Τα μουσικά σχολεία υποβαθμίζονται συστηματικά. Δεν έχουν καλυφθεί οι θέσεις διδασκόντων και έχουν χαθεί 12.000 διδακτικές ώρες. Μαθητές, γονείς και καθηγητές βγήκαν χθες στους δρόμους
Του Ιάσονα Παναγιωτόπουλου
Με συναυλίες, συγκεντρώσεις και πορείες διαμαρτυρίας απάντησαν οι μαθητές, οι γονείς τους και οι καθηγητές των 42 μουσικών και των τριών καλλιτεχνικών σχολείων της χώρας, στη συνεχή υποβάθμιση που ουσιαστικά καταργεί τα σχολεία τους, αφού πέντε μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς όχι μόνο δεν έχουν καλυφθεί οι θέσεις των διδασκόντων που προβλέπονται αλλά έχουν χαθεί σχεδόν 12.000 διδακτικές ώρες.
Κι όλα αυτά, ενώ τα μουσικά σχολεία θα έπρεπε να λειτουργούν ως πρότυπο για όλα τα υπόλοιπα, με βάση το υψηλό επίπεδο σπουδών, σύμφωνα με τις ιδρυτικές, οραματικές διακηρύξεις.
Εκατοντάδες μαθητές, καθηγητές και γονείς από τα σχολεία της Αττικής αλλά και της επαρχίας συγκεντρώθηκαν χθες από το πρωί στην πλατεία Κλαυθμώνος κρατώντας πανό με συνθήματα όπως «Θα είστε ανίκανοι να καταστρέψετε αυτό που δεν μπορείτε να αντιληφθείτε» και «Αρχισαν τα όργανα, σήκω από τη θέση σου», αναδεικνύοντας μ' αυτόν τον τρόπο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Πραγματοποίησαν πορεία στο κέντρο της Αθήνας και επέστρεψαν στην πλατεία Κλαυθμώνος, όπου πραγματοποιήθηκε συναυλία από τους μαθητές των σχολείων αλλά και γνωστούς καλλιτέχνες, όπως ο Π. Θαλασσινός, ο Β. Κορακάκης, ο Γ. Ανδρεάτος και ο Μ. Πασχαλίδης που εξέφρασαν τη στήριξή τους στα παιδιά και τους καθηγητές των πρότυπων αυτών σχολείων. Η συγκέντρωση είχε την ατυχία να συμπέσει με την επίθεση των ΜΑΤ σε συγκεντρωμένους στο υπουργείο Εργασίας στην οδό Σταδίου, ωστόσο με περιφρούρηση οι γονείς διατήρησαν την ομαλή διεξαγωγή της. Αντίστοιχες κινητοποιήσεις και συναυλίες πραγματοποιήθηκαν στη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο της Κρήτης.
Με τη μουσική… διαμαρτυρία θέλησαν να καταδείξουν πως τα κενά στους καθηγητές μουσικών και καλλιτεχνικών μαθημάτων υποβαθμίζουν το ιδιαίτερο διδακτικό έργο των σχολείων. Οι ελλείψεις πέντε μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς έχουν αποτέλεσμα να χάνονται τουλάχιστον 500 διδακτικές ώρες ειδικών μαθημάτων τη βδομάδα κατά μέσο όρο. Και σε άλλα σχολεία υπάρχουν ελλείψεις, όμως στα συγκεκριμένα οι διορισμοί καθηγητών είναι οι τελευταίοι που γίνονται, με αποτέλεσμα η υποβάθμιση των καλλιτεχνικών και μουσικών μαθημάτων να θεωρείται ότι τα οδηγεί στο λουκέτο.
Παράλληλα συνεχίζονται τα προβλήματα μετακίνησης των μαθητών, με αποτέλεσμα οι γονείς να πρέπει πηγαίνουν οι ίδιοι τα παιδιά τους στο σχολείο. Είναι πολλές οι περιπτώσεις που οι μαθητές ξυπνούν τα χαράματα για να πάρουν αστικά λεωφορεία και να φτάσουν στο σχολείο τους που μπορεί να βρίσκεται σε άλλο δήμο της πόλης. Το υπουργείο Παιδείας ανανέωσε για λίγους μήνες ακόμα τη σύμβαση που είχε υπογράψει με τα λεωφορεία που καλύπτουν το Λεκανοπέδιο της Αττικής και τη Θεσσαλονίκη, χωρίς όμως να υπάρχει πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά.
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
«Δείγμα έλλειψης πολιτισμού από την κυβέρνηση»
«Ολα τα σχολεία θα έπρεπε να είναι σαν το δικό μας. Τα μουσικά σχολεία παράγουν πολιτισμό, μέσα από αυτά βγαίνουν άνθρωποι με κοινωνική μόρφωση» λέει στην «Εφ.Συν.» η Δανάη Ρουμελιώτη μαθήτρια της Α΄ Λυκείου στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου. «Εντάξει, οι εποχές είναι δύσκολες, αλλά δεν θα έπρεπε να μας κόβουν λεφτά, μέσα εκεί υπάρχουν ταλέντα, έχουν βγει σπουδαίοι καλλιτέχνες από αυτά τα σχολεία. Γίνεται ουσιαστική δουλειά, στην Γ΄ Λυκείου οι άνθρωποι ξέρουν να παίζουν φοβερή μουσική», προσθέτει και, περιγράφοντας το πρόγραμμα μαθημάτων, μιλά για ένα διαφορετικό κλίμα στους διαδρόμους και τις αίθουσες από ό,τι συναντά κανείς σε ένα άλλο σχολείο. «Μαθαίνουμε αρμονία, ελληνική παραδοσιακή μουσική, πιάνο, ταμπουρά και τέσσερις ώρες τη βδομάδα έχουμε το μάθημα των μουσικών συνόλων, στο οποίο φτιάχνουμε ορχήστρες. Αυτή τη στιγμή, λόγω της έλλειψης καθηγητών, ή δεν κάνουμε καν μουσικά μαθήματα ή αυτά γίνονται με 5 ή 7 παιδιά μαζί, ενώ το μάθημα είναι προσωπικό. Το ατομικό μουσικό όργανο είναι όμως ένας από τους λόγους που πάει κανείς σε αυτό το σχολείο. Τα παιδιά της Α΄ Γυμνασίου ακόμη και σήμερα δεν έχουν πάρει καν το όργανό τους», λέει η Δανάη, που είναι διατεθειμένη, παρά τις δυσκολίες, να συνεχίσει να πηγαίνει στο συγκεκριμένο σχολείο, «όσο βέβαια συνεχίσει να υπάρχει το ίδιο το σχολείο».
