Της Αννας Ανδριτσάκη
Τα θέματα προτεραιότητας του υπουργείου Παιδείας συζητήθηκαν κατά τη χθεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τον Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, ο οποίος συνόψισε την ατζέντα αιχμής στο τρίπτυχο: Σχέδιο «Αθηνά» μέχρι την ερχόμενη εβδομάδα, οριστικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τις επόμενες ημέρες και σχέδιο νόμου για το νέο λύκειο μέχρι τις αρχές του επόμενου μήνα. Αλλωστε, το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου λήγει το χρονοδιάγραμμα για όλα τα θέματα προτεραιότητας του υπουργείου, η ηγεσία του οποίου έλαβε την ίδια εντολή με τους υπουργούς που συναντά αυτές τις ημέρες ο πρωθυπουργός. Εντολή επίσπευσης και αποτελεσματικότητας. Αναμένεται και ανασχηματισμός…
Με τον κ. Αρβανιτόπουλο –με τον οποίο ο πρωθυπουργός έχει στενές σχέσεις- συζητήθηκε ο προγραμματισμός του έργου του υπουργείου αλλά και όλα τα θέματα παιδείας, συμπεριλαμβανομένου του θέματος απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων. Παρόντες, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κωνσταντίνος Τζαβάρας, ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιάννης Ιωαννίδης και άλλα στελέχη.
Σε ό,τι αφορά το σχέδιο «Αθηνά», όπως επιβεβαίωσε και ο γ.γ. του υπουργείου, Αθ. Κυριαζής, στη δημόσια τηλεόραση, οι διορθώσεις συνεχίζονται. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα Ιδρύματα που συνδέονται με μεγάλες μετακινήσεις φοιτητών όπως από το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης στο ΤΕΙ Σερρών και από τμήματα της Πάτρας στο Μεσολόγγι όπου συγκεντρώνονται από την ευρύτερη περιοχή (Ιονίου) περί τις 7.000 φοιτητών. Οι αλλαγές αναμένεται να περιοριστούν αρκετά. Οσο για τις στρατιωτικές σχολές και τη μνημονιακή μείωση εισακτέων (μείωση 4 εκατ. ευρώ ετησίως), ακόμα υπάρχει σύγχυση. Τελευταίο σενάριο η αποκλεισμένη μέχρι πρότινος λύση της δημιουργίας ειδικού πεδίου στο μηχανογραφικό. Το τελικό σχέδιο, πάντως, θα κατατεθεί προς συζήτηση στις 28 Φεβρουαρίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Οι συγχωνεύσεις, πάντως, πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα γιατί εκτός των γνωστών λόγων (βλ. Μνημόνιο, «εξοικονόμηση») είναι και το ανύπαρκτο προσωπικό. Οπως είναι γνωστό, η συντριπτική πλειονότητα των διδασκόντων είναι έκτακτοι συμβασιούχοι (βάσει του ΠΔ 407), η πρόσληψη των οποίων αποτελεί θέμα «τελειωμένο». Το παραδέχτηκε και ο γενικός. Για την επόμενη χρονιά θα εγκριθεί ένας πολύ μικρός αριθμός πιστώσεων. Μετά τις συγχωνεύσεις, δε, αν χρειαστεί, θα προωθηθεί το θέμα της αύξησης του ωραρίου και των διδασκόντων στα ΑΕΙ.
Οσο για την αύξηση των ωρών σε δασκάλους και καθηγητές, που έχει προκαλέσει ισχυρές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, το υπουργείο επιχειρεί με κάθε τρόπο να καθησυχάσει. Χωρίς φυσικά να το αναιρεί. Πρόκειται για μια-δυο ώρες, επιμένουν, και παράλληλα, σε μια εκστρατεία επικοινωνίας με τους δημοσιογράφους, εξηγούν ότι αυτό θα είναι το τελευταίο μέτρο που θα ληφθεί. Πρώτα θα καταγραφούν όλα στην ψηφιακή πλατφόρμα που ετοιμάζεται ώστε να λειτουργήσει το σύστημα επανατοποθέτησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Θα ακολουθήσουν μετατάξεις και υπόλοιπες μετακινήσεις, προσλήψεις αναπληρωτών και μόνο αν παραμείνουν κενά θα γίνει και η αύξηση των ωρών διδασκαλίας.
