17/06/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι θέλει να πει με το «πόδι-όπλο»;

Ο Αϊ Βεϊβέι ανάβει πάλι φωτιές με φωτογραφία του στα σόσιαλ μίντια.
      Pin It

vaevayΠάλι μας έβαλε στα δύσκολα ο Αϊ Βεϊβέι. Μέσα από τα σόσιαλ μίντια, βέβαια, τα οποία υπερχρησιμοποιεί, απομονωμένος και υπό συνεχή παρακολούθηση στο στούντιό του, στο Πεκίνο. Και οτιδήποτε κι αν ανεβάσει, ακόμα και αν χορέψει gangnam style, παίρνει αμέσως, θέλει -δεν θέλει, πολιτική, αντικαθεστωτική διάσταση.

Αυτή τη φορά τα πράγματα είναι περισσότερο μυστήρια. Ο Βεϊβέι, την προηγούμενη Τετάρτη, ανέβασε σε twitter και Instagram μια φωτογραφία του με καρό σορτσάκι, καθισμένος σε καρέκλα, στο κεφάλι ψάθινο καπέλο, να σηκώνει ψηλά το δεξί του πόδι (με μαύρη κάλτσα) και να το κρατάει σαν να είναι… όπλο. Η λεζάντα σε αυτή την πρώτη φωτογραφία ήταν «Beijing anti-terrorism series». Ο καλλιτέχνης μοιράστηκε, ακόμα, μια φωτογραφία από το μπαλέτο της όπερας «Red Detachment of Women» (Κόκκινο Αγημα Γυναικών), μιας από τις οχτώ μόνο που το καθεστώς ενέκρινε τη δεκαετία του 1960, στη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης και μονοπωλούσαν σκηνή και προπαγάνδα.

Στο κάλεσμα του Βεϊβέι ανταποκρίθηκαν εκατοντάδες followers. Αρχισαν να ανεβάζουν ανάλογες φωτογραφίες, οι περισσότεροι, μάλιστα, με το hashtag #endgunviolence. Είχαν πέσει μέσα; Αυτό είναι το μήνυμα του καλλιτέχνη; Είναι η φωτογραφία του με το πόδι-όπλο ένα σχόλιο στα ολοένα και πιο πυκνά επεισόδια μακελειών σε αμερικανικά κάμπους και σχολεία; Θα μπορούσε και να είναι. Η εφημερίδα «Guardian», προσπαθώντας να ανακαλύψει την πραγματική πρόθεση του Βεϊβέι, έστειλε mail στην ομάδα των συνεργατών του, αλλά απάντηση δεν πήρε.

Ετσι, ο διεθνής Τύπος και οι πιστοί του Κινέζου εικαστικού άρχισαν να παίζουν το παιχνίδι των ερμηνειών. Παίρνει κεφάλι αυτή που, συνδυάζοντας τη δική του φωτογραφία με εκείνη των χαριτωμένων στρατιωτίνων του Μάο, βλέπει ένα καθαρά κινέζικο σχόλιο: σαν να λέει ο Βεϊβέι «Μην ξεχνάτε ότι πριν από μερικές μέρες είχαμε την επέτειο των 25 χρόνων από τη σφαγή στην πλατεία Τιεν Αν Μεν.» Υπάρχει άλλη μια ερμηνεία της φωτογραφίας στο Instagram, που, επίσης στηριγμένη στην επικαιρότητα, τη συνδυάζει με τις βίαιες συγκρούσεις στη Βραζιλία ανάμεσα στην αστυνομία και αυτούς που αντιδρούν στο πανάκριβο Μουντιάλ.

Η σημασία είναι μία και την αντιγράφουμε από άρθρο της Νελ Φρίτζελ στην «Guardian»: «Η σειρά φωτογραφιών “πόδι-όπλο” του Βεϊβέι γεννά περισσότερα ερωτήματα από απαντήσεις. Αλλά το γεγονός ότι μια φωτογραφία ενός ανθρώπου με εσώρουχα που κρατάει σφιχτά την κνήμη του μπορεί να προκαλέσει μια παγκόσμια συζήτηση γύρω από την ελευθερία, τη βία, τον κινεζικό κομμουνισμό, την ερμηνεία της τέχνης και την παγκόσμια εξουσία, λέει πολλά για τη δύναμη του καλλιτέχνη στη διαδικτυακή εποχή μας».

 

Επιμ.: Β. Γεωργ.

Scroll to top