Δεν δέχεται αλλαγές στο νομοσχέδιο ο Μουσουρούλης και ζήτησε από τους πλοιοκτήτες να υπογράψουν Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με τους ναυτεργάτες για να εκτονωθεί η κρίση και να αποκατασταθεί η επικοινωνία με τα νησιά
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Σκληραίνουν τη στάση τους οι ναυτεργάτες, καθώς η κυβέρνηση δεν κάνει ούτε ένα βήμα πίσω για την ικανοποίηση του βασικού αιτήματός τους, που είναι η απόσυρση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας. Και ενώ η απόφαση που ελήφθη χθες από τα 14 ναυτεργατικά σωματεία που συμμετέχουν στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) ήταν για συνέχιση της απεργίας τους για ακόμα 48 ώρες, μέχρι τα ξημερώματα της Τετάρτης, με προοπτική κλιμάκωσης, ο υπουργός Ναυτιλίας, Κ. Μουσουρούλης, εμφανίζεται αποφασισμένος να καταθέσει το νομοσχέδιο στη Βουλή και ταυτόχρονα εκδηλώνει την αγωνία του για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.
Από την Παρασκευή πάντως άρχισε να διαφαίνεται η δημιουργία κλίματος της γνωστής κατευθυνόμενης αντιπαράθεσης -κάθε φορά που οι ναυτεργάτες εξαγγέλλουν απεργία- με άλλες κοινωνικές ομάδες, όπως ο αγροτικός κόσμος της Κρήτης. Ηδη ο περιφερειάρχης Κρήτης, Στ. Αρναουτάκης (πρώην ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ), πριν καλά καλά συμπληρωθούν 48 ώρες από την απεργία των ναυτεργατών, έστειλε επιστολή στην ΠΝΟ όπου έκανε έκκληση για διαλλακτικότητα στην εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης για το θέμα της μεταφοράς αγροτικών προϊόντων.
Στο ίδιο κλίμα και οι δηλώσεις του αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου, Ε. Κουκιαδάκη (στέλεχος του ΠΑΣΟΚ), για τις πολλές συνέπειες που θα υποστούν οι αγρότες της Κρήτης και ευρύτερα η οικονομία του νησιού από την απεργιακή κινητοποίηση της ΠΝΟ.
Και ενώ οι δύο εκπρόσωποι της Περιφέρειας τοποθετήθηκαν νωρίς νωρίς, τα πρώτα δημοσιεύματα (στο Διαδίκτυο) που έκαναν λόγο για ένα πλοίο που είναι έτοιμο να αποπλεύσει από το λιμάνι του Ηρακλείου, φορτωμένο με νταλίκες με ευπαθή προϊόντα, έβλεπαν το φως της δημοσιότητας από την Παρασκευή.
Χθες η ΠΝΟ, με ανακοίνωσή της, δήλωσε ότι η αδιαλλαξία του υπουργού Ναυτιλίας στο μείζον αίτημα των ναυτεργατών για την απόσυρση του νομοσχεδίου συνεχίζεται και ότι οι ναυτεργάτες αγωνίζονται με υψηλό αίσθημα ευθύνης και συμμετοχής για το παρόν και το μέλλον της επαγγελματικής επιβίωσής τους, ιδιαίτερα απέναντι στο πολυνομοσχέδιο που ξεκληρίζει τον κλάδο των ναυτεργατών.
Εκανε επίσης γνωστό ότι αποφασίστηκε η σύμπηξη κοινού μετώπου με εργαζόμενους άλλων κλάδων, οι οποίοι ήδη έχουν ταχθεί στο πλευρό των ναυτεργατών, όπως οι εργαζόμενοι στη ναυτιλία και τον τουρισμό, η Ενωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών, η Ενωση Μονίμων Υπαλλήλων του ΟΛΠ, οι Πλοηγοί, οι εργαζόμενοι στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και άλλοι, τους οποίους καλεί σε κοινή σύσκεψη.
Η Ομοσπονδία ζητά για μια ακόμα φορά την κατανόηση των επιβατών για την ταλαιπωρία που υφίστανται, για την οποία όμως, όπως τονίζουν, οι μόνοι που δεν ευθύνονται είναι οι Ελληνες ναυτεργάτες.
Μετά τη χθεσινή απόφαση της ΠΝΟ για συνέχιση της απεργίας, ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι κάλεσε την Ομοσπονδία σε συνάντηση στην οποία όμως δεν προσήλθαν, ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται θέμα επιστράτευσης όσο διαρκεί ο εποικοδομητικός διάλογος, τόνισε ότι κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να αποκατασταθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών και εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι θα επικρατήσει η λογική και η λύση θα βρεθεί.
Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι ο υπουργός στις δηλώσεις του μιλά για τις συναντήσεις που έχει με τις «δυο πλευρές», εννοώντας ναυτεργάτες και ακτοπλόους, με τις οποίες -όπως λέει- βρίσκεται σε συνεχή διάλογο, ενώ είναι γνωστό ότι οι διαφορές δεν βρίσκονται ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κλάδους -μόνο ένα αίτημα της ΠΝΟ, αυτό που αφορά τις ΣΣΕ, έχει να κάνει με τους ακτοπλόους- αφού το βασικό αίτημα των ναυτεργατών είναι η απόσυρση του νομοσχεδίου.
Χθες το βράδυ μάλιστα, αιφνιδιαστικά, κάλεσε στο υπουργείο εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και τους ζήτησε τη συμβολή τους για εκτόνωση της κρίσης που έχει δημιουργηθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κ. Μ. Σακέλλης και Γ. Βαρδινογιάννης είδαν θετικά την προτροπή του υπουργού για έναρξη των διαπραγματεύσεων με την ΠΝΟ για τις ΣΣΕ. Από κει και μετά για μια ακόμη φορά τού εξέθεσαν τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Οι ναυτεργάτες από την πλευρά τους δήλωσαν ότι δεν είχαν λόγο να πάνε στη συνάντηση που τους ζήτησε ο Κ. Μουσουρούλης γιατί του έχουν καταθέσει από προχθές την άποψή τους, ζητώντας να τους απαντήσει γραπτά στο εξώδικο με τα αιτήματα που του έχουν στείλει.
Το Σάββατο και την Κυριακή οι ναυτικοί πραγματοποίησαν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στο λιμάνι του Πειραιά, όπου δέχτηκαν την επίσκεψη της γ.γ. του ΚΚΕ Α. Παπαρήγα, η οποία κάλεσε τους εργάτες, τους υπαλλήλους, τους επαγγελματοβιοτέχνες, τους αγρότες, μαζί με τους ναυτεργάτες, να δώσουν μια μάχη η οποία έχει κρίσιμη σημασία και πάνω απ' όλα να δείξουν την αλληλεγγύη τους.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Το «Φαιστός» έσπασε την απεργία
Tου Παναγιώτη Γεωργουδή
Η κομματοκρατία των πελατειακών σχέσεων που έχει οικοδομήσει χρόνια στην Κρήτη κυρίως το ΠΑΣΟΚ, αλλά και η Ν.Δ., με τους εργατοπατέρες και αγροτοπατέρες, αρκετοί εκ των οποίων με το αζημίωτο, με παχυλούς μισθούς, επιδοτήσεις και ένταξη σε ευρωπαϊκά ή άλλα προγράμματα, οδήγησαν στην καταστροφή το άλλοτε κραταιό κίνημα, τώρα διέσπασε την απεργία των ναυτεργατών, όπως προσπαθούσε να κάνει κάθε χρόνο που το σωματείο τους έκανε απεργίες.
Οι ηγεσίες αυτές και οι μηχανισμοί που είναι τα δεκανίκια του σάπιου πολιτικού συστήματος, έχουν καταρρεύσει αλλά λειτουργούν από κεκτημένη αδράνεια πια, γιατί δεν έχουν αντικατασταθεί από άλλες μορφές συλλογικής δράσης όπου οι φορείς των αγροτών και των εργαζομένων θα συνεργάζονται μεταξύ τους τάξη με τάξη χωρίς τη διαμεσολάβηση κομμάτων, κράτους και εργοδοτών. Το πράσινο νησί έχει αλλάξει χρώμα και τώρα είναι ευκαιρία που πεθαίνει το παλιό να γεννηθεί το καινούργιο. Συμμαχία αληθινή με τον ιδρώτα των εργαζομένων και των αγροτών.
Χθες το βράδυ, αφού δεν μπόρεσαν προχθές, φορτώθηκαν 130 νταλίκες από Τυμπάκι, Χανιά και Ιεράπετρα στο πλοίο «Φαιστός» των Μινωικών Γραμμών με νωπά κηπευτικά, με κατεύθυνση τις αγορές του εξωτερικού. Την ώρα της φόρτωσης των οχημάτων κάποιος τηλεφώνησε ότι έχει τοποθετηθεί βόμβα στο πλοίο, αλλά αποδείχτηκε ότι ήταν φάρσα. Το φορτίο της κάθε νταλίκας ανέρχεται σε διακόσιες χιλιάδες ευρώ περίπου και οι εξαγωγείς υποστηρίζουν ότι κάθε ημέρα που περνά το κόστος απωλειών ανέρχεται σε ένα εκατομμύριο ευρώ.
Για να φύγει το πλοίο συνεργάστηκαν οι κομματικοί μηχανισμοί του ΠΑΣΟΚ, της Ν.Δ. και οι ελεγχόμενοι φορείς της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης με τον Γ.Δεικτάκη και του γ.γ. Περιφέρειας Κρήτης Στ. Αρναουτάκη και φυσικά οι Μινωικές Γραμμές. Οι αγρότες με τους καινούργιους συσχετισμούς κινητοποιούνται την Τρίτη με συμβολική κατάληψη του κόμβου των Πεζών στο Ηράκλειο στις 10 το πρωί.