03/10/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Αντρέι Κοντσαλόφσκι πήρε φόρα κι έφτασε στον Ντοστογιέφσκι

Ενα μιούζικαλ για τον Ρασκόλνικοφ

      Pin It

Αλκοόλ, πορνεία, εγκλήματα, υπαρξιακές αγωνίες, οριακές καταστάσεις, ατελείωτες σελίδες ψυχολογικών μαρτυρίων. Το «Εγκλημα και τιμωρία» είναι σκοτεινό, είναι αριστούργημα, είναι σημείο αναφοράς στη ρωσική -και όχι μόνο- λογοτεχνία. Ωστόσο, δύσκολα θα μπορούσε κανείς να φανταστεί πώς ένα έργο σαν αυτό θα μπορούσε να γίνει μιούζικαλ (!). Και όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, το κοινό της Μόσχας θα μπορέσει σύντομα να δει το αριστούργημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι σε αυτήν την εκδοχή και μάλιστα με την υπογραφή του σημαντικού σκηνοθέτη Αντρέι Koντσαλόφσκι.

 

«Δεν θα το χαρακτήριζα εύκολα ροκ όπερα και ως εκ τούτου προτιμώ να λέω ότι θα είναι περισσότερο μια μουσική δημιουργία με πολύ τραγούδι, που θα δανείζεται στοιχεία από τη λαογραφία, αλλά και την όπερα», δήλωσε ο Koντσαλόφσκι. Μεγαλύτερος αδελφός του σκηνοθέτη Νικίτα Μιχάλκοφ και γιος του περίφημου ποιητή Σεργκέι Μιχαλκόφ, ο Α. Κοντσαλόφσκι (κράτησε το επίθετο της μητέρας του για να μην ταυτίζεται με τους δύο προηγούμενους) ξέρει ότι έχει να αναμετρηθεί με ένα λογοτεχνικό θαύμα. Παραδέχεται βέβαια πως πρόκειται για ένα project που πρωτοξεκίνησε πριν από 40 χρόνια, όταν τα μιούζικαλ είχαν αρχίσει να γίνονται δημοφιλή στη Δύση. Τότε -λέει- μια ομάδα Σοβιετικών σκηνοθετών, συγγραφέων και συνθετών άρχισαν να το ετοιμάζουν, αλλά γρήγορα εγκατέλειψαν την ιδέα. Σήμερα αποφάσισε να την αναστήσει, χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από τη μουσική που γράφτηκε τότε αλλά και όσα θα προστεθούν σήμερα.

 

Ταυτισμένο με τη ρωσική ψυχή, την ιδιοσυγκρασία και ιστορία, το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι καταπιάνεται με την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση ακολουθώντας την ιστορία του δολοφόνου Ρασκόλνικοφ, πρώην φοιτητή, που ζει φτωχικά στην Αγία Πετρούπολη και σκοτώνει μια γριά εκμεταλλεύτρια (μαζί με την αδελφή της), θεωρώντας ότι έχει το δικαίωμα να απαλλάξει την κοινωνία από εκείνη. Αναμφίβολα δύσκολα βρίσκει κανείς στο μυθιστόρημα σκηνές που θα μπορούσαν να μελοποιηθούν ή στιγμές που μπορεί κανείς να «αποδώσει» με μουσική. Εξαίρεση αποτελούν οι περιγραφές κάποιων ονείρων του Ρασκόλνικοφ ή η στιγμή που τραγουδά ένα κομμάτι πριν από τη δολοφονία της γριάς τοκογλύφου.

 

Το καστ θα αρχίσει να συμπληρώνεται τον Νοέμβριο που ξεκινούν οι οντισιόν. Κι όπως ήδη έχει δηλώσει ο Κοντσαλόφσκι, το μεγαλύτερο στοίχημα είναι εκείνοι που θα ερμηνεύσουν τον ρόλο του Ρασκόλνικοφ και της Σόνιας.

 

Οσον αφορά το σινεμά, ο 77χρονος δημιουργός («Οι εραστές της Μαρίας», «Το τρένο της μεγάλης φυγής») επέστρεψε σ’ αυτό έπειτα από χρόνια απουσίας και εντυπωσίασε με την ταινία του «Οι λευκές νύχτες του ταχυδρόμου» στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας. Γυρισμένη εξ ολοκλήρου με ερασιτέχνες ηθοποιούς, μιλά για την απομόνωση της ρωσικής υπαίθρου. Μάλιστα, ο Κοντσαλόφσκι ζήτησε να μη σταλεί ως υποψήφια στα Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας, διότι διαφωνεί με τη «χολιγουντοποίηση» του ρωσικού σινεμά. Τελικά, η εθνική επιτροπή, εκπλήσσοντας τους πάντες, επέλεξε το «Leviathan» του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ, παρόλο που για πολλούς τα βάζει, έστω και πλαγίως, με τη διαφθορά της ρωσικής ελίτ.

 

Επιμ. Ματούλα Κουστένη

 

Scroll to top