Η υπόθεση με το VTS που τέθηκε εκτός λειτουργίας βρίσκεται πλέον στον εισαγγελέα, όμως ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί οι βλάβες ώστε να ελέγχονται με ασφάλεια οι κινήσεις των πλοίων
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Εξακολουθούν και παραμένουν εκτός λειτουργίας τα Συστήματα Ελέγχου Θαλάσσιας Κυκλοφορίας (VTS) έξι μεγάλων λιμανιών της χώρας (Πειραιάς, Λαύριο, Ραφήνα, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα), παρά το γεγονός ότι η υπόθεση βρίσκεται στη Δικαιοσύνη από τα τέλη Νοεμβρίου του 2012. Αυτό τουλάχιστον είχε δηλώσει στις αρχές Ιανουαρίου ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης, απαντώντας στη Βουλή σε σχετική ερώτηση βουλευτών της ΔΗΜΑΡ.
Το θέμα της ασφάλειας των λιμανιών έθεσε εκ νέου εκπρόσωπος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε με επιτελείς του κλάδου ασφάλειας ναυσιπλοΐας του υπουργείου Ναυτιλίας.
Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε η ΕΕΚΦΝ αμέσως μετά τη συνάντηση, ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η ασφαλής ναυσιπλοΐα και ιδιαίτερα σε ευαίσθητες θαλάσσιες περιοχές, καθώς και σε εισόδους των λιμανιών. Επισημάνθηκε επίσης η αναγκαιότητα επιτήρησης της θαλάσσιας κυκλοφορίας που έχει σχέση με τη λειτουργία των συστημάτων VTS-Vessel Traffic System-VTMIS, καθώς και η ανάγκη αποκατάστασης της λειτουργίας όσων συστημάτων δεν λειτουργούν σήμερα, προκειμένου να υπάρξει ασφαλέστερος έλεγχος ναυσιπλοΐας στον χώρο που υπάρχει εποπτεία.
Φαίνεται λοιπόν καθαρά ότι το πρόβλημα που εντοπίστηκε από το υπουργείο τον Ιούνιο του 2012, αμέσως μετά την επανασύστασή του, αλλά προϋπήρχε από τις αρχές του χρόνου, σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις του Κ. Μουσουρούλη, όχι μόνο δεν έχει αποκατασταθεί, αλλά προβληματίζει σοβαρά τον κλάδο της κρουαζιέρας.
Να σημειωθεί ότι ο ίδιος ο υπουργός, μόλις ενημερώθηκε για το τι ακριβώς είχε συμβεί, έδωσε εντολή να γίνει έρευνα για τυχόν καταλογισμό ευθυνών. Το θέμα έφτασε στο τμήμα εσωτερικών του Λιμενικού και από κει ο φάκελος με όλα τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν βρίσκεται στα χέρια του εισαγγελέα Πειραιά, ο οποίος και διεξάγει την έρευνα. Να υπενθυμίσουμε ότι η εμπλοκή στα VTS προέκυψε όταν από τις αρχές του 2012 σταμάτησε η συντήρηση του συστήματος λόγω λήξης της σύμβασης που είχε η τεχνική εταιρεία με το υπουργείο. Από τότε ξεκίνησε η υπολειτουργία του συστήματος και σιγά σιγά τα VTS έβγαιναν εκτός λειτουργίας.
Σύμφωνα πάντως με τις δηλώσεις του Κ. Μουσουρούλη στη Βουλή στις αρχές Ιανουαρίου, έχουν διενεργηθεί από τις υπηρεσίες του Λ.Σ. διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια ανταλλακτικών που απαιτούνται για την αποκατάσταση επιμέρους συσκευών του συστήματος, προωθούνται οι διαδικασίες διενέργειας διαγωνισμού, ενώ σχεδιάζεται η αναβάθμιση και η επέκταση του συστήματος με προοπτική να χρηματοδοτηθεί από τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.