Τέσσερις είναι οι βασικές κατηγορίες δικαιούχων του «κοινωνικού μερίσματος» από το πρωτογενές πλεόνασμα, που οριστικοποιούνται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, το συνολικό ποσό του «κοινωνικού μερίσματος» κατανέμεται σε:
- «Κοινωνικό Μέρισμα 450 εκατ. ευρώ» σε πολίτες και οικογένειες με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, με βάση ειδικά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το ακριβές ποσό του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά δικαιούχο, οι κατηγορίες των δικαιούχων, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, ο φορέας, η διαδικασία, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής, ο χρόνος και τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγησή του ανά κατηγορία δικαιούχων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας.
Το ποσό ανά δικαιούχο καταβάλλεται εφάπαξ, είναι αφορολόγητο, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή του ΕΚΑΣ ή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Κάθε δικαιούχος λαμβάνει το κοινωνικό μέρισμα από μία και μόνο πηγή.
- «Κοινωνικές επιταγές» 20 εκατ. ευρώ για δράσεις στέγασης- σίτισης- κοινωνικής φροντίδας για τους αστέγους. Η «κοινωνική επιταγή» θα ενσωματώνει την αξία συγκεκριμένης κοινωνικής παροχής, η οποία θα είναι ατομική και θα παρέχεται στον δικαιούχο του προγράμματος που θα την ενεργοποιεί αποκλειστικά για την απολαβή συγκεκριμένων αγαθών ή/και υπηρεσιών.
Φορείς υλοποίησης δράσεων αυτών θα είναι τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, τα εκκλησιαστικά φιλανθρωπικά ιδρύματα, οι φορείς της Εκκλησίας και τα πιστοποιημένα από το υπουργείο Εργασίας σύμφωνα με το Ν.2646/1998 Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που αποδεδειγμένα δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών στην ομάδα στόχου των αστέγων.
- Παροχές ασθένειας σε είδος έως την 28η Φεβρουαρίου 2015. Το πρόγραμμα αφορά σε:
• Ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, οι οποίοι διέκοψαν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή προέβησαν σε δήλωση αδράνειας εργασιών ή συνεχίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα και δεν είναι ασφαλισμένοι σε άλλον φορέα. Την παροχή δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, εφόσον οι οφειλές τους στον οικείο ασφαλιστικό φορέα αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013 και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού τους εισοδήματος κατά τα ως άνω έτη δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
• Ασφαλισμένους του Τομέα Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ, οι οποίοι έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον ασφαλιστικό τους φορέα. Την παροχή δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013 και ο μέσος όρος τού συνολικού οικογενειακού τους εισοδήματος κατά τα ως άνω έτη δεν υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ.
• Υπερήλικες ασφαλισμένους του ΟΓΑ (και τα προστατευόμενα μέλη τους), των οποίων το ασφαλιστικό δικαίωμα και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση σύνταξης.
- Χορήγηση εφάπαξ αφορολόγητης χρηματικής ενίσχυσης, 500 ευρώ ανά άτομο, σε ένστολους με εισόδημα έως 1.500 ευρώ. Το συνολικό κονδύλι θα είναι 37 εκατ. ευρώ και θα αφορά σε περίπου 75.000 ένστολους.
Οι ένστολοι πρέπει να ήταν εν ενεργεία κατά την 31η Ιανουαρίου εφέτος και θα ληφθούν υπόψη οι συνολικές μεικτές τακτικές αποδοχές του Ιανουαρίου εφέτος. Η ενίσχυση θα καταβληθεί ολόκληρη (500 ευρώ), έως τα 1.500 ευρώ. Για τις αποδοχές πάνω από τα 1.500 ευρώ και έως τα 1.542 ευρώ, θα μειώνεται κατά 12 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον ευρώ αποδοχών. Δηλαδή, ένστολος με αποδοχές 1.501 ευρώ, θα πάρει ενίσχυση 488 ευρώ, ενώ για αποδοχές 1.540 ευρώ θα δοθεί ενίσχυση 20 ευρώ και για αποδοχές 1.542 ευρώ δεν θα δοθεί ενίσχυση.
Στις μηνιαίες αποδοχές δεν συνυπολογίζονται τα κοινωνικά επιδόματα, η ειδική αποζημίωση και το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων. Η ενίσχυση θα είναι αφορολόγητη, δεν θα υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν θα κατάσχεται ούτε θα συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν θα υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Σημειώνεται, ότι για τους δικαιούχους της πρώτης κατηγορίας, δηλαδή του «μερίσματος των 450 εκατ. ευρώ», η ειδική επιτροπή (από στελέχη του οικονομικού επιτελείου και του ΠΑΣΟΚ) επεξεργάζεται ήδη ένα βασικό σενάριο, βάσει του οποίου το πραγματικό ετήσιο εισόδημα για τους δικαιούχους θα είναι οι 6.000 ευρώ ανά άτομο. Το συγκεκριμένο ύψος του εισοδήματος θα κλιμακώνεται (κατά το πρότυπο των οικογενειακών επιδομάτων) με συντελεστή 1 για τον άγαμο, με συντελεστή 1/3 για τη σύζυγο και με συντελεστή 1/6 για κάθε παιδί. Δηλαδή, για οικογένεια με δύο παιδιά θα ανέρχεται σε 10.000 ευρώ.
