Την περιμέναμε χθες την ανακοίνωση από τον πρόεδρο του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Γιάννη Σμαραγδή, αλλά τελικά δεν μας ήρθε. Οποτε, όμως, και να έρθει, εμείς θα την κορνιζάρουμε. Ιστορική στιγμή. Θα είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού που ο πρόεδρος αποφασίζει και ανακοινώνει μέρος του προγράμματος!
Ερήμην του καλλιτεχνικού διευθυντή, δηλαδή του Δημήτρη Εϊπίδη. Ο οποίος είναι, λέει, παραιτημένος. Το πονηρό το ΥΠΠΟ του το ζήτησε άλλωστε, μέχρι να τον διορίσει και πάλι γενικό διευθυντή. Και όσο το υπουργείο καθυστερεί να κάνει τη δουλειά του, αν και μέχρι προχθές οι πληροφορίες μας ήθελαν το θέμα του κ. Εϊπίδη να λύνεται σύντομα, βρήκε την ευκαιρία ο πρόεδρος του Δ.Σ. να παίξει μπάλα. Να ανακοινώσει, δηλαδή, πράγματα και θαύματα, σκηνοθέτες, ηθοποιούς και παραγωγούς, Ελληνες, βεβαίως βεβαίως, στους ξένους δεν είναι και τόσο εξπέρ, όσες συμπαραγωγές κι αν έχει κάνει, που θα τιμηθούν στην επόμενη διοργάνωση.
Μα τι έπαθαν εσχάτως τα όργανα των κινηματογραφικών θεσμών; Τρελάθηκαν; Επαναστάτησαν; Αποφάσισαν μόνα τους να ξεφορτωθούν την ηγεσία τους (βλέπε Καραντινάκη του ΕΚΚ) και να γίνουν χαλίφης στη θέση του χαλίφη; Κι άλλοι πρόεδροι πέρασαν από το Δ.Σ. του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο μέγας Θόδωρος Αγγελόπουλος, πρώτος και καλύτερος, αλλά δεν θυμάμαι να είχε ποτέ μπλέξει στα πόδια του Μισέλ Δημόπουλου. Το ίδιο και ο Γιώργος Χωραφάς: τρικλοποδιές δεν έβαζε στη Δέσποινα Μουζάκη. Ο δε Γιάννης Μπουτάρης, τύπος και υπογραμμός ήταν, κι ας μην κωλώνει πουθενά. Ηξεραν όλοι τον ρόλο τους.
Από πού αντλεί, λοιπόν, τόση αυτοπεποίθηση ο Γιάννης Σμαραγδής να διοχετεύει σε εφημερίδες τα οράματά του (το «ΒΗΜΑ» χθες τα δημοσίευσε με κάθε λεπτομέρεια); Να μην ξαναγράψω για τις μαντινάδες, πάλιωσε το αστείο και τα πράγματα έγιναν πια πολύ σοβαρά.
Ο υπουργός Πολιτισμού, Κωνσταντίνος Τασούλας, δεν ξέρω από ποιους ενημερώνεται για τα κινηματογραφικά. Αλλά οφείλει γρήγορα να βάλει τάξη στον χώρο. Με μόνα κριτήρια το επιτυχημένο έργο των Εϊπίδη και Καραντινάκη, τη θέληση του κινηματογραφικού κόσμου και τη νομιμότητα. Οχι τίποτα άλλο, αλλά όλα πήγαιναν ρολόι στο ελληνικό σινεμά, και έφερε ο Πάνος Παναγιωτόπουλος τα άγρια να διώξουν τα ήμερα.
Βένα Γεωργακοπούλου