Pin It

Με χρηματοδοτήσεις «γέφυρα» ανάμεσα στο παλιό και το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020 θα επιχειρήσει το υπουργείο Ανάπτυξης να καλύψει το κενό χρηματοδότησης που θα προκύψει από την καθυστέρηση μετάβασης στο νέο πρόγραμμα.

 

Οι καθυστερήσεις δεν θα αποφευχθούν ούτε αυτή τη φορά καθώς ακόμη δεν έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ούτε η «εταιρική συμφωνία» ούτε τα τομεακά προγράμματα, τα οποία η Ελλάδα προγραμματίζει να στείλει τον Μάιο με στόχο να εγκριθούν μέχρι το φθινόπωρο, ώστε το νέο ΕΣΠΑ των 20,8 δισ. ευρώ να αρχίσει να «τρέχει» πρακτικά προς τα τέλη του 2014 – αρχές 2015. Αυτό στην ουσία σημαίνει ότι θα γίνει προσπάθεια να προκηρυχθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα νέα προγράμματα από το επόμενο ΕΣΠΑ και κυρίως να μεταφερθούν στη νέα προγραμματική περίοδο «ώριμα» έργα προτεραιότητας και δράσεις που θα θεωρηθούν εκ του ασφαλούς «επιλέξιμες», όπως -μεταξύ άλλων- έργα για τους αυτοκινητόδρομους, το σιδηροδρομικό δίκτυο, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον, αλλά και δράσεις για την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανεργίας από το κοινωνικό ταμείο κ.ά.

 

Με τις απανωτές αλλαγές που έγιναν τον τελευταίο χρόνο στο θεσμικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ, ειδικά σε ό,τι αφορά τον τρόπο έγκρισης των έργων, την απλούστευση των διαδικασιών αλλά και την ανακατανομή πόρων και τις απεντάξεις έργων, η Ελλάδα ανέβασε ταχύτητα στην απορροφητικότητα των κονδυλίων, με αποτέλεσμα, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, να αναρριχηθεί στην 3η θέση μεταξύ των 28 κρατών-μελών. Ειδικά στα έργα υποδομής και στήριξης μικρομεσαίων (ΕΤΠΑ που αφορά το 60% του ΕΣΠΑ) η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στην πρώτη θέση με ποσοστό απορρόφησης 81,68%.

 

Εκεί που η απορροφητικότητα πιάνει πάτο είναι στις κοινωνικές δράσεις. Στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο το ποσοστό απορρόφησης είναι 70,64% και η Ελλάδα έχει τη 12η θέση παρότι είναι η χώρα με την υψηλότερη ανεργία και τη μεγαλύτερη ύφεση. Τέλος, στο Ταμείο Συνοχής η ελληνική επίδοση είναι η τρίτη καλύτερη της Ευρωπαϊκής Ενωσης με ποσοστό 81,88%.

 

Β. Γεώργας

 

Scroll to top