63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
Η Χρυσή πήγε στη ρουμανική ταινία «Η πόζα του παιδιού», η Αργυρή στα βοσνιακή «Ενα επεισόδιο από τη ζωή ενός ρακοσυλλέκτη». Η γυναικοκρατούμενη κριτική επιτροπή με πρόεδρο τον Γουόνγκ Καρ Γουάι απέδειξε ότι ξέρει και αγαπά το καλλιτεχνικό σινεμά
ΑΠΟΣΤΟΛΗ Της Λήδας Γαλανού
Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι, ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου, εξήγησε τη στάση και τα κίνητρά του: «Αποφασίσαμε να τιμήσουμε τις ταινίες που μας άρεσαν, όχι να κατακρίνουμε εκείνες που δεν μας άρεσαν.» Παρ' όλ’ αυτά, η δουλειά της επιτροπής ήταν μάλλον εύκολη, λόγω του ότι το φετινό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα ήταν μάλλον μέτριο, με αξιόλογες ταινίες ή συντελεστές που μετριούνταν στα δάχτυλα.
Τα βραβεία που απένειμε η γυναικοκρατούμενη επιτροπή στη λήξη της Μπερλινάλε, το βράδυ του Σαββάτου, ήταν δίκαια. Δείχνουν ότι οι άνθρωποι που συγκρότησαν αυτήν την ομάδα (με πρόεδρο τον Γουόνγκ Καρ Γουάι και μέλη την Ελληνίδα σκηνοθέτρια Αθηνά Τσαγγάρη, τη Δανέζα σκηνοθέτρια Σουζάνε Μπίερ, τον Γερμανό σκηνοθέτη Αντρέας Ντρέζεν, την Αμερικανίδα διευθύντρια φωτογραφίας και σκηνοθέτρια Ελεν Κούρας, τον Αμερικανό ηθοποιό Τιμ Ρόμπινς και την Ιρανή σκηνοθέτρια Σιρίν Νεσάτ) γνωρίζουν και αγαπούν το σινεμά και δεν παρασύρονται από δημόσιες σχέσεις ή ανεξήγητες παρορμήσεις, όπως συχνά συμβαίνει στις κριτικές επιτροπές των μεγάλων φεστιβάλ.
Η ρουμανική ταινία «Η πόζα του παιδιού» («Child’s Pose») του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ, που κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο, ήταν πράγματι το πιο ολοκληρωμένο και δυνατό, κινηματογραφικά και σεναριακά, φιλμ του διαγωνιστικού. Ο Βόσνιος Ντάνις Τάνοβιτς, με τη cinema réel καταγραφή της ζωής μιας οικογένειας Ρομά, αναγνωρίστηκε, αν μη τι άλλο, για την πολιτική φωνή του. Ο Καναδός Ντενίς Κοτέ και το «Η Βικ και η Φλο είδαν μια αρκούδα» δεν κέρδισε τη δική μας προτίμηση, ο σκηνοθέτης, όμως, έχει φανατικούς θαυμαστές σ’ όλον τον κόσμο. Ο Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (του «George Washington» και του «All the Real Girls»), που τιμήθηκε με το βραβείο Σκηνοθεσίας, θύμισε με το «Prince Avalanche» ότι το καλό ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά ζει και βασιλεύει.
Στους ρόλους, τα βραβεία απέσπασαν τα φαβορί: η Χιλιανή Παουλίνα Γκαρσία για το «Gloria» και ο καθηλωτικός Ρομά ερασιτέχνης Ναζίφ Μουζίτς για την ταινία του Τάνοβιτς. Οσο για τον Τζαφάρ Παναχί και την αξιοθαύμαστη αντικαθεστωτική του δράση ενάντια στην κυβέρνηση του Ιράν, το φεστιβάλ βράβευσε όχι τη μέτρια ταινία, αλλά το πρόσωπο και το μήνυμα.
Αν κρατάμε κάποιο highlight από την απονομή του Σαββάτου, είναι ο ευχαριστήριος λόγος της Αντα Σόλομον, της Ρουμάνας παραγωγού τού «Child’s Pose»: «Είμαι περισσότερο συνηθισμένη να αγωνίζομαι, παρά να κερδίζω,» είπε. «Είμαι ενθουσιασμένη που φέτος η Μπερλινάλε φιλοξένησε τόσο σημαντικές γυναικείες ιστορίες, γυναίκες ηθοποιούς και παραγωγούς. Ευχαριστώ όσους υποστήριξαν αυτήν την ταινία, όπως το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Media και το Ρουμανικό Κέντρο Κινηματογράφου. Αλλά ταυτόχρονα θέλω να επισημάνω ότι γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο στη Ρουμανία να κάνουμε ταινίες. Πιστεύω ότι οι Ρουμάνοι πολιτικοί θα έπρεπε να δίνουν πολύ μεγαλύτερη προσοχή στο σινεμά, που αποτελεί έναν πρεσβευτή της χώρας μας στο εξωτερικό. Γι’ αυτό ευχαριστώ και όσους δεν μας υποστήριξαν και δεν μας βοήθησαν και μας έκαναν πιο δυνατούς και αποφασισμένους.» Κάτι μας λέει ότι αν στη σκηνή της τελετής λήξης είχε βρεθεί ένας Ελληνας κινηματογραφιστής, θα έλεγε ακριβώς τα ίδια λόγια.
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Ολα τα βραβεία
Αργυρή Αρκτος Μικρού Μήκους Ταινίας: «Die Ruhe Bleibt» του Στέφαν Κρίκχαους
Χρυσή Αρκτος Μικρού Μήκους Ταινίας: «La Fugue» του Ζαν-Μπερνάρ Μαρλέν
Καλύτερη Πρώτη Ταινία, Βραβείο GWFF (συνοδεύεται από 50.000 ευρώ): «The Rocket» του Κιμ Μορντάν
Ειδική Μνεία: «The Battle of Tabato» του Ζοάο Βιάνα Γκινέα Μπισάου
Αργυρή Αρκτος Καλύτερου Σεναρίου: «Κλειστές κουρτίνες» (Closed Curtain) του Τζαφάρ Παναχί
Αργυρή Αρκτος Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος στον διευθυντή φωτογραφίας Αζίζ Ζαμπάκεφ για τη δουλειά του στο «Harmony Lessons» του Εμίρ Μπαϊγκαζίν
Ειδική Μνεία: «Promised Land» του Γκας Βαν Σαντ
Ειδική Μνεία: «Layla Fourie» της Πία Μαρέ
Αργυρή Αρκτος Ανδρικού Ρόλου: Ναζίφ Μουζίτς για το «Ενα επεισόδιο από τη ζωή ενός ρακοσυλλέκτη» (An Episode in the Life of an Iron Picker) του Ντάνις Τάνοβιτς
Αργυρή Αρκτος Γυναικείου Ρόλου: Παουλίνα Γκαρσία για το «Gloria» του Σεμπαστιάν Λέλιο
Αργυρή Αρκτος Σκηνοθεσίας: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, «Prince Avalanche»
Αργυρή Αρκτος, Βραβείο Alfred Bauer: «Η Βικ και η Φλο είδαν μια αρκούδα» (Vic + Flo ont vu un ours) του Ντενίς Κοτέ
Αργυρή Αρκτος, Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Ενα επεισόδιο από τη ζωή ενός ρακοσυλλέκτη» του Ντάνις Τάνοβιτς
Χρυσή Αρκτος Καλύτερης Ταινίας: «Η πόζα του παιδιού» του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