Περίπου τρία εκατομμύρια υπολογίζονται ότι θα είναι οι πρόσθετες αφίξεις στην Ιταλική πρωτεύουσα, από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι το επόμενο Σαββατοκύριακο, και η κορύφωση θα είναι η διπλή αγιοποίηση αύριο στη βασιλική του Αγίου Πέτρου του Ιωάννη – Παύλου 2ου και του Ιωάννη 23ου από τον Πάπα Φραγκίσκο, παρουσία του επίτιμου Ποντίφικα Βενέδικτου.
Περίπου ένα εκατομμύριο εκτιμάται ότι θα είναι οι πιστοί που θα παρακολουθοήσουν το ιστορικό γεγονός, στη διάρκεια του οποίου δυο εν ζωή Ποντίφικες θα αποτίσουν τιμές σε δυο από τους πιο σημαντικούς ηγέτες της Καθολικής Εκκλησίας τον 20ο αιώνα.
Ο αριθμός των επισκεπτών θα θέσει σε δοκιμασία τους πόρους μιας μεγαλούπολης, που ήδη δέχεται αυξημένο αριθμό πιστών μετά την εκλογή του Πάπα Φραγκίσκου πέρσι. Περισσότεροι από 6,6 εκατομμύρια πιστοί έχουν παρακολουθήσει τις λειτουργίες στο Βατικανό στις οποίες χοροστάτησε ο Ποντίφικας, από τον περασμένο Μάρτιο που αναδείχθηκε στην κεφαλή της Καθολικής Εκκλησίας, μέχρι τα τέλη του 2013, αριθμός τριπλάσιος από τον αντίστοιχο για ολόκληρο το 2012, που Ποντίφικας ήταν ο Βενέδικτος 16ος.
Τα κηρύγματα του Φραγκίσκου κάθε Τετάρτη συγκεντρώνουν πάνω από 100.000 πιστούς, δυο φορές περισσότερους από τα εισητήρια που εκδίδονται. Ο Δήμαρχος της Ρώμης έχει ζητήσει έξτρα κονδύλια από την κυβέρνηση για να μπορέσει η πρωτεύουσα να διαχειριστεί την ασφάλεια και την φιλοξενία του κόσμου, δεδομένου ότι οι επιπλέον φόροι που θα συγκεντρωθούν από τον τουρισμό, δεν πηγαίνουν στα δημοτικά ταμεία, αλλά στα ταμεία του κράτους, το οποίο μοιράζει τα κέρδη μετά στις τοπικές αρχές, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του ποιος Δήμος έχει συνεισφέρει τα περισσότερα.
Παρότι μερικοί προβλέπουν μπονάντζα για τις επιχειρήσεις – εκτιμώντας ότι οι επισκέπτες θα δαπανήσουν 230 εκατομμύρια σε φαγητό, αναμνηστικά και διαμονή μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα- άλλοι λένε ότι οι πιστοί έχουν την τάση να είναι συνήθως αρκετά φιδωλοί. Πολλοί εξ αυτών έρχονται με ολιγοήμερα τουριστικά πακέτα, άλλοι με κρουαζιερόπλοια και μεταβαίνουν στη Ρώμη μόνο για τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις.
Η μεγάλη δημοτικότητα του Φραγκίσκου έχει αναγκάσει την πόλη να «προσαρμοστεί». Αλλά οι φωνές διαμαρτυρίες πολλαπλασιάζονται, με τους κατοίκους να υποστηρίζουν ότι η ήδη δύσκολη καθημερινότητα τους έχει γίνει πολύ πιο περίπλοκη από τον θρησκευτικό τουρισμό. Οι τοπικές αρχές παλεύουν να βρουν τρόπους να αντιμετωπίσουν τα εκατοντάδες αυτοκίνητα που μετακινούνται στα στενά πλακόστρωτα της πόλης και επιδεινώνουν το βεβαρυμμένο έτσι κι αλλιώς κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας.
