Της Εφης Μαρίνου

Γ. Λούκος, Ιζ. Ροσελίνι
φωτ. Μ. ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Κόρη δυο μεγάλων σταρ. Της Ινγκριντ Μπέργκμαν και του Ρομπέρτο Ροσελίνι. Η 62χρονη Ιζαμπέλα Ροσελίνι έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια παράσταση πορνό. Τρυπώνει στην κρεβατοκάμαρα και παρακολουθεί απροκάλυπτα την ερωτική ζωή των ζώων. Και εμείς εκπαιδευόμαστε: ένα συγκεκριμένο είδος γεωσκώληκα έχει δύο φύλα: αρσενικό και θηλυκό – ερμαφρόδιτο. Τα σαλιγκάρια είναι σαδομαζοχιστές και τα αιδοία των παπιών δαιδαλώδη. Το αλογάκι της Παναγίας αποκεφαλίζεται από τον εραστή του και η θηλυκή αράχνη καταβροχθίζεται από τα παιδιά της. Η ταπεινή πεταλίδα μπορεί να υπερηφανεύεται για το μεγαλύτερο πέος στον φυσικό κόσμο…
Ολα ξεκίνησαν από τη μικρού μήκους ταινία «Green Porno», που παρουσίαζε με χιούμορ, φρεσκάδα και ευαισθησία τα μυστήρια στην αναπαραγωγή των ζώων. Κι έπειτα ήρθε το θέατρο. Υστερα από δεκατρία χρόνια (το 2001 πρωταγωνίστησε με τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ στη διπλή παράσταση των έργων «Οιδίπους τύραννος» και «Περσεφόνη» στην Επίδαυρο), η διάσημη ηθοποιός επιστρέφει στην Ελλάδα με το «Green Porno», το δικό της οικολογικό μήνυμα για το θαύμα της φύσης. Εναν μονόλογο για το τελετουργικό του ζευγαρώματος των ζώων, από τα παχύδερμα ώς τα πιο μικρά έντομα. Ολες οι πιθανές συνουσίες με μεγεθυντικές λεπτομέρειες, οι περίεργες, εκκεντρικές, διαστροφικές σεξουαλικές συνήθειές τους. Αλεπούδες, σαλιγκάρια, πάπιες, αράχνες, μέλισσες, δελφίνια. Μια αναπαράσταση στη σκηνή και στην οθόνη, επιστημονικά ορθή αλλά και παιχνιδιάρικη.
Η Ιζαμπέλα Ροσελίνι πρώτα το σπούδασε το θέμα, στο Hunter College της Νέας Υόρκης, κι ύστερα αποφάσισε την καλλιτεχνική του αξιοποίηση. Πρότεινε στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ μια σειρά στο You Tube με θέμα το σεξ στο ζωικό βασίλειο. Η ιδέα πήρε σάρκα και οστά το 2008, με την παρουσίαση του πρώτου κύκλου στον τηλεοπτικό σταθμό Sundance, συγκεντρώνοντας 4 εκατομμύρια θεατές. Η επιτυχία έφερε ακόμα δύο σειρές, το «Seduce me» και το «Mammas». Το 2011 με τη συνεργασία του αμερικανικού Discovery Channel δημιούργησε την ταινία «Animals Distract Me».
«Το Sundance λειτουργεί ως ινστιτούτο προώθησης του πειραματικού και εναλλακτικού κινηματογράφου», είπε χθες η Ροσελίνι. «Ο Ρέντφορντ, που το διευθύνει, ενθουσιάστηκε με την ιδέα. Κάποτε οι ταινίες μικρού μήκους ήταν δημοφιλείς, σήμερα όχι. Κεντρικό θέμα του πλάνου είμαι εγώ – πώς θα έκανα έρωτα αν ήμουν μύγα ή άλλο ζώο… Ετσι προέκυψαν συνολικά 40 βίντεο. Υστερα η φίλη μου η Καρόλ Μπουκέ με έπεισε για τη μετεξέλιξη της σειράς σε θεατρικό μονόλογο, σαν ένα σεμινάριο επί σκηνής. Η παράσταση παίχτηκε πριν από ένα χρόνο στο Printemps des Comédiens και μετά σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και στην Αμερική. Θα σταματήσουμε για διακοπές -θέλω να σκεφτώ αν μπορεί να δημιουργηθεί ένας συνδυασμός άλλων ταινιών ή κάποια μεγάλου μήκους- και τον Οκτώβριο θα συνεχίσουμε τις παραστάσεις. Στο επόμενο βήμα νοιάζομαι κυρίως για το θέμα κι όχι τη φόρμα».
Στο γράψιμο του μονολόγου συνέβαλε ο συγγραφέας Ζαν-Κλοντ Καριέρ (συνεργάτης των Μπουνιουέλ και Μπρουκ). Η παράσταση, τέλεια χρονομετρημένη, μοιράζεται ανάμεσα στη διάλεξη της ηθοποιού μπροστά σ' ένα αναλόγιο-μαγικό κουτί (αποκαλύπτει διάφορα πράγματα) και τα έξι δίλεπτα βίντεο που έχει σκηνοθετήσει και ερμηνεύει. Η ίδια αλλάζει στη σκηνή τρία κοστούμια.
Από μικρή τη συνάρπαζε να παρακολουθεί τις σχέσεις των ζώων. «Οταν ήμουν 14 χρόνων ο πατέρας μου μου χάρισε ένα βιβλίο, που με εντυπωσίασε. Ηταν το “Μιλούσα με τα θηρία, τα ψάρια και τα πουλιά” του Κόνραντ Λόρεντς, τίτλος εμπνευσμένος από τον μύθο που ήθελε τον βασιλιά Σολομώντα, με τη βοήθεια ενός δαχτυλιδιού, να μιλά με τα ζώα. Στην καριέρα μου ως ηθοποιού τα ζώα εξακολουθούσαν να με γοητεύουν. Προσπάθησα μάλιστα να δουλέψω στο “National Geographic”. Οι μεγάλοι ντοκιμαντερίστες προβάλλουν το επιστημονικό κομμάτι. Εμένα με ενδιαφέρει η υπογράμμιση του κωμικού στοιχείου ως entertainment. Οπως η Αγκαθα Κρίστι έγραφε χιουμοριστικά ιστορίες για φόνους, εγώ γράφω χιουμοριστικά ιστορίες για ζώα».
Στην Ελλάδα έχει έρθει και ως μανεκέν, εκπροσωπούσε για 14 χρόνια την Lancôme. «Είμαι Ιταλίδα, Ρομάνα. Στην Ελλάδα καταλαβαίνω τη συγγένεια στην Ιστορία και την κουλτούρα μας. Επίσης εδώ θυμάμαι την παιδική μου ηλικία. Οικονομική κρίση πέρασαν και οι ΗΠΑ και τώρα είναι προς την έξοδο από αυτήν. Ελπίζω το ίδιο να συμβεί και στη χώρα σας».
*INFO: Πειραιώς 260, «Green Porno» των Ιζαμπέλα Ροσελίνι και Ζαν-Κλοντ Καριέρ. Καλλιτεχνική εποπτεία: Μιριέλ Μαγιέτ, Φωτισμοί και βίντεο: Αντουάν Μανισόν. 24-26 Ιουνίου, 21.00.
e.marinou@efsyn.gr