Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Μία μόλις μέρα πριν από την προγραμματισμένη επίσκεψη της αντιπροσωπείας της δανέζικης εταιρείας μεταφοράς κοντέινερ Maersk (που θεωρείται ο ισχυρός αντίπαλος της Cosco στη διεκδίκηση του λιμανιού του Πειραιά), στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ διέρρευσε η είδηση ότι τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκανε δεκτή την αίτηση αναίρεσης που είχε καταθέσει η ΣΕΠ Α.Ε. (θυγατρική της Cosco) κατά της πρωτοβάθμιας απόφασης του Ζ Κλιμακίου του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου, με την οποία απορριπτόταν το κείμενο του «Φιλικού Διακανονισμού» ανάμεσα στον ΟΛΠ και την Cosco.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αφού για το θέμα δεν υπήρξε επίσημη πληροφόρηση από καμία εμπλεκόμενη πλευρά, τμήμα του ανωτάτου δημοσιονομικού δικαστηρίου, που συνεδρίασε κεκλεισμένων των θυρών, έκανε δεκτή την αίτηση αναίρεσης της ΣΕΠ Α.Ε., κρίνοντας μ' αυτόν τον τρόπο τη συμφωνία ΟΛΠ-Cosco («Φιλικό Διακανονισμό») νόμιμη.
Αγνωστο το σκεπτικό
Η απόφαση αυτή ανατρέπει την προηγούμενη του Ζ Κλιμακίου με την οποία είχε κριθεί «μη σύννομο» το κείμενο της συμφωνίας ΟΛΠ-Cosco, ωστόσο κανείς δεν γνώριζε μέχρι χθες το βράδυ το σκεπτικό της συγκεκριμένης απόφασης, κάτι που οι εργαζόμενοι αλλά και κύκλοι της ναυτιλίας θεωρούν ιδιαίτερα σημαντικό.
Οπως έλεγαν στην «Εφ.Συν.» συνδικαλιστές, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το κείμενο της απόφασης του ανωτάτου δικαστηρίου ώστε να μπορέσουν να δουν εάν υπάρχουν και τι είδους παρατηρήσεις πάνω στο κείμενο του «Φιλικού Διακανονισμού», όπως επίσης και πού βασίστηκαν οι δικαστές για να ανατρέψουν την προηγούμενη απόφαση.
Η απόφαση αυτή φέρνει σε πλεονεκτική θέση την Cosco, αφού της ανοίγει τον δρόμο για να πραγματοποιήσει τη νέα επένδυση που επιθυμεί στο λιμάνι του Πειραιά (εκκρεμεί βέβαια η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής), η οποία αφορά έργα στο δυτικό μέρος της προβλήτας ΙΙΙ, ύψους 230 εκατ. ευρώ, με την προϋπόθεση να μην πληρώνει το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα προς τον ΟΛΠ για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ. Η Cosco έχει θέσει ως προαπαιτούμενο την έγκριση του «Φιλικού Διακανονισμού», προκειμένου να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.
Σήμερα, στο πλαίσιο των επισκέψεων υποψήφιων επενδυτών για το 67% των μετοχών του ΟΛΠ, θα πραγματοποιηθεί η επίσκεψη των εκπροσώπων της APM Terminals (θυγατρική της Maersk) για να δουν τους χώρους του λιμανιού του Πειραιά και την Πέμπτη θα ακολουθήσει συνάντηση σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου στελέχη του ΟΛΠ θα απαντήσουν στις ερωτήσεις τους. Ακριβώς η ίδια διαδικασία είχε τηρηθεί και με τους πρώτους «επισκέπτες», που δεν ήταν άλλοι από τους εκπροσώπους της Cosco.
Ο «γίγαντας της Δανίας»
Η Maersk, γνωστή και ως «γίγαντας της Δανίας», που έχει περάσει στη δεύτερη φάση της διαδικασίας για την πώληση του ΟΛΠ, μέσω της θυγατρικής της, APM Terminals B.V., με έδρα την Ολλανδία, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τον ΟΛΘ. Η APM δραστηριοποιείται σε 67 χώρες, με συμφέροντα σε 71 λιμάνια και τερματικούς σταθμούς, και απασχολεί 20.300 εργαζόμενους. Ιδιαίτερη σημασία έχει δε το γεγονός ότι επικεφαλής της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ερευνά το θέμα του «Φιλικού Διακανονισμού», τίθεται με την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής η 46χρονη Δανέζα επίτροπος Μαργκέτ Φεστάγκερ.