«Είναι μια διαφορετικού είδους παιδεία. Μέσα από αυτό το σχολείο εξωτερικεύονται οι καλλιτεχνικές ανησυχίες μας. Το σχολείο αυτό καλλιεργεί τις συνειδήσεις των μαθητών, ευαισθητοποιεί και αποκτάμε περισσότερα ερεθίσματα. Εδώ μέσα υπάρχουν παιδιά που θέλουν να συμβάλουν στον πολιτισμό του αύριο και της χώρας» μάς λέει ο Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, μαθητής της Β΄ Λυκείου στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα.
Μαζί με τα αντίστοιχα καλλιτεχνικά σχολεία σε Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης είναι τα μοναδικά σχολεία της Ελλάδας που επιτρέπουν στους μαθητές να διαλέξουν τρεις διαφορετικές καλλιτεχνικές κατευθύνσεις με ξεχωριστά μαθήματα εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας. Υπάρχει η κατεύθυνση Θεάτρου και Κινηματογράφου με μαθήματα υποκριτικής, αυτοσχεδιασμού, σκηνοθεσίας θεάτρου και κινηματογράφου, η κατεύθυνση Χορού, όπου οι μαθητές μαθαίνουν σύγχρονο, παραδοσιακό και κλασικό χορό και τα Εικαστικά, όπου διδάσκεται ελεύθερο σχέδιο, γλυπτική και χαρακτική.
«Η υποβάθμιση των σχολείων μας είναι δείγμα έλλειψης πολιτισμού από την κυβέρνηση. Αρχικά χτυπά τον ίδιο το πολιτισμό και μετά τους μαθητές, όταν περικόπτει αυτό που τα παιδιά σκίζονται να κάνουν», λέει ο Κωνσταντίνος που επιμένει πως η σημερινή κρίση πάνω από όλα είναι κοινωνική και πολιτιστική. Μιλώντας για τη διαμαρτυρία των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων, ο Κωνσταντίνος τονίζει πως «προσπαθούμε να δείξουμε ότι δεν υποχωρούμε, ότι δεν θα σταματήσουμε να αγαπάμε και να στηρίζουμε αυτό που μας αρέσει να κάνουμε στη ζωή μας, γιατί η τέχνη και ο πολιτισμός μπορεί να είναι και η λύση σε αυτή την κρίση. Γιατί η τέχνη σε κάνει άνθρωπο».
Ιάσονας Παναγιωτόπουλος
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Mε Ζαμπέτα και Μπρέγκοβιτς στη Θεσσαλονίκη
«Μουσικό σχολείο χωρίς καθηγητές είναι κιθάρα χωρίς χορδές!» Με… ήχους Ζαμπέτα και Μπρέγκοβιτς, μαθητές και γονείς από τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Κομοτηνή, τη Βέροια, τις Σέρρες, την Πτολεμαΐδα, τον Βόλο και άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας συγκεντρώθηκαν χθες το μεσημέρι στην πλατεία Αριστοτέλους, διαμαρτυρόμενοι για την υποβάθμιση των σχολείων τους και την πολιτική απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Τα παιδιά, κρατώντας σαξόφωνα, κιθάρες, τρομπέτες, μπουζούκια και άλλα μουσικά όργανα τραγούδησαν παραφρασμένα κομμάτια με συνθηματολογικό περιεχόμενο. «Αγωνιζόμαστε για να μην παιχτεί το Ρέκβιεμ των Μουσικών Σχολείων» έγραφε το πανό του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων, βάζοντας στο παιχνίδι ακόμη και τον Μότσαρτ!
«Ο πολιτισμός και η μόρφωση δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη. Απευθύνουμε έκκληση στους… Τρεις Ιεράρχες της πολιτικής, να σταματήσουν τον κατήφορο των περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες και να εγκύψουν πάνω στα σχολεία», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κυριακού. «Κάθε βδομάδα χάνονται 344 εκπαιδευτικές ώρες λόγω της έλλειψης καθηγητών μουσικών μαθημάτων», είπε.
«Φέτος, οι χαμένες ώρες διδασκαλίας υπολογίζονται σε 10.000 συνολικά στα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία της χώρας, όχι μόνο στα μουσικά και καλλιτεχνικά μαθήματα, αλλά σε αυτά της γενικής παιδείας, λόγω της έλλειψης καθηγητών και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν», ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του Καλλιτεχνικού Σχολείου Αμπελοκήπων, Δημήτρης Μάνος.
Γονείς και μαθητές, ζητούν: Αμεση κάλυψη των κενών με μόνιμους καθηγητές. Δωρεάν μεταφορά με δημόσιο φορέα. Δωρεάν σίτιση για όλους τους μαθητές των μουσικών σχολείων.
Ν.Φ.