09/09/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι «Θεσμοφοριάζουσες» δεν θα ξαναπαιχτούν, ούτε καν στο Ηρώδειο

Σύγκρουση Κιμούλη με θεατρικό επιχειρηματία

Συντελεστές και ηθοποιοί της αριστοφανικής κωμωδίας, με εξώδικά τους, διεκδικούν τα δεδουλευμένα τους. Ο Δ. Τσακνής, απαγορεύοντας τη χρήση της μουσικής του, ματαίωσε την Κυριακή παράσταση. Η απάντηση του θεατρικού οργανισμού «Ακροπόλ» του Φάνη Κιρκινέζου ήταν άμεση: ακύρωσε όλες τις υπόλοιπες.
      Pin It
«Θεσμοφοριάζουσες»

«Θεσμοφοριάζουσες»

Με μια λιτή ανακοίνωσή του, το βράδυ της Κυριακής, ο Θεατρικός Οργανισμός «Ακροπόλ» ενημέρωνε «με λύπη του» ότι η παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες» του Γιώργου Κιμούλη τελείωσε τον βίο της. Η καλοκαιρινή παραγωγή, που γύρισε πολλές πιάτσες της επαρχίας, δεν θα δώσει τις προγραμματισμένες επόμενες εφτά παραστάσεις, ούτε καν την κορωνίδα της, στις 19 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο.

 

Συμφωνα με το «Ακροπόλ», αιτία της ματαίωσης είναι η οικονομική αποτυχία, εν γένει, του πολυδιαφημισμένου πρώτου εγχειρήματος του Γιώργου Κιμούλη στην αρχαία κωμωδία. Συγκεκριμένα, όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, «δυστυχώς η παράσταση δεν έτυχε της ανάλογης ανταπόκρισης από το κοινό, με αποτέλεσμα η μέχρι σήμερα οικονομική ζημιά να είναι μεγάλη και να μη μας επιτρέπει τη συνέχισή της». Βεβαιώνει, όμως, ο θεατρικός οργανισμός «Ακροπόλ» του Θεοφάνη Κιρκινέζου, ότι «όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις του προς τους συνεργάτες και συντελεστές της παράστασης θα ικανοποιηθούν στο ακέραιο». Και ότι «θα συνεχίσει να παράγει καλλιτεχνικό έργο, πιστός στο όραμά του για παραστάσεις υψηλού επιπέδου».

 

Είναι αλήθεια ότι η καλοκαιρινή σεζόν δεν ήταν ιδιαίτερα καλή για τις πολλές περιοδεύουσες παραστάσεις. Μόνο, όμως, οι «Θεσμοφοριάζουσες» οδηγήθηκαν σε ματαίωση, και μάλιστα όχι απλή και ήρεμη, κοινή συναινέσει, αλλά με δημόσια σύγκρουση παραγωγού και συντελεστών.

 

Δ. Τσακνής: «Ασύδοτη εργοδοσία»

 

Διότι της ανακοίνωσης του «Ακροπόλ» είχε προηγηθεί διάβημα τού συνθέτη της παράστασης Διονύση Τσακνή. Με δήλωσή του στο σάιτ «Onlytheater», κατήγγειλε ότι αυτός και οι υπόλοιποι συντελεστές (ο μεταφραστής Κ. Γεωργουσόπουλος, ο διασκευαστής Γ. Κιμούλης, η χορογράφος Ε. Γεροδήμου, αλλά και οι πρωταγωνιστές) δεν έχουν πληρωθεί. Επιπλέον, ο Δ. Τσακνής, διάλεξε «ως ύστατο όπλο» την καταγγελία της σύμβασής του με τον Φάνη Κιρκινέζο και την απαγόρευση χρήσης της μουσικής του προχθές, Κυριακή, στην παράσταση στο Κατράκειο της Νίκαιας. Οπως είναι φυσικό, οι «Θεσμοφοριάζουσες» δεν παίχτηκαν. Ελάχιστη ώρα αργότερα ήρθε η ματαίωση όλων των επόμενων παραστάσεων, αυτήν τη φορά από τον επιχειρηματία. Αρα η πίεση προς τον Θ. Κιρκινέζο, τόσο από τον συνθέτη όσο και από τους υπόλοιπους συντελεστές-ηθοποιούς, που επίσης είχαν καταθέσει εξώδικα ζητώντας να πληρωθούν, είχε τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα: δεν πληρώθηκαν (αλλά θα πληρωθούν) και η παράσταση κατέβηκε.

