Μοιράζει το βασίλειό του στις κόρες του σε μια βαρύγδουπη δημόσια τελετή, τις αναγκάζει να δηλώσουν την αγάπη τους σε αυτόν μέσα από μικρόφωνα. Το «τίποτα» που του λέει η Κορντέλια νιώθεις αμέσως ότι είναι διαφορετικό από τα συνηθισμένα «σεξπιρικά» (σεμνότητα, πραγματική αγάπη). Η μικρή του κόρη δεν αντέχει άλλο κάτι το απολυταρχικό, το τερατώδες, που πνίγει και τρομοκρατεί. Κάνει την εξέγερσή της.
Ναι, ο «Βασιλιάς Λιρ» του Σαμ Μέντες, με πρωταγωνιστή τον μεγαλύτερο, ίσως, κλασικό ηθοποιό του πλανήτη, τον Σάιμον Ράσελ Μπιλ, που είδαμε το βράδυ του Σαββάτου σε οθόνη του Μεγάρου χάρη στις μεταδόσεις από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, ήταν ακριβώς ό,τι μας υπόσχονταν οι διθυραμβικές κριτικές. Μια μεγαλειώδης, φαντασμαγορική, επική, πολιτική παράσταση, που συγχρόνως επέμενε και έσκαβε την εσωτερική περιπέτεια των ηρώων (όλη η διανομή εξαιρετική). Κυρίως τις αντιφάσεις του Λιρ και τη μάχη του ενάντια στην τρέλα, που είναι σαν να την περιμένει. Στο διάλειμμα μάλιστα μας εξήγησε ο ίδιος ο Ράσελ Μπιλ από την οθόνη ότι έμαθε από γιατρούς πώς εκδηλώνεται η άνοια στους ηλικιωμένους.
Ενας δικτάτορας λοιπόν αλά Στάλιν ο Λιρ (τον έχει άλλωστε παίξει ο ηθοποιός στο «Colla-borators»), βλέπουμε κι ένα… σοβιετικό άγαλμα του βασιλιά στη σκηνή. Οι ακόλουθοί του είναι κάτι χούλιγκαν που θα τους ζήλευαν Χίτλερ και Κασιδιάρης. Ο ίδιος ο Λιρ, ακόμα και διαλυμένος και συμπαθής πια, κάνει κάτι φρικτό, εκτός σεξπιρικού κειμένου. Δολοφονεί τον Τρελό του! Τα βασανιστήρια, η τύφλωση του Γκλόστερ, θυμίζουν τις πρακτικές τής CIA. Ακόμα και η γλυκιά Κορντέλια εμφανίζεται με φισεκλίκια, όταν έρχεται να σώσει τον Λιρ παρέα με τους Γάλλους.
Κι αυτός ο πατέρας της, αχ αυτός ο πατέρας της. Με στολή στρατιωτική, με τα εσώρουχά του, με ιατρική ρόμπα και σωληνάκια, με πιτζάμες, με οτιδήποτε, ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ κυριαρχεί. Η μεγάλη οθόνη μάς επέτρεψε να βλέπουμε από κοντά το πρόσωπο, τα μάτια του. Στην Επίδαυρο, στο «Χειμωνιάτικο παραμύθι», τι να σου κάνουν τα κιάλια;
ΥΓ. Υπότιτλοι γιοκ. Ο κόσμος στο Μέγαρο, έξαλλος. Ούτε το ένα πέμπτο της παράστασης δεν αξιώθηκε μετάφρασης. Μεγάλο φάουλ. Υπάρχει εξήγηση;
Βένα Γεωργακοπούλου