Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Δραματική είναι η μείωση των θέσεων εργασίας των ναυτικών, που έχει σημειωθεί τα τελευταία τριάντα χρόνια στη χώρα μας, καθώς από περίπου 80.000 τη δεκαετία του 1980, σήμερα έχουν κατεβεί στις 14.000. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), πάνω από 5.000 είναι σήμερα οι άνεργοι ναυτικοί, αριθμός που διπλασιάζεται με τα στοιχεία της ΠΝΟ.
Την ίδια ώρα, η συντριπτική πλειονότητα των ανέργων ναυτικών δεν συμπληρώνει τις προϋποθέσεις για τη λήψη επιδόματος ανεργίας, το οποίο υπολείπεται ακόμα και από το μειωμένο επίδομα που παίρνουν οι άνεργοι των άλλων κλάδων. Ανέρχεται στα 293 ευρώ για τους έγγαμους και στα 235 ευρώ για τους άγαμους, ενώ η ανεργία «χτυπά» πλέον και τους πλοιάρχους, καθώς σ’ ένα δείγμα 4.355 ανέργων ναυτικών, οι 880 είναι πλοίαρχοι.
Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε στη Βουλή ο υπεύθυνος της Επιτροπής Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Κυκλάδων, Νίκος Συρμαλένιος, με αφορμή επίκαιρη επερώτηση 12 βουλευτών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ανεργία των ναυτικών.
Κυβέρνηση εφοπλιστών…
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης που έγινε την Παρασκευή επικράτησε ένταση, καθώς ο υπουργός Ναυτιλίας δέχθηκε την κριτική και τα «πυρά» των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ και σε αναφορά του Παναγιώτη Λαφαζάνη, ότι «σε λίγο οι εφοπλιστές θα σχηματίσουν και κυβέρνηση σε αυτήν τη χώρα», ο Μ. Βαρβιτσιώτης του απάντησε: «Να το πείτε στους συνδαιτυμόνες της κυρίας Δούρου», ενώ έντονο διάλογο είχε και με τον βουλευτή του ΚΚΕ Χρήστο Κατσώτη σχετικά με το επίδομα ανεργίας των ναυτικών. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος κλείνοντας την συζήτηση είπε: «Φάγαμε όλη την ημέρα λέγοντας, λέγοντας, και φεύγουμε χωρίς καμία κυβερνητική δέσμευση για το μέγα θέμα της ανεργίας». Για τις επιπτώσεις από την πολιτική που εφαρμόζεται, όχι μόνο στη ναυτεργασία αλλά και στην ακτοπλοΐα, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση και την απομόνωση των νησιών, αναφέρθηκε η βουλευτής του νομού Σάμου Αγνή Καλογερή, η οποία, όπως είπε, μετά την ψήφιση το 2013 του νόμου 4150 του Κ. Μουσουρούλη, αυξήθηκε η ανεργία των ναυτικών λόγω της μείωσης των οργανικών συνθέσεων των πληρωμάτων, αλλά και λόγω της δεκάμηνης δρομολόγησης στα πλοία της ακτοπλοΐας. Αυξήθηκε επίσης ο κίνδυνος και η ανασφάλεια που βιώνουν πληρώματα και επιβάτες από την απελευθέρωση του ορίου της ηλικίας των πλοίων. Ο Μ. Βαρβιτσιώτης επισήμανε ότι τα πλοία μεγαλώνουν, είναι πιο ασφαλή, πολύ ακριβότερα, κάτι που συνεπάγεται αναγκαστικά λιγότερες θέσεις προσφερόμενης απασχόλησης.
Εξορθολογισμός των ΣΣΕ
Τόνισε ότι εάν οι ίδιοι οι ναυτικοί δεν καθίσουν να δουν θέματα εξορθολογισμού των ΣΣΕ σε ορισμένες κατηγορίες, θα αντιμετωπίσουν πολύ μεγάλο πρόβλημα ανεργίας, ενώ υποστήριξε ότι στους μηχανικούς δεν υπάρχει ανεργία, αφού στον διαγωνισμό για την πρόσληψη αξιωματικών που «τρέχει» στο Λιμενικό οι προσφερόμενες θέσεις για τους μηχανικούς αποφοίτους των ΑΕΝ δεν έχουν καλυφθεί. Ζητούν 22 και έχουν υποβάλει τα χαρτιά τους 17.
Αναφερόμενος στις τοποθετήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, είπε πως το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τη ναυτιλία είναι πρωτότυπο και σκέφτεται σε ποια χώρα του πλανήτη ισχύει, την οποία, όπως είπε, δεν την έχει βρει ακόμα.