 

Η σκληρή γλώσσα του Διονύση Τσακνή δεν προδιέθετε σε καλή εξέλιξη. Εγραφε μεταξύ άλλων: «Οταν το αυτονόητο (να αμείβεσαι έστω και με συνθήκες μνημονίου) καταργείται. Οταν ο σεβασμός της εργασίας (χειρωνακτικής ή πνευματικής) μοιάζει για την ασύδοτη εργοδοσία άγνωστη λέξη. Οταν η επιδειξιομανία του πλούτου χλευάζει την οικονομική δυσπραγία του εργαζόμενου και κωφεύει στις δικαιολογημένες οχλήσεις και επιβεβλημένες αντιδράσεις. Οταν η επιχειρούμενη λογική του εκφοβισμού (μην τύχει και δεν βρεις αύριο δουλειά σε παρόμοιους πάτρονες) γίνεται καθεστώς. Τότε οφείλεις να αντιδράσεις με όσα μέσα σού δίνουν οι κουτσουρεμένοι έστω νόμοι αυτού του κράτους».

 

Γ. Κιμούλης

Γ. Κιμούλης

Γ. Κιμούλης: 16 χιλιάδες θεατές

 

Με τη σειρά του ο Γιώργος Κιμούλης, διασκευαστής (μαζί με τον γνωστό bloger Πιτσιρίκο), σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής της παράστασης, αντέδρασε μέσα από τη σελίδα του στο facebook με πιο σαφή τρόπο. Αμφισβήτησε την εμπορική αποτυχία της παράστασης. «Σε 37 παραστάσεις η παραγωγή αποδεδειγμένα είχε κόψει πάνω από 16 χιλιάδες εισιτήρια σχεδόν! Αυτό λέγεται “μη ανταπόκριση του κόσμου”; Δε νομίζω. Πόσοι θίασοι φέτος, που περιόδευαν στην επικράτεια, έκαναν σε 37 παραστάσεις πάνω από 16 χιλιάδες εισιτήρια; Ισως, όμως, ο κ. Κιρκινέζος, που μας προειδοποιεί πως θα συνεχίσει να παράγει καλλιτεχνικό έργο, πιστός στο όραμά του για παραστάσεις υψηλού επιπέδου, να γνωρίζει καλύτερα».

 

Συγχρόνως ο Γιώργος Κιμούλης εκφράζει και μια άλλη του απορία. Αφού ο κ. Κιρκινέζος διαβεβαιώνει ότι θα ικανοποιήσει στο ακέραιο τις συμβατικές του υποχρεώσεις προς όλους, γιατί ματαιώνει τις υπόλοιπες παραστάσεις; Γράφει στο facebook: «Ούτως ή άλλως τα ίδια χρήματα υποτίθεται θα δώσει, είτε συνεχίσει η παράσταση είτε κατέβει. Κανείς εκ των συντελεστών δεν έχει συμφωνήσει να πληρώνεται με την παράσταση. Τα δε παραπάνω έξοδα -για όσους γνωρίζουν από θεατρικές παραγωγές- είναι ελάχιστα σε σχέση με τις εισπράξεις των επτά υπόλοιπων παραστάσεων, που ακυρώνει, ιδίως όταν η τελευταία είναι στο Ηρώδειο!».

 

Δυο ερμηνείες δίνει ο Γιώργος Κιμούλης στην απόφαση του «Ακροπόλ», χωρίς να μπορεί να καταλήξει σε μια από αυτές. Η πρώτη είναι ψυχολογική: «Για ένα γινάτι δημιουργεί κι άλλη “ζημιά” στην ίδια του την επιχείρηση»; αναρωτιέται. Η δεύτερη είναι πιο πολιτική. «Για να δώσει μια “στιβαρή” και σκληρή απάντηση, μιμούμενος τον άτεγκτο θεατρικό παραγωγό, που τιμωρεί τον “διότι δεν συνεμορφώθην” κύριο Τσακνή και μαζί μ’ αυτόν και εμάς τους υπόλοιπους που τολμήσαμε και επιδώσαμε διάφορα εξώδικα ζητώντας τα δεδουλευμένα μας;».

 

Με λίγα λόγια, ένα δύσκολο θεατρικό καλοκαίρι κατέληξε σε «εξέγερση» των απλήρωτων εργαζομένων μιας παράστασης και στη ματαίωσή της.

 

Β.Γεωργ.

 

Scroll to top