Το ύψος του επιδόματος πιθανόν να κυμαίνεται από τα 500 ευρώ έως τα 1.000 ευρώ. Το ανώτατο ύψος των 1.000 ευρώ αναμένεται να αφορά σε πολύτεκνους (τέσσερα και περισσότερα παιδιά), ή σε οικογένεια με τρία παιδιά και άνεργη μητέρα. Για μια τετραμελή οικογένεια, υπολογίζεται ότι το επίδομα θα είναι περίπου 800 ευρώ.
Για τα περιουσιακά κριτήρια, το υπό συζήτηση βασικό σενάριο αφορά σε συνολική ακίνητη περιουσία 50.000 ευρώ (50.000 ευρώ για άγαμο και 100.000 ευρώ για έγγαμο) έως 250.000 ευρώ.
Πώς θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας ακινήτων
Εξαιρούνται από το φόρο υπεραξίας τα ακίνητα που αποκτήθηκαν έως και την 31.12.1994. Αυτό προβλέπει η διάταξη του πολυνομοσχεδίου για την εφαρμογή του νέου φόρου υπεραξίας που έχει τεθεί σε εφαρμογή από την 1.1.2014.
Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή διευκρινίζεται ότι προκειμένου να υπολογισθεί ο φόρος υπεραξίας η τιμή κτήσης του ακινήτου θα προσδιορίζεται ως εξής: α) Στην περίπτωση κτήσης λόγω μεταβίβασης με επαχθή αιτία, είναι το τίμημα ή η αξία του ανταλλάγματος, όπως προκύπτει από το οικείο συμβόλαιο, β) Στην περίπτωση κτήσης λόγω κληρονομικής διαδοχής ή μεταβίβασης με χαριστική αιτία, είναι η αξία βάσει της οποίας υπολογίστηκε ο φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής ή χορηγήθηκε απαλλαγή από αυτόν, όπως η αξία αυτή προκύπτει από το οικείο συμβόλαιο ή οποιοδήποτε άλλο δημόσιο έγγραφο, γ) Σε κάθε άλλη περίπτωση, υπολογίζεται ως εξής: Τιμή κτήσης ίσον τιμή μεταβίβασης επί τον Δείκτη Τιμών Κατοικιών (ΔΤΚατ) του έτους κτήσης διά του ΔΤΚατ του προηγούμενου της μεταβίβασης έτους. Ως ΔΤΚατ νοείται ο μέσος Δείκτης Τιμών Κατοικιών Αστικών Περιοχών της περιόδου Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου κάθε έτους, όπως ανακοινώνεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Αν κατά το χρόνο της μεταβίβασης δεν έχει δημοσιευθεί μέσος ΔΤΚατ, λαμβάνεται υπ' όψιν ο σχετικός δείκτης του αμέσως προηγούμενου έτους.
Ο χρόνος κτήσης είναι ο χρόνος απόκτησης ποσοστού τουλάχιστον 75% του μεταβιβαζόμενου δικαιώματος επί της ακίνητης περιουσίας. Σε περίπτωση που δεν προκύπτει χρόνος κτήσης, ισχύουν τα εξής:
α) Επί μεταβίβασης κτίσματος που ανεγέρθηκε, με αυτεπιστασία ή με βάση το σύστημα της αντιπαροχής, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος μετά την παρέλευση πέντε ετών από την ημερομηνία έκδοσης ή δύο ετών από την ημερομηνία ανανέωσης της οικοδομικής άδειας ανέγερσης, εκτός εάν η μεταβίβαση γίνεται εντός των παραπάνω προθεσμιών,
β) Επί πολεοδομικής τακτοποίησης εξ ολοκλήρου αυθαίρετης κατασκευής, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος που δηλώνεται ως χρόνος ανέγερσης και πιστοποιείται από το μηχανικό στη σχετική αίτηση τακτοποίησης,
γ) Επί πολεοδομικής τακτοποίησης μερικώς αυθαίρετης κατασκευής, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος κτήσης του νόμιμου κτίσματος.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι στην περίπτωση που κατά τη μεταβίβαση του ακινήτου δεν προκύπτει υπεραξία αλλά ζημία αυτή μεταφέρεται επ` αόριστον και συμψηφίζεται μόνο με μελλοντικά κέρδη υπεραξίας
Ο συντελεστής απομείωσης της αξίας του ακινήτου ανάλογα με τα έτη διακράτησής του προκύπτει από τον ακόλουθο πίνακα:
Έτη διακρ. – Συν. απομ. – Έτη διακρ. – Συν. απομ.
1 …-… 100,0% …-… 14 …-… 77,9%
2 …-… 98,2% …-… 15 …-… 76,4%
3 …-… 96,4% …-… 16 …-… 74,8%
4 …-… 94,7% …-… 17 …-… 73,2%
5 …-… 93,0% …-… 18 …-… 71,7%
6 …-… 91,2% …-… 19 …-… 70,2%
7 …-… 89,5% …-… 20 …-… 68,7%
8 …-… 87,8% …-… 21 …-… 67,2%
9 …-… 86,1% …-… 22 …-… 65,7%
10 …-… 84,5% …-… 23 …-… 64,2%
11 …-… 82,8% …-… 24 …-… 62,8%
12 …-… 81,1% …-… 25 …-… 61,5%
13 …-… 79,5% …-… 26+ …-… 60%
Σχετικά θέματα:
- Το Βατερλό των εργαζομένων
- Κακά μαντάτα για συντάξεις και το κοινωνικό μέρισμα
- Αλλαγές στα πρόστιμα που βάζουν οι εφορίες
- Δημόσιοι υπάλληλοι χωρίς δουλειά και με ελάχιστα χρήματα
efsyn.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