……………………………………………………………………………………………….
TEI: «Πολιτικές παρεμβάσεις γέννησαν την «Αθηνά»»
«Το Σχέδιο Αθηνά αποτελεί σύλληψη παραγόντων του υπουργείου Παιδείας, στερείται ακαδημαϊκής λογικής και προήλθε από πολιτικές παρεμβάσεις» καταγγέλλουν οι διδάσκοντες στα ΤΕΙ (ΟΣΕΠ-ΤΕΙ), σκληραίνοντας έτσι το μέτωπο των αντιδράσεων, που δεν σταματούν. Συγκεντρώσεις, καταλήψεις δημόσιων κτιρίων, ακόμα και διεθνείς πρωτοβουλίες συλλογής υπογραφών συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό σε όλη τη χώρα.
«Οι καταργήσεις, συγχωνεύσεις και μετακινήσεις τμημάτων επιβάλλονται χωρίς καμία τεκμηρίωση βιωσιμότητας και ενώ αποδυναμώνονται κεντρικά ιδρύματα με τεράστια υλικοτεχνική υποδομή, ενισχύονται ιδρύματα χωρίς καμία υποδομή και χωρίς δυνατότητα υποστήριξης» αναφέρει μεταξύ άλλων η ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, σε σχετική της ανακοίνωση.
Την ίδια στιγμή, η διεθνής κίνηση διαμαρτυρίας για τη συγχώνευση των ξενόγλωσσων τμημάτων του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου έχει φτάσει στις 10.000 υπογραφές απ’ όλο τον κόσμο. Καθηγητές, φοιτητές, αλλά και άνθρωποι εκτός πανεπιστημιακού χώρου, από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, από τον Νότο ώς τον Βορρά (Σερβία, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία) αλλά και από την Αμερική (ΗΠΑ, Καναδά) και τη Νότια Αφρική, όχι μόνο υπογράφουν αλλά και εξηγούν τη συμπαράστασή τους στην πρωτοβουλία διδασκόντων και φοιτητών των τμημάτων της Ελλάδας.
Κοινός τόπος των σχολίων, η υποβάθμιση των ξενόγλωσσων σπουδών. Καθηγητές αναρωτιούνται πώς θα διατηρηθούν οι υψηλές προδιαγραφές, ειδικά σε εποχές σκληρού ανταγωνισμού και από την Ελλάδα της σοβαρής κρίσης, ενώ φοιτητές αποκαλύπτουν ατυχή ανάλογα πειράματα σε άλλα πανεπιστήμια. Ενδεικτική η αναφορά ενός Γάλλου στο «πρώην πανεπιστήμιό» του, στη Δανία, όπου επιχειρήθηκε «παρόμοια συγχώνευση» και είχε «πενιχρά αποτελέσματα», ειδικά όταν συνοδεύτηκε από συνδυασμένη διδασκαλία σε διάφορες γλώσσες. Προφητικό; Διαλυτικό σίγουρα.
Κατά τα άλλα, το ΤΕΙ Σερρών με νέα του ανακοίνωση προχωρά από τη διαμαρτυρία στην έκκληση. Επαναλαμβάνοντας τις καταγγελίες για «εξωακαδημαϊκές μεθοδεύσεις και παρεμβάσεις», ζητεί από τον υπουργό να «αποκαταστήσει άμεσα την αξιοπιστία της αναδιάρθρωσης αίροντας τη στρέβλωση που “παρεισέφρησε” στο σχέδιο και αφορά ειδικά το τμήμα Μηχανολογίας». Οπως αναφέρει, στην τροποποιημένη εκδοχή του σχεδίου –που στάλθηκε με e-mail στις 8/2 στο ίδρυμα-, «ναι μεν το καθόλα υπερέχον Τμήμα Μηχανολογίας του ΤΕΙ Σερρών απορροφά το Τμήμα Οχημάτων του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, …μετακομίζει όμως μετά την απορρόφηση στη Σίνδο Θεσσαλονίκης!!!»
Αννα Ανδριτσάκη