Του Γιάννη Σταθόπουλου *
Το τετραήμερο 29 Μαΐου – 1 Ιουνίου για πρώτη φορά η Βίλα Ιόλα στην Αγία Παρασκευή (1.700 τ.μ.), που έχει χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο, «άνοιξε» για τη θεατρική παράσταση «Alexandros Iolas» του Χριστ. Αντωνιάδη από μια καταπληκτική ομάδα σκηνοθέτη, σκηνογράφου και ηθοποιών με εμπνευστή και συντονιστή τον Νίκο Σταθούλη και συνεργασία του Δήμου Αγίας Παρασκευής.
Οι περίπου 800 τυχεροί (200 κάθε βράδυ) είδαμε εκτός από την παράσταση και τις δυνατότητες του χώρου, ενός κτήματος περίπου 6,5 στρεμμάτων, που ανήκει σε ιδιώτη και όχι εκεί που θα έπρεπε, δηλαδή σε κάποιον κρατικό φορέα. Ενός χώρου που επιβάλλεται να διασωθεί από την οικοδόμηση και να αποδοθεί στην κοινωνία ως χώρος πανελλήνιας, αλλά και τοπικής πολιτιστικής σημασίας, αναγνώρισης και κληρονομιάς, όπως απαιτεί η ιστορία του και η μορφή του.
Τα φώτα της δημοσιότητας του τετραημέρου «διαπέρασαν» τις πολιτιστικές σελίδες σχεδόν όλου του ημερήσιου Τύπου. Δημοσιογράφοι (και από το εξωτερικό), άνθρωποι του πολιτισμού, δημοτικά πρόσωπα αλλά και πλήθος ευαίσθητων πολιτών (ξανα)ανακάλυψαν το μέγεθος ενός τοπόσημου πανελλήνιας (και γιατί όχι παγκόσμιας) σημασίας. (Πρόσφατα η Νέα Υόρκη «φιλοξένησε» έργα του Αλ. Ιόλα). Είδαμε τις δυνατότητες ενός εκπληκτικού εγκαταλελειμμένου μεγάρου, ακούσαμε τη σιωπή του πανέμορφου τοπίου, νιώσαμε τη μυσταγωγία της μέθεξης του καινούργιου με το «παλιό».
Και έπειτα έσβησαν τα φώτα. Η βίλα και το κτήμα επιστρέφουν στη λήθη. Μια λήθη που μας αφορά όλους, το υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων, τους πάμπολλους ανθρώπους της Τέχνης που υπέγραψαν κατά καιρούς για τη σωτηρία του χώρου (π.χ. Κώστας Γαβράς, Παύλος ζωγράφος, Κ. Τσόκλης, Τάκης, Γ. Λαζόγκας κ.ά.), τον Δήμο Αγίας Παρασκευής, την Περιφέρεια Αττικής, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ανθρώπους των κινημάτων, αλλά και όλους τους ευαίσθητους πολίτες αυτού του τόπου. Ποιος, ποιοι θα ενδιαφερθούν:
…………………………………………………………………………………………………………………………
*Επικεφαλής της νεοεκλεγείσης Δημοτικής Αρχής Αγίας Παρασκευής