Της Χαράς Τζαναβάρα
Σε αυξομειώσεις τιμών περιορίζεται προς το παρόν η πολυδιαφημισμένη αλλαγή στον συγκοινωνιακό χάρτη στο λεκανοπέδιο. Από Δευτέρα θα ισχύουν τα νέα εισιτήρια, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η ανανέωση των μηνιαίων καρτών με τα καινούργια τιμολόγια, αλλά η αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών μετατέθηκε αόριστα για τους επόμενους μήνες.
Στη χθεσινή πανηγυρική παρουσίαση των μέτρων, που έγινε στο κεντρικό αμαξοστάσιο των τρόλεϊ στο Ρουφ και με έντονη παρουσία αστυνομικών δυνάμεων, ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μίλησε για τα μειωμένα τιμολόγια και απέδωσε εύσημα στο κράτος, που -όπως τόνισε- «προσπαθεί να είναι δίκαιο». Παρέλειψε όμως να πει ότι με τα νέα μέτρα αδικείται το 23% του επιβατικού κοινού. Από ό,τι φαίνεται, διάβασε το Μνημόνιο και μάλιστα υπερηφανεύτηκε πως το… ανέτρεψε, εφαρμόζοντας αποφάσεις που «κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση», εννοώντας το Μεσοπρόθεσμο που περιλαμβάνει αυξήσεις στα εισιτήρια των συγκοινωνιών κατά 25%.
Βλέποντας και κάνοντας…
Σε ερώτηση όμως της «Εφ.Συν.» για το έλλειμμα των 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο, που -σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις- θα δημιουργήσει η μείωση των τιμών στα εισιτήρια των 1,40 ευρώ και στις μηνιαίες κάρτες των 45 ευρώ για όλα τα μέσα, ο υπουργός Μεταφορών προέβλεψε κάλυψή του από αύξηση επιβατών, λόγω των νέων τιμολογίων και τον καλύτερο έλεγχο της εισιτηριοδιαφυγής.
Επανέλαβε, μάλιστα, τη γνωστή κυβερνητική κορόνα για «βελτίωση του οικονομικού κλίματος». Η αισιοδοξία του πάντως δεν δικαιολογείται από την επιβατική κίνηση του πρώτου επταμήνου του 2014. Η ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, Ηλεκτρικό, τραμ), στο επίμαχο διάστημα κατέγραψε αύξηση μόλις 2,96% και το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου καταγράφηκε τον Ιούλιο, κυρίως λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης. Δεν υπάρχει εικόνα από την ΟΣΥ, την εταιρεία που έχει την ευθύνη για τα λεωφορεία και τρόλεϊ.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, η κυβέρνηση έχει διαβεβαιώσει την τρόικα ότι τα μέτρα θα έχουν διερευνητικό χαρακτήρα, όπως ο ΦΠΑ στην εστίαση. Αν δεν αποδώσουν, και με γνώμονα τον χρόνο των εθνικών εκλογών, θα εξεταστούν αυξήσεις, τουλάχιστον σε ορισμένους τομείς. Η χθεσινή παρουσίαση των μέτρων έφερε και ορισμένα νέα στοιχεία:
*Δίνεται έμφαση στον έλεγχο των μέσων μεταφοράς από σταθερή δύναμη της αστυνομίας. Ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Γρ. Δημητριάδης, ανέφερε ότι σε όλες τις μεγάλες πόλεις του εξωτερικού υπάρχει ειδικό σώμα φύλαξης και αποκάλυψε ότι έχει ζητήσει τη διάθεση 50 αστυνομικών, που θα αποζημιώνονται από κονδύλια του Οργανισμού.
*Υπάρχει έλλειψη προσωπικού, ιδιαίτερα οδηγών στα λεωφορεία. Η διοίκηση της ΟΣΥ έχει ζητήσει 400 προσλήψεις, από τις οποίες οι 320 αφορούν την ειδικότητα οδηγού. Προωθούνται χωρίς δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα προσλήψεις και στη ΣΤΑΣΥ, αλλά χωρίς πριμοδότηση αυτών που είχαν προσληφθεί το 2009 και απολύθηκαν, αφού η υπόθεση ερευνάται από τη Δικαιοσύνη.
*Εντείνονται οι έλεγχοι για επιβάτες που δεν πληρώνουν εισιτήριο, παρά τα κατά καιρούς «παρατράγουδα» από τη συμπεριφορά των «κεφαλοκυνηγών».
Οι αλλαγές στα ΜΜΜ της Αθήνας με μια ματιά
Από Δευτέρα 1η Σεπτεμβρίου:
*Ισχύει το ενιαίο εισιτήριο των 1,20 ευρώ για όλα τα μέσα μεταφοράς. Τα παλιά εισιτήρια θα ισχύουν ώς τις 31 Μαρτίου 2015.
*Μειώνεται η διάρκεια του εισιτηρίου από 90 σε 70 λεπτά. Οσοι δεν προλαβαίνουν να φτάσουν στον προορισμό τους, οφείλουν να πληρώσουν δεύτερο.
*Ξεκίνησε η πώληση της μηνιαίας κάρτας των 30 ευρώ για όλα τα μέσα. Εξετάζεται η δυνατότητα «φόρτωσης» του λογαριασμού μέσω τράπεζας ή κινητού.
