.000 ναυτικοί χωρίς δουλειά και 800 πλοία στο ελληνικό νηολόγιο από 3.500 που ήταν τη δεκαετία του 1980
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Αγγίζουν τις 10.000 πλέον οι άνεργοι ναυτικοί βάσει των στοιχείων των ναυτεργατικών σωματείων και της ΠΝΟ, ενώ με τα επίσημα στοιχεία φτάνουν τις 5.000. Την ίδια ώρα οι πραγματικές θέσεις εργασίας είναι 14.000, ενώ τη δεκαετία του 1980 είχαν φτάσει περίπου τις 80.000. Την ίδια δεκαετία στο ελληνικό νηολόγιο βρίσκονταν πάνω από 3.500 πλοία, ενώ σήμερα φτάνουν μόλις τα 800.
Τα στοιχεία αυτά συμπεριλαμβάνονται σε ερώτηση 12 βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης με θέμα «εκρηκτικές διαστάσεις έχει λάβει η ανεργία των ναυτικών. Απαιτείται άμεση αντιμετώπιση» και στην οποία επισημαίνεται ότι οι πολιτικές των κυβερνήσεων που λειτουργούσαν με γνώμονα την ικανοποίηση των εφοπλιστικών αιτημάτων, ευθύνονται για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τις συνεχείς μειώσεις των οργανικών συνθέσεων τις τελευταίες τρεις δεκαετίες.
Οπως σημειώνουν οι 12 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, σ’ αυτές τις πολιτικές εντάσσεται το νέο θεσμικό πλαίσιο στην ακτοπλοΐα, νόμος 4150/2013, το οποίο έθεσε εκτός εργασίας εκατοντάδες ναυτεργάτες, καθώς και η απελευθέρωση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα που οδήγησε στην αλλαγή του νηολογίου τα τελευταία κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία, γεγονός που επέδρασε αρνητικά στην εργασία των Ελλήνων ναυτικών σε αυτά.
Διευκρινίζουν πως η διαφορά ανάμεσα στην επίσημη και την πραγματική ανεργία οφείλεται στο γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός ανέργων δεν καταγράφεται στους καταλόγους του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) επειδή ουδέποτε τους εξασφαλίζει εργασία και επίσης η συντριπτική πλειονότητα δεν συμπληρώνει τις προϋποθέσεις για την επιδότηση.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, μόνο 440 ναυτικοί είχαν δικαίωμα επιδότησης, από το σύνολο των επίσημα εγγεγραμμένων ναυτικών, ενώ το ύψος των επιδομάτων ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών υπολείπεται σημαντικά των αντίστοιχων επιδομάτων σε άλλους εργασιακούς κλάδους.
Οι βουλευτές ερωτούν τον υπουργό εάν προτίθεται να τροποποιήσει τον όρο 8 του νομοθετικού διατάγματος 2687/53 και τις εγκριτικές πράξεις, προκειμένου να στελεχώσουν τα ελληνικά πλοία άνεργοι Ελληνες ναυτεργάτες. Εάν σκοπεύει να επανεξετάσει τις ρυθμίσεις για την δραστική μείωση των θέσεων εργασίας, όπως αυτές προβλέπονται στον νόμο 4150/2013 για το νέο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας. Εάν θα προχωρήσει στην αναδιοργάνωση του ΓΕΝΕ, όπως προτείνουν ΠΝΟ και ναυτεργατικά σωματεία, έτσι ώστε αυτό να αποκτήσει ουσιαστικές αρμοδιότητες.