51-1

10/09/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Πόλεμος» Βαρβιτσιώτη-ΝΕΛ

Κήρυξε έκπτωτες τη ναυτιλιακή εταιρεία και μια θυγατρική της από τις άγονες γραμμές: Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος-Ικαρία και Λαύριο-Ψαρά-Μεστά Χίου.
      Pin It


Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Η είδηση ότι ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με απόφασή του κήρυξε χθες έκπτωτες τη ναυτιλιακή εταιρεία ΝΕΛ και τη θυγατρική της «Σι Λινκ Φέρρις Ν.Ε.» από δύο άγονες γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο (Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος-Ικαρία και Λαύριο-Ψαρά-Μεστά Χίου) δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία. Τόσο γιατί ο ίδιος εδώ και καιρό είχε προαναγγείλει ότι θα το έκανε, αλλά και γιατί τα προβλήματα με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις που εξυπηρετούσε η εταιρεία ειδικά σ’ αυτές τις δύο συγκεκριμένες γραμμές ήταν τεράστια.

 

Βέβαια, οι απόψεις γύρω από την απόφαση του υπουργού, η οποία προβλέπει επίσης κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών υπέρ του Δημοσίου, ύψους 1.500.000 ευρώ για κάθε μια από τις συμβάσεις, και αποκλεισμό των δύο εταιρειών από τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς για ένα έτος, στους ναυτιλιακούς και ναυτεργατικούς κύκλους διίστανται.

 

Κάποιοι λένε ότι ο Μ. Βαρβιτσιώτης δεν είχε άλλη επιλογή και ότι ορθώς έπραξε και κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι πλέον διαμορφώνεται ολιγοπώλιο στον χώρο της ακτοπλοΐας και ένα από τα προβλήματα που θα προκύψουν θα είναι η αύξηση των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές. Οι πληροφορίες λένε ότι ήδη δύο εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κάλυψη των συγκεκριμένων γραμμών και αυτές είναι η Hellenic Seaways και η Blue Star. Εξι ναυτεργατικά σωματεία (ΠΕΜΕΝ, Στέφενσων, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ, ΠΕΣ/ΝΑΤ, Επιτροπή Ανέργων Ναυτεργατών) υποστηρίζουν ότι ο Μ. Βαρβιτσιώτης με μια μονοκοντυλιά πετάει περίπου 500 ναυτεργάτες από τις δύο ναυτιλιακές εταιρείες, αυξάνοντας την ανεργία των ναυτεργατών και των άλλων εργαζομένων. Υπογραμμίζουν ακόμα ότι ο υπουργός Ναυτιλίας «κρύβει και δημαγωγεί ότι στα νησιά θα μείνουν ελάχιστα πλοία και θα εκτελούνται δρομολόγια μόνο όταν έχουν κέρδη οι εφοπλιστές».

 

Η εκδοχή της ΝΕΛ

 

Πριν το υπουργείο ανακοινώσει την έκπτωση της ΝΕΛ και της θυγατρικής της, η εταιρεία, επειδή προφανώς γνώριζε την απόφαση του υπουργού, το Σαββατοκύριακο έστειλε εξώδικο στο υπουργείο με το οποίο κατήγγειλε τη σύμβαση που αφορούσε τις συγκεκριμένες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, διαμαρτυρόμενη ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΝΑ αρνούνται «αυθαίρετα και αδικαιολόγητα» να εξυπηρετήσουν τις συμβατικές υποχρεώσεις και να αποδώσουν εμπροθέσμως τα οφειλόμενα μισθώματα, να καταβάλουν τα οφειλόμενα ποσά από τις υποχρεωτικές εκπτώσεις κατά την περίοδο από το 2005 έως το πρώτο εξάμηνο του 2012, να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολογίου σε ποσοστό αντίστοιχο του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και, τέλος, να συμμορφωθούν στις νόμιμες υποχρεώσεις που απορρέουν από τους ουσιώδεις και απαράβατους όρους των υπογραφόμενων συμβάσεων, περί μη παρακράτησης της διαφοράς του ΦΠΑ επί των μισθωμάτων της δημόσιας υπηρεσίας.