*Μειώνεται η ετήσια κάρτα στα 320 ευρώ, από 450 σήμερα. Καθιερώνονται νέες κάρτες τρίμηνης και εξάμηνης διάρκειας, με τιμή 85 και 165 ευρώ. Δημιουργείται ειδική κάρτα αεροδρομίου, τρίμηνη (130 ευρώ) και εξάμηνη (230 ευρώ).
*Εξακολουθούν να ισχύουν οι ετήσιες κάρτες που έχουν αγοραστεί. Οσες αφορούν μόνο λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ, αλλά οι κάτοχοί τους επιθυμούν να τις επεκτείνουν σε όλα τα μέσα, πρέπει να τις αναβαθμίσουν, καταβάλλοντας τη διαφορά.
*Εξετάζεται κάποια ευνοϊκή ρύθμιση για όσους έχουν ετήσια κάρτα για όλα τα μέσα και αποτελούν μια τρίτη κατηγορία, που επίσης πλήττεται από τα νέα μέτρα.
*Παραμένουν οι εκπτώσεις 50% για μαθητές, φοιτητές, ηλικιωμένους κ.λπ.
*Διατηρείται το εισιτήριο λεωφορείων και μετρό για το «Ελ. Βενιζέλος», καθώς και το ειδικό τιμολόγιο για την τουριστική γραμμή «Χ80» που συνδέει τον Πειραιά με την Ακρόπολη.
*Καθιερώνεται το εισιτήριο των πέντε ημερών, που δεν ισχύει για τις λεωφορειακές γραμμές-εξπρές.
*Ξεκινά μέσα στον Σεπτέμβριο η πληρωμή εισιτηρίων και καρτών με πιστωτικές κάρτες όλων των τραπεζών. Ορισμένες έχουν συμφωνήσει για πληρωμή των καρτών σε έξι άτοκες δόσεις.
ΝΕΑ ΧΑΡΑΞΗ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ
Κόμβοι οι σταθμοί μετρό και ΗΣΑΠ
Δύο νέες λεωφορειακές γραμμές και αλλαγές σε άλλες 10 περιλαμβάνει το πακέτο των «θα» του υπουργείου Μεταφορών. Οι σχετικές μελέτες αναμένεται να οριστικοποιηθούν ώς τον Οκτώβριο και να τεθούν σταδιακά σε εφαρμογή ώς την άνοιξη. Το πρώτο βήμα θα γίνει με τις δίδυμες περιμετρικές γραμμές, οι οποίες στο μεγαλύτερο μέρος τους θα ακολουθούν τα όρια του εσωτερικού δακτυλίου και θα κινούνται προς τις δύο κατευθύνσεις.
Στην ουσία, πρόκειται για ανασχεδιασμό των δύο κυκλικών γραμμών 7 και 8 των τρόλεϊ, οι οποίες καταργήθηκαν στις αρχές του καλοκαιριού. Τώρα πλέον θα «κουμπώνουν» με σταθμούς του μετρό και του Ηλεκτρικού, καθώς και με στάσεις των λεωφορειακών γραμμών κορμού, για να διευκολύνουν τη μετεπιβίβαση. Η άλλη νέα γραμμή είναι η «ΧΧ2» που θα είναι επίσης κυκλική και θα καλύπτει τη διαδρομή Αχαρναί-Νοσοκομείο «Αγίων Αναργύρων», με αφετηρία τον διαμορφωμένο χώρο στον Κάραβο στο Μενίδι.
Αλλαγές μικρότερης κλίμακας αφορούν τις εξής υπάρχουσες γραμμές:
*Ψαλιδίζονται 3 γραμμές κορμού και υποβαθμίζεται άλλη μία. Η «Α4» δεν θα φτάνει ώς την Ακαδημίας, αλλά θα τερματίζει στον σταθμό του Αγίου Δημητρίου. Η «Β8» δεν θα φτάνει ώς το Πολυτεχνείο, αλλά θα ξεκινά από τον σταθμό του Ηλεκτρικού στα Ανω Πατήσια και θα εξυπηρετεί τη Νέα Φιλαδέλφεια και τη Μεταμόρφωση. Η «Γ10» δεν θα τερματίζει στην πλατεία Βάθη, αλλά θα κινείται στη διαδρομή Ανάκασα-Αγιοι Ανάργυροι και θα καταλήγει στον σταθμό του Ηλεκτρικού στα Κάτω Πατήσια. Καταργείται η «Α16» και γίνεται «876», που θα ξεκινά από την Ελευσίνα και θα καταλήγει στο μετρό (Αγίας Μαρίνας ή Αιγάλεω).
*Αλλάζουν οι αφετηρίες ή οι διαδρομές σε έξι γραμμές. Η αφετηρία της «154» μεταφέρεται στον σταθμό του μετρό στο Ελληνικό, αντί του Αγίου Δημητρίου, αλλά θα συνεχίσει να εξυπηρετεί την Ανω Γλυφάδα ως το Πανόραμα της Βούλας. Θα τερματίζουν στον σταθμό του μετρό στην Ανθούπολη -αντί στην Αττική- η γραμμή «747» που εξυπηρετεί την Πετρούπολη και το Πανόραμα, καθώς και η «704» που καλύπτει τον Δήμο Καματερού. Η «444» δεν θα φτάνει ως τον σταθμό του μετρό στο Χαλάνδρι, αλλά θα εκτελεί το δρομολόγιο Γαλάτσι-Ανω Πατήσια και θα καταλήγει στον Ηλεκτρικό, στον σταθμό Ειρήνη.