22/06/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο καθένας την… πτήση του

Από τη στρατιωτική ορολογία, η λέξη «drone» πέρασε στην καθημερινότητα. Οι μη επανδρωμένες πτήσεις ετοιμάζονται να γίνουν το νέο «gadget».
      Pin It

BAΛΙΑ KAIMAKHΓράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

Τη λέξη «drone» τη γνώριζα μόνο μέσα από τη στρατιωτική ορολογία. Οι Αμερικανοί χρησιμοποιούν εδώ και αρκετά χρόνια τις μη επανδρωμένες πτήσεις για στρατιωτικούς σκοπούς. Μπορούν να κατασκοπεύουν ή και να ρίχνονται στη μάχη χωρίς να κινδυνεύει ο πιλότος σε δύσκολες αποστολές.

 

Πριν από μερικούς μήνες, η Amazon, ο κολοσσός των διαδικτυακών πωλήσεων, ήρθε για ακόμα μια φορά στην επικαιρότητα, μετά την ανακοίνωση του προέδρου της, Τζεφ Μπέζος, ότι μέρος της παράδοσης των αγαθών θα γίνεται με τέτοια μη επανδρωμένα ιπτάμενα μηχανήματα. Ετσι, υπολογίζει ότι θα μειώσει και τα έξοδα αποστολής αλλά και τον χρόνο παράδοσης. Την ίδια τακτική ανακοίνωσαν ότι θα ακολουθήσουν και εταιρείες ταχυμεταφοράς, ειδικά για να μεταφέρουν «ευαίσθητα» προϊόντα (όπως φάρμακα) σε απομακρυσμένες περιοχές.

 

Οι μη επανδρωμένες πτήσεις αυτού του τύπου γίνονται με μικρά τηλεκατευθυνόμενα μηχανήματα διαφόρων τύπων -φαίνεται ότι κάποιοι από εκείνους που κυριαρχούν είναι τα «οκτώπτερα» και τα «τετράπτερα», τα οποία ονομάζονται έτσι ανάλογα με τον αριθμό των ελίκων που διαθέτουν.

 

Και στη δημοσιογραφία, όμως, το ρεπορτάζ μέσω μη επανδρωμένων πτήσεων είναι πια γεγονός. Χρησιμοποιήθηκε, για παράδειγμα, για να ληφθούν πλάνα στα γεγονότα της πλατείας Ταξίμ στην Κωνσταντινούπολη, ενώ στο Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα υπάρχει ήδη εργαστήριο «Drone Journalism» που μελετά τρόπους για τη χρήση των μη επανδρωμένων πτήσεων στο ρεπορτάζ εξετάζοντας θέματα που άπτονται της τεχνολογίας αλλά και της ηθικής. Υπάρχει ήδη επαγγελματικό σωματείο για δημοσιογράφους που ασχολούνται με το θέμα και στην Ευρώπη μετρά κάμποσα μέλη, ανάμεσά τους κι ένας δημοσιογράφος του BBC.

 

Οι εφαρμογές είναι ατελείωτες. Σ’ ένα πρόσφατο άρθρο του, το έγκυρο περιοδικό τεχνολογίας «Wired» ανάμεσα στις τεχνολογικές επαναστάσεις του 2014 αναφέρει τη χρήση των μη επανδρωμένων πτήσεων στη γεωργία. Γιατί ειδικά στη γεωργία; Γιατί οι μη επανδρωμένες πτήσεις, εφοδιασμένες με κανονικές ή υπέρυθρες κάμερες, μπορούν να μεταβιβάσουν πολύ σημαντικές πληροφορίες, όπως προβλήματα στην ύδρευση ή ασθένειες. Το πιο σημαντικό είναι ότι η γεωργία, για την οποία η πρόοδος είχε να κάνει κυρίως με τα φυτοφάρμακα, μπαίνει σε μια εντελώς διαφορετική εποχή, όπου η προηγμένη τεχνολογία (από GPS καθοδηγούμενα μηχανήματα έως ασύρματα δίκτυα που δίνουν πληροφορίες για την υγρασία ή άλλους εδαφικούς παράγοντες) μπορεί να βοηθήσει ώστε η παραγωγή να είναι επιτυχημένη χωρίς να χρειάζεται να προσφύγουμε σε φάρμακα ή γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς.