 

Και δεν ήταν η πρώτη φορά που η ΝΕΛ έριχνε τις ευθύνες στο ΥΝΑ. Και στο παρελθόν στελέχη της είχαν δηλώσει πως ένας από τους λόγους που δυσχεραίνουν τη λειτουργία της εταιρείας είναι η καθυστέρηση αποπληρωμής των επιδοτήσεων και μάλιστα, σε μια συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), στέλεχος της εταιρείας είχε αναφέρει ότι θα έδιναν τις συμβάσεις για τις άγονες γραμμές χωρίς καμιά απαίτηση σε όποιον ενδιαφερόταν.

 

Η εκδοχή του υπουργείου

 

Τη δική του εκδοχή όμως δίνει το ΥΝΑ, που με χθεσινή ανακοίνωσή του υποστηρίζει ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες είχαν κληθεί σε απολογία το προηγούμενο χρονικό διάστημα με το αιτιολογικό της πλημμελούς εκτέλεσης των δρομολογίων στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος-Ικαρία και την αδικαιολόγητη μη εκτέλεση των δρομολογίων στη γραμμή Λαύριο-Ψαρά-Μεστά Χίου επί τρεις σχεδόν μήνες. Το ΥΝΑ αναφέρει ακόμα ότι καμία οφειλή του Δημοσίου δεν βρίσκεται σε εκκρεμότητα προς τις δύο εταιρείες, πλην των μισθωμάτων του Αυγούστου που βρίσκονται σε διαδικασία εκταμίευσης και εξηγεί πως οι υπηρεσίες του καταβάλλουν άμεσα τα μισθώματα προς τις εταιρείες, εφόσον και εκείνες από την πλευρά τους προσκομίσουν τα απαραίτητα από τον νόμο δικαιολογητικά. Και για τον λόγο αυτό καμία άλλη ακτοπλοϊκή εταιρεία από όσες εξυπηρετούν δρομολογιακές γραμμές δημόσιας υπηρεσίας δεν έχει εκφράσει αντίστοιχη διαμαρτυρία.

 

Η δήλωση του υπουργού

 

«Θεωρώ εθνικό και προσωπικό καθήκον να κάνω ό,τι είναι δυνατόν για τη βελτίωση του ακτοπλοϊκού μας δικτύου. Από την πρώτη στιγμή ξεκαθάρισα ότι η διασύνδεση μεταξύ των νησιών και η εδαφική συνοχή της χώρας αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα, που θα διαφυλάξω με κάθε τρόπο και κάθε κόστος» δήλωσε χθες ο Μ. Βαρβιτσιώτης και πρόσθεσε: «Φαινόμενα ασυνέπειας σε εκτέλεση δρομολογίων που τα θέτουν σε απομόνωση δεν γίνονται ανεκτά. Σήμερα βάζουμε τέλος σε μια κατάσταση που ταλαιπωρούσε χρόνια τους νησιώτες του Β. Αιγαίου και ειδικά τους κατοίκους της Λήμνου».

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κάλυψη των δύο συγκεκριμένων γραμμών, σε πρώτη φάση, θα γίνει με απευθείας ανάθεση σε εταιρείες για τρεις μήνες, χωρίς να προηγηθεί διαγωνιστική διαδικασία, αφού ο υπουργός Ναυτιλίας, μετά τη νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε το καλοκαίρι στη Βουλή, έχει αυτό το δικαίωμα, σε περίπτωση που μια ακτοπλοϊκή εταιρεία αδυνατεί να καλύψει δρομολόγια και βεβαίως με τη σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ.

 

Για τον λόγο αυτό την Παρασκευή συνεδριάζει το ΣΑΣ και κατά τη διάρκειά του ακτοπλοϊκές εταιρείες θα καταθέσουν το ενδιαφέρον τους για την κάλυψη των συγκεκριμένων γραμμών.

 

[email protected]

 

Scroll to top