Έπειτα είναι και το επιπλέον κόστος για τα οικονομικά της πόλης, λόγω της αύξησης των ηγετών και επισήμων που έρχονται πλέον να δουν τον Πάπα. Για παράδειγμα, για την αυριανή αγιοποίηση περισσότεροι από 40 αρχηγοί κρατών θα φθάσουν στην Ρώμη και χρειάζονται ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας. Ο Δήμος έχει παρουσιάσει ένα μεγάλο και ακριβό σχέδιο για να προσδιοριστούν 5.000 νέες θέσεις στάθμευσης για τα πούλμαν, να μοιραστούν 4 εκατομμύρια μπουκάλι νερό στους πιστούς και να κρατήσει το μετρό ανοιχτό όλο το 24ωρο. επιπλέον, σε μια προσπάθεια να κρατήσει ορισμένους μακριά από το Βατικανό, έχει τοποθετήσει γιγαντοοθόνες σε κοντινές πλατείες, από όπου θα μεταδίδεται η τελετή ζωντνά σε διάφορες γλώσσες.
Περίπου 2.000 πούλμαν και ειδικά τρένα αναμένεται να φθάσουν από την Πολωνία με πιστούς που θέλουν να γιορτάσουν την αγιοποίηση του «δικού τους» Πάπα, του Ιωάννη Παύλου 2ου, ενώ η τελετή για τον Ιωάννη 23ο- ο οποίος είναι γνωστός ως ο «Καλός Πάπας» είναι βέβαιο ότι θα προσελκύσει πολλούς από την ιδιαίτερη πατρίδα του, το Μπέργκαμο στην βόρεια Ιταλία.
Οι δημοτικοί υπάλληλοι, οι αστυνομικοί και οι εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς ήδη δουλεύουν υπερωρίες, ενώ ο Δήμος, έχει τοποθετήσει σε διάφορα σημεία 1000 χημικές τουαλέτες, έχει ανοίξει 13 κέντρα πρώτων βοηθειών και έχει θέσει σε ετοιμότητα 100 ασθενοφόρα.
Η τελετή αγιοποίησης έχει προκαλέσει και άλλου είδους διαμαρτυρίες. Πολλοί υποστηρίζουν ότι το Βατικανό «βιάστηκε». Αν και ο Ιωάννης 23ος πέθανε πριν από μισό αιώνα, αυτοί που επικρίνουν την απόφαση υποστηρίζουν ότι η αγιοποίηση του Ιωάννη Παύλου 2ου γίνεται σε χρόνο ρεκόρ στη σύγχρονη ιστορία – μόλις 9 χρόνια μετά τον θάνατο του – είναι δηλαδή πολύ «εσπευσμένη», επισημαίνοντας ως μελανό σημείο την καθυστερημένη αντίδραση στο τεράστιο σκάνδαλο με την σεξουαλική κακοποίηση παιδιών από ιερωμένους, που τάραξε συνθέμελα την Καθολική Εκκλησία . Υπάρχουν και αυτοί που πιστεύουν ότι οι Ποντίφικες δεν θα πρέπει να αγιοποιούνται, ακόμα και εάν είναι πέραν πάσης αμφιβολίας «άγιοι» άνθρωποι. «Αυτό είναι ένα παράδειγμα της Αγίας Εδρας που αγιοποιεί την εαυτό της» λέει ο Λουίτζι Ακατόλι, ένας από τους πλέον έγκυρους θρησκευτικούς συγγραφείς στην Ιταλία. Μπορεί και οι δυο να το αξίζουν, υποστηρίζει, αλλά «όταν αγιοποιείται ένας Πάπας, η Αγία Εδρα απλώς επιβεβαιώνει την θέση της. είναι σαν να λέει ότι η πολιτική που ακολούθησαν προηγούμενοι Ποντίφικες είναι αδιαμφισβήτητη».
Ο Τζον Τράβις, συγγραφέας του best-seller «Τα Ημερολόγια του Βατικανού» επισημαίνει ότι ήταν ο Πάπας Ιωάννης Παύλος που ήθελε περισσότερους «κοινούς» αγίους, ενθαρρύνοντας το Βατικανό να βρεί απλούς θνητούς ακόμα και παντρεμένο ζευγάρι, για αγιοποίηση. «Γι αυτό είναι ειρωνία τώρα η δική του αγιοποίηση» είπε στο Reuters, «αφού η προσοχή στράφηκε πάλι στη κορυφή της ιεραρχίας».
efsyn.gr
A.Κ.