Pin It

Απόβλητα, πετρελαιοειδή και λύματα, που προέρχονται κατά κύριο λόγο από τα πλοία, ευθύνονται για τη μόλυνση των θαλασσών μας. Το 2012 επιβλήθηκαν 116 πρόστιμα, από τα οποία 77 σε πλοία

 

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Τα πλοία ήταν υπεύθυνα το 2012 για τα περισσότερα περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης που σημειώθηκαν στις ελληνικές θάλασσες, με τις χερσαίες εγκαταστάσεις να καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση. Απόβλητα, πετρελαιοειδή και λύματα ρύπαναν κατά κύριο λόγο τις θάλασσες της χώρας. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από στοιχεία που γνωστοποίησε η Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, η οποία και κλήθηκε να αντιμετωπίσει τα περιστατικά ρύπανσης.

 

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία αυτά, το 2012 εκδόθηκαν 116 αποφάσεις επιβολής προστίμων και από αυτές οι 77 αφορούσαν πλοία, οι 26 εγκαταστάσεις (βιομηχανικές-διυλιστήρια πετρελαίου, εταιρείες αποθήκευσης, διακίνησης και εμπορίας πετρελαίου, ναυπηγεία, επισκευαστικές βάσεις πλοίων κ.ά. και από άλλες χερσαίες εγκαταστάσεις, όπως ελαιουργεία, ξενοδοχεία, εστιατόρια, σπίτια, αποχετευτικά συστήματα κ.ά.) και οι 13 άλλες πηγές. Οι περισσότερες περιπτώσεις ρύπανσης οφείλονταν σε απόρριψη αποβλήτων (21), αμέσως μετά έρχονταν τα πετρελαιοειδή, με ένα μόλις περιστατικό διαφορά από τα απόβλητα (20) και 16 περιστατικά οφείλονταν σε απόρριψη λυμάτων.

 

Το χρηματικό ποσό των 77 αποφάσεων επιβολής προστίμων στα πλοία ανήλθε σε 328.457 ευρώ, ενώ στις εγκαταστάσεις και στις άλλες πηγές σε 37.550 ευρώ. Το συνολικό ύψος των προστίμων πάντως που επιβλήθηκαν την περυσινή χρονιά για θαλάσσιες ρυπάνσεις ανήλθε σε 671.722 ευρώ, καθώς συμπεριλαμβάνονται και 305.715 ευρώ για καταλογισμό δαπανών.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2009 και μετά καταγράφεται σαφής μείωση των περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2008 καταγράφηκαν 625 περιστατικά (516 από πλοία και 109 από εγκαταστάσεις), το 2009 σημειώθηκαν 299 περιστατικά (196 πλοία και 103 χερσαίες εγκαταστάσεις), το 2010 μειώθηκαν στα 162 περιστατικά (81 από πλοία και 81 από χερσαίες εγκαταστάσεις), το 2011 σημειώθηκαν 180 περιστατικά (79 από πλοία και 101 από χερσαίες εγκαταστάσεις), ενώ το 2012 κατέβηκαν στα 116. Παρατηρούμε επίσης ότι τα επιβληθέντα πρόστιμα στα πλοία είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά των εγκαταστάσεων γιατί συνήθως τα περιστατικά ρύπανσης από τα πλοία είναι πολύ πιο σοβαρά από εκείνα των εγκαταστάσεων.

 

[email protected]

Scroll to top