Τρεις μέρες θα έχουν δικαίωμα να κάνουν απεργία εφεξής οι ναυτικοί. Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο, τι προβλέπει το άρθρο 25
→Κανονικά εκτελούνται τα δρομολόγια από σήμερα. Ανέστειλε προσωρινά την απεργία της η ΠΝΟ. Θα επανεκτιμήσει την κατάσταση την ερχόμενη εβδομάδα
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Ελυσαν κάβους σήμερα το πρωί τα πλοία απ’ όλα τα λιμάνια της χώρας, μετά τη χθεσινή απόφαση της ΠΝΟ να αναστείλει προσωρινά τις απεργιακές της κινητοποιήσεις που είχε ξεκινήσει από το πρωί της Δευτέρας. Ωστόσο, την ερχόμενη Τετάρτη θα ακινητοποιηθούν και πάλι για 24 ώρες, καθώς η Ομοσπονδία συμμετέχει στην απεργία που έχει εξαγγείλει η ΓΣΕΕ.
Η ΠΝΟ αμέσως μετά την απόφασή της να αναστείλει την απεργία έκανε γνωστό ότι «δεν υποστέλλει την σημαία του αγώνα, αλλά ανασυντάσσεται και προχωρεί με μεγαλύτερη δυναμική και αποφασιστικότητα σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεών της, με πρώτο σταθμό τη συμμετοχή της στην απεργία της ΓΣΕΕ». Την ερχόμενη εβδομάδα οι συνδικαλιστές θα αξιολογήσουν την κατάσταση όπως θα έχει μέχρι τότε διαμορφωθεί και θα επανεκτιμήσουν τη στάση τους.
Δεν το απέσυρε
Ωστόσο, χθες το βράδυ το σχέδιο νόμου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις», που είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων σχεδόν σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, ψηφίστηκε στη Βουλή και μαζί του και το επίμαχο άρθρο 25 που αφορούσε το «πλοίο ασφαλείας», την απόσυρση του οποίου ζητούσαν και οι ναυτικοί και οι ακτοπλόοι. Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης προχώρησε σε κάποιες νομοτεχνικές βελτιώσεις, χωρίς όμως να εξαιρεί την ενεργοποίηση του «πλοίου ασφαλείας» κατά τις απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτικών, όπως εξάλλου είχε προαναγγείλει και ο ίδιος μιλώντας το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή: «Στο άρθρο 25 θα μπουν περιορισμοί για τη χρήση του δικαιώματος του πλοίου ασφαλείας. Και επειδή είμαστε σε μια πολύ κρίσιμη φάση της βιωσιμότητας των ακτοπλοϊκών εταιρειών, θα πρέπει να ξέρετε ότι το άρθρο δεν πρόκειται -κάνω μια εκτίμηση- να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση απεργίας, αλλά πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σίγουρα σε περίπτωση κατάρρευσης ακτοπλοϊκής εταιρείας για την άμεση αποκατάσταση του συγκοινωνιακού έργου».
Κάτι τέτοιο δεν προκύπτει όμως, καθώς η παράγραφος 1 του άρθρου 25 παραμένει όπως ήταν διατυπωμένη αρχικά: «Για τη διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου και της εδαφικής συνέχειας της χώρας, όταν διακόπτεται η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των ηπειρωτικών λιμένων και των νησιών, για λόγους οι οποίοι δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή απαγόρευση απόπλου, εφαρμόζεται πρόγραμμα δρομολογίων έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας». Η αλλαγή που κάνει ο υπουργός είναι στην παρ. 4 όπου αναφερόταν: «Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), το οποίο συγκαλείται εκτάκτως όταν προκύπτει επείγουσα κοινωνική ανάγκη ή ανάγκη η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία», στο «εκτάκτως» προστέθηκε η φράση «μετά από παρέλευση τριών ημερών από τη διακοπή της τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης».
Πέρα όμως από αυτό, που συνδικαλιστές ναυτεργάτες χαρακτήρισαν στην «Εφ.Συν.» «πολύ άσχημη εξέλιξη», ανοιχτό παραμένει και το θέμα της υπογραφής των ΣΣΕ στην ακτοπλοΐα που έληξαν στο τέλος του 2013, καθώς άκαρπη απέβη η χθεσινή συνάντηση που είχε η διοίκηση της Ομοσπονδίας με τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), αφού οι δύο πλευρές δεν τα βρήκαν. Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν εκ νέου την άλλη εβδομάδα.
Οι απλήρωτοι ναυτεργάτες
Αισιόδοξη νότα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η ρύθμιση που πέρασε, μέσω της οποίας θα μπορούν να πληρώνονται οι απλήρωτοι ναυτεργάτες που εργάζονται σε εταιρεία ακτοπλοΐας που ασκεί δημόσια υπηρεσία και αμείβεται από το κράτος (άγονες γραμμές) από το νέο πρόσωπο δημοσίου δικαίου που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) και του Οίκου Ναύτου που θα ονομάζεται ΟΝΝΕ. Τη ρύθμιση αυτή, η οποία αφορά μόνο εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια σε άγονες γραμμές (επιδοτούμενες), προανήγγειλε ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας στη Βουλή, λέγοντας ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι υπηρεσίες του δεν πρόκειται να είναι ελαστικοί στα φαινόμενα που υπάρχουν σήμερα στο λιμάνι του Πειραιά και αφορούν την απλήρωτη εργασία.