Σε χαμηλότερα επίπεδα κινήθηκε συνολικά η καλοκαιρινή εκπτωτική περίοδος, από την άποψη των πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων, σε σχέση από την αντίστοιχη περυσινή, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, σχολίασε τα αποτελέσματα: «Οι καλοκαιρινές φετινές εκπτώσεις τελείωσαν σαν να μην ξεκίνησαν ποτέ! Το ενδιαφέρον ήταν μικρό και η κατανάλωση αδύναμη τόσο στα αστικά κέντρα όσο και κυρίως στις τουριστικές περιοχές, κάτι που έχει προκαλέσει στον εμπορικό κόσμο μεγάλη ανησυχία. Μάλιστα, τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν σε μια περίοδο που οι προσδοκίες από τον κλάδο του τουρισμού ήταν μεγάλες. Δυστυχώς, όμως, δεν επιβεβαιώθηκαν, ενώ ο μύθος της Κυριακής κατέρρευσε. Η ΕΣΕΕ εξετάζει τι ισχύει σε σχέση με τον θεσμό των εκπτώσεων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και θα προτείνει τις αλλαγές που έχει ανάγκη η ελληνική αγορά, σύμφωνα με την ανάλυση της Eurocommerce».
Σύμφωνα με την έρευνα, 53,9% των εμπόρων πραγματοποίησαν κατά τις καλοκαιρινές εκπτώσεις χαμηλότερες πωλήσεις από τις περυσινές, 31,7% είδαν τις φετινές πωλήσεις στη διάρκεια των εκπτώσεων να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ μόλις 13,6% κατέγραψαν αύξηση. Ωστόσο, η εικόνα αυτή δεν ήταν η ίδια σε όλους τους κλάδους. Διαφοροποιείται ανάλογα με τις καταναλωτικές συνήθειες σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα. Πιο συγκεκριμένα, ο κλάδος των καλλυντικών παρουσιάζει μια ιδιαίτερη δυναμική, ενώ διακρίνεται αισθητά η ένδυση από την υπόδηση με τη δεύτερη να κινείται σε σαφώς καλύτερα επίπεδα.
Η μείωση στις πωλήσεις κατά τις θερινές εκπτώσεις δεν αφορά όλες τις επιχειρήσεις με την ίδια ένταση αν και οι περισσότεροι έμποροι δήλωσαν μείωση άνω του 40%. Το επίπεδο των εκπτώσεων κινήθηκε από 21% έως 50%, ενώ επιβεβαιώθηκε για μία ακόμη χρονιά ότι η καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης είναι το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου.
Σύμφωνα με τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου κατά τις θερινές εκπτώσεις κινήθηκαν πτωτικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη θερινή εκπτωτική περίοδο.
Ειδικότερα, στην Αθήνα (κέντρο) η πτώση των πωλήσεων κυμάνθηκε μεταξύ 0-10%, στη Θεσσαλονίκη (κέντρο) μεταξύ 10-15% και στον Πειραιά μεταξύ 11-20%.
Ενδιάμεσες εκπτώσεις
Όσον αφορά στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ, οι έμποροι δήλωσαν κατά γενική ομολογία τη δυσαρέσκειά τους απέναντι στον θεσμό, αφού 73,5% πιστεύουν ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν βοήθησαν καθόλου την επιχείρηση, ενώ 20,1% ότι τη βοήθησαν λίγο. Γενικά, οι πολλές περίοδοι εκπτώσεων μάλλον αποπροσανατόλισαν τους καταναλωτές και προκάλεσαν σύγχυση παρά βελτίωση του κύκλου εργασιών.
Συγκεκριμένα, η εφαρμογή του μέτρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2013 φάνηκε να λειτουργεί ευεργετικά στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Ωστόσο, η υποχώρηση του κύκλου εργασιών τον Μάιο ήταν η χειρότερη των τελευταίων τεσσάρων ετών, γεγονός που αποτέλεσε δυσάρεστη έκπληξη.
Το άνοιγμα των Κυριακών
Στο πλαίσιο της έρευνας της ΕΣΕΕ, οι έμποροι ρωτήθηκαν εάν, σύμφωνα με τη δυνατότητα που τους εκχωρεί η πρόσφατη υπουργική απόφαση, άνοιξαν τα καταστήματά τους τις Κυριακές. Με βάση τα αποτελέσματα, εκτιμάται πως ο αριθμός των καταστημάτων που άνοιξαν την Κυριακή είναι μικρός, ενώ υπενθυμίζεται ότι, και την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων (20 Ιουλίου) είχε διαπιστωθεί ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων δεν παρέμειναν ανοιχτά, όπως για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη όπου τα καταστήματα που άνοιξαν τις Κυριακές αριθμούνται μόλις 17 στον κεντρικότερο εμπορικό δρόμο της πόλης (Τσιμισκή) και αφορούν μεγάλες διεθνικές αλυσίδες.
Ωστόσο, για τα καταστήματα που άνοιξαν, υπήρξε σχετική ταύτιση των απόψεων των επιχειρηματιών αναφορικά με τις επιπτώσεις του ανοίγματος στα έσοδα της επιχείρησης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του προηγούμενου έτους.
Αναλυτικότερα, 49% και 54% των επιχειρήσεων είδαν τα έσοδά τους να μειώνονται τον Ιούλιο και τον Αύγουστο αντίστοιχα, σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Μόλις 18% των επιχειρήσεων κατέγραψαν αύξηση στα έσοδα, ενώ οι υπόλοιπες 32%- 33% δήλωσαν στασιμότητα.
Αναφορικά με τον αριθμό των απασχολούμενων, 80% των επιχειρήσεων έχουν διατηρήσει στα ίδια επίπεδα την απασχόληση, ενώ 16,1% προέβησαν σε μείωση προσωπικού τον τελευταίο χρόνο. Επιπλέον, το άνοιγμα των Κυριακών, τουλάχιστον έως σήμερα, δεν φαίνεται να συνδέεται με την αύξηση της απασχόλησης, αφού μόλις 25% δηλώνουν κάποια πρόθεση να προσλάβουν κάποιον στο μέλλον, ενώ 75% δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να προσλάβουν επιπλέον προσωπικό.
efsyn.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