→Στα γρανάζια της Ε.Ε. έχουν κολλήσει, τουλάχιστον μέχρι το φθινόπωρο, οι συμφωνίες για τον αγωγό φυσικού αερίου και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ από την αζερική εταιρεία Socar
Εξι και πλέον μήνες μετά τη συμφωνία εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την αζερική Socar, τα 400 εκατ. ευρώ που ήλπιζαν να εισπράξουν άμεσα το ελληνικό Δημόσιο και τα ΕΛΠΕ από την πώληση της εταιρείας διαχείρισης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου βρίσκονται ακόμη στα ταμεία των Αζέρων.
Η συμφωνία, αν τελικά υλοποιηθεί, δεν αναμένεται να «ξεκλειδώσει» πριν από το ερχόμενο φθινόπωρο ή ακόμη και το 2015, καθώς ουσιαστικά είναι μπλοκαρισμένη στα γρανάζια των ευρωπαϊκών αρχών ανταγωνισμού που αρνούνται να ανάψουν το πράσινο φως, αν δεν ξεκαθαριστεί νομικά τι υποχρεώσεις αναλαμβάνει η Socar ως επιχείρηση τρίτης χώρας απέναντι στους κανόνες ελεύθερης αγοράς που ισχύουν εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Κυριότερος όρος, και ένας άλλωστε από τους βασικότερους λόγους για τους οποίους είχε «χαλάσει» η εξαγορά της ΔΕΠΑ από την Gazprom, είναι να εγγυηθεί η Socar πως ως ιδιοκτήτης δικτύου μεταφοράς δεν μπορεί να εμπορεύεται φυσικό αέριο.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είχε πέσει η ιδέα υπογραφής διακρατικών συμφωνιών των κρατών μελών της Ε.Ε. με το Αζερμπαϊτζάν, η οποία απορρίφθηκε στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, ενώ δεν αποκλείεται τελικά η μεταβίβαση να καταστεί εφικτή με την υπογραφή κειμένου αποδοχής των όρων που διέπουν την ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας από πλευράς της Socar. Πηγές του ΥΠΕΚΑ εκτιμούν πως ο δρόμος θα ανοίξει μέχρι το φθινόπωρο, οπότε και αναμένεται θετική εισήγηση των ευρωπαϊκών αρχών ανταγωνισμού μετά την πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ως ανεξάρτητου διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου.
Η πρόοδος των εργασιών προετοιμασίας του αγωγού συζητήθηκε κατά τις χθεσινές συναντήσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ με τον Αζέρο πρόεδρο Ιλχάμ Αλίεφ, με τους Αζέρους να πιέζουν για γρήγορα αποτελέσματα, καθώς, εκτός από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχέδιο σε περιοχές της διαδρομής του όπως η Καβάλα, οι Σέρρες κ.ά., ανάλογα προβλήματα από αντιδράσεις κατοίκων υπάρχουν και σε περιοχές της Ιταλίας (Απουλία κ.ά.).
Β. Γεώργας