 

Βέβαια υπάρχουν και οι υπερβολές: όπως το ξενοδοχείο στην Καλιφόρνια που σερβίρει σαμπάνια με μη επανδρωμένη πτήση. Ωστόσο, με 10.000 δολάρια τη βραδιά για την υπερπολυτελή σουίτα (η σαμπάνια δεν περιλαμβάνεται στην τιμή), εγώ θα ήθελα και τον πιλότο.

 

Δεν πάνε πολλά χρόνια που σε μια εκδρομή πέσαμε πάνω σε μια λέσχη αερομοντελισμού και σταματήσαμε να χαζέψουμε. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι φανατικοί του σπορ κάνουν απίθανα πράγματα με τα τηλεκατευθυνόμενά τους. Αν έχετε παρακολουθήσει ποτέ τέτοιες επιδείξεις, θα αναρωτηθείτε γιατί η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν «απογειώθηκε» νωρίτερα. Η απάντηση είναι απλή, γιατί θα έπρεπε το κόστος να πέσει τόσο ώστε να γίνει συμφέρουσα.

 

Στα εργαστήρια προσανατολίζονται σε διάφορες λύσεις. Για παράδειγμα, το κάθε «μικρόπτερο» θα μπορεί να διορθώνει μόνο του την πορεία αλλά να προσγειώνεται κατευθυνόμενο από κέντρο. Θα πρέπει, βέβαια, η τεχνολογία να τελειοποιηθεί και κατόπιν απαιτείται να δημιουργηθεί μια σειρά από νέους διεθνείς κανόνες πτήσης. Γιατί όλοι φανταζόμαστε τι έχει να γίνει εάν γεμίσουν οι αιθέρες μας από υπερμεγέθη κουνούπια, τα οποία θα κινδυνεύουν να τρακάρουν το ένα με το άλλο ανά πάσα στιγμή…

 

[email protected]

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

e-ΕΙΔΗΣΕΙΣ

 

*Τι ψάχνουν οι Ελληνες να αγοράσουν φτηνά για το καλοκαίρι; Η απάντηση έρχεται από το skroutz.gr, τη μηχανή αναζήτησης για το φτηνότερο προϊόν. Οι 7 κατηγορίες που παρουσιάζουν σημαντική αύξηση σε κλικ από τους επισκέπτες της ιστοσελίδας τον τελευταίο μήνα είναι οι εξής: κλιματιστικά, αντηλιακή προστασία και μαύρισμα, ανεμιστήρες, ανδρικά μαγιό, σήτες, εντομοαπωθητικά και παγίδες και σκηνές camping.

 

*Στον αντίποδα, όσοι ετοιμάζεστε για πάρτι και ψάχνετε σύστημα ήχου δείτε το Giga Sound της Samsung Electronics: εξαιρετικά δυνατός ήχος, χωρίς παραμορφώσεις, μαζί με ηχητικά εφέ και 20 διαφορετικά μοτίβα φωτισμού. Το Giga Sound προσφέρεται και για το Παγκόσμιο Κύπελλο, αφού με τη λειτουργία ποδοσφαίρου οι θεατές έχουν την ευκαιρία να ζήσουν τον ποδοσφαιρικό αγώνα σαν να βρίσκονται στο γήπεδο. Ταυτόχρονα, είναι δυνατός ο έλεγχος της έντασης του ήχου των επευφημιών του πλήθους ή του σχολιασμού των φάσεων, ενώ ο φωτισμός του GIGA Sound πάλλεται στους ρυθμούς του scoreboard του γηπέδου. Η σύνδεση με τηλεόραση Samsung μπορεί να γίνει και ασύρματα.

*Και μια που αναφέραμε τηλεοράσεις Samsung, ευκαιρία να κερδίσετε μια «έξυπνη» 3D τηλεόραση Samsung 55 ιντσών συμμετέχοντας κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ στον διαγωνισμό της ESET Hellas. Η συμμετοχή προϋποθέτει την αγορά ενός προϊόντος της ESET, προστασίας από ιούς, για οικιακή χρήση. Πληροφορίες: https://shop.esetgr.com/.

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

e-STARTUPS

 

To Daily Secret αποτελεί την καθημερινή παρέα 1,5 εκατ. συνδρομητών, μέσω newslettter, για τη ζωή στην πόλη. Σαράντα προορισμοί «φανερώνουν» καθημερινά μικρά μυστικά στο φανατικό κοινό τους -ένα κρυμμένο μπαρ, ένα εστιατόριο χωρίς πινακίδα ή ένα κρυφό event- βοηθώντας τους να ανακαλύψουν τις άγνωστες πλευρές της πόλης.

 

Το στήσιμο της εταιρείας δεν είχε ιδιαίτερα εμπόδια, αλλά η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν αυτή της εξεύρεσης επενδυτών. Αλλη δυσκολία που αντιμετώπισε ο ιδρυτής του Daily Secret ήταν η πορεία προς την εξωστρέφεια και τις νέες αγορές. Πιο συγκεκριμένα, ήθελε να διαπιστώσει αν το μοντέλο του Daily Secret λειτουργεί με τον ίδιο ενθουσιασμό και σε άλλες πόλεις. Ξεκίνησε με την Κωνσταντινούπολη ως δεύτερη πόλη-σταθμό και διαπίστωσε πως οι άνθρωποι παντού στον κόσμο έχουν την ίδια ανάγκη, να ζουν την καθημερινότητά τους όσο πιο συναρπαστικά γίνεται.

 

Αυτή τη στιγμή η εταιρεία έχει αναπτυχθεί με γραφεία, εκτός της Αθήνας, σε Νέα Υόρκη και πολλές ακόμη πόλεις. Στόχος του Daily Secret είναι η ύπαρξη σε όσο το δυνατόν περισσότερες πόλεις του κόσμου – στο άμεσο μέλλον πρόκειται να επεκταθεί σε αγορές της Αφρικής και της Ασίας.

 

Το Daily Secret είναι ένα από τα επιτυχημένα παραδείγματα startup. Για κάθε ένα από αυτά υπάρχουν και πολλά άλλα αποτυχημένα. Ωστόσο, αξίζει κανείς να δοκιμάσει αν έχει μια πρωτοποριακή ιδέα. Θα χρειαστεί καθοδήγηση από ένα startup accelerator, παρουσιάζοντας τη δουλειά του και λαμβάνοντας μέρος σε διαγωνισμούς έτσι ώστε να έχει ευκαιρίες να διακριθεί, αλλά και να μάθει αναλυτικά ποιες ευκαιρίες μπορεί να κυνηγήσει. Η Ευρωπαϊκή Ενωση βοηθά με χρηματοδοτικά προγράμματα (http://ec.europa.eu/easme/sme_en.htm), ενώ υπάρχουν και άλλα διεθνή funds που είναι διατεθειμένα να στηρίξουν την ιδέα τους:

 

● Innovathens o Κόμβος Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Δήμου Αθηναίων (http://www.innovathens.gr/) με πληθώρα εκδηλώσεων και σεμιναρίων τους μήνες Μάιο και Ιούνιο.

 

● Startup Weekend University, θεσμός που προωθεί την επιχειρηματικότητα των νέων και ενθαρρύνει την πραγματοποίηση καινοτόμων ιδεών, στις 18, 19 και 20 Οκτωβρίου (http://athens.startupweekend.org/).

 

Παγκόσμια Εβδομάδα Επιχειρηματικότητας: 17-23 Νοεμβρίου 2014 http://gr.unleashingideas.org/.

 

 

 

 

 

Scroll to top