Οι εργολάβοι της Ολυμπίας Οδού εξακολουθούν να εισπράττουν τεράστια ποσά από τα διόδια, παρότι τα έργα έχουν σταματήσει από τα μέσα του 2011
Της Χαράς Τζαναβάρα
«Βροχή» πέφτουν οι αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητόδρομων, οι οποίοι συνεχίζουν να εισπράττουν κανονικά τα έσοδα από τα διόδια, παρόλο που έχουν σταματήσει τα έργα από τα μέσα του 2011! Με υπουργική απόφαση της 15ης Φεβρουαρίου 2013, οι εργολάβοι της Αθηνών – Κορίνθου – Πάτρας θα πάρουν 25,2 εκατ. ευρώ, επικαλούμενοι «γεγονότα ευθύνης του Δημοσίου», που αποδέχθηκε το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών.
Ο υπολογισμός της αποζημίωσης έγινε με βάση το μαθηματικό μοντέλο που περιλαμβάνει η σύμβαση του 2007, σύμφωνα με το οποίο τα έσοδα από διόδια στο διάστημα από τα μέσα του 2010 έως το τέλος του επόμενου έτους (2011) θα ήταν 37,06 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι η μείωση λόγω της οικονομικής κρίσης είναι 7,09 εκατ. και με υπολογισμούς προέκυψε το καταβλητέο ποσό. Είναι βέβαιο ότι οι εργολάβοι θα διεκδικήσουν τουλάχιστον άλλα τόσα για το επόμενο χρονικό διάστημα, αφού το Δημόσιο εξακολουθεί να αδυνατεί να καλύψει τις υποχρεώσεις του.
Στη σχετική απόφαση αναφέρεται ότι το αρμόδιο υπουργείο καθυστέρησε να παραδώσει τον χώρο για τη δημιουργία νέου μετωπικού σταθμού διοδίων στον Ισθμό, στο ρεύμα προς Κόρινθο. Ετσι, δεν μπορούν να εισπράττουν διόδια στην είσοδο και την έξοδο, στο τμήμα Ελευσίνα – Ισθμός, αλλά και την αντίθετη κατεύθυνση κυκλοφορίας. Λόγω καθυστέρησης στις απαλλοτριώσεις, ο χώρος παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012 και ώς τώρα δεν έχει καν ξεκινήσει η κατασκευή του νέου σταθμού διοδίων.
Επικαλούνται επιπλέον το γεγονός ότι οι τιμές στα διόδια έχουν μείνει σταθερές την τελευταία διετία, παρά το γεγονός ότι η σύμβαση προβλέπει πως η χρέωση των οδηγών ανά χιλιόμετρο θα γινόταν με τιμή βάσης 0,04 ευρώ, έναντι 0,025 που ισχύει σήμερα. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο θα σήμαινε σχεδόν διπλασιασμό των τιμών. Σήμερα η απλή διαδρομή για Ι.Χ. είναι στα 3,20 ευρώ.
Οι εργολάβοι εγκαλούν επίσης το Δημόσιο γιατί δεν τους έχει επιτρέψει να θέσουν σε λειτουργία εννέα νέους σταθμούς διοδίων στην… καρμανιόλα της Κορίνθου – Πατρών! Στο συγκεκριμένο τμήμα, που είναι το πιο επικίνδυνο στο εθνικό οδικό δίκτυο, δεν έχει παραχωρηθεί ούτε ένα χιλιόμετρο νέου αυτοκινητόδρομου, ενώ σε πολλά σημεία, λόγω των εγκαταστημένων αλλά «νεκρών» εργοταξίων, οι οδηγοί ταλαιπωρούνται έχοντας στη διάθεσή τους μόνον μία λωρίδα κυκλοφορίας. Με βάση τη σύμβαση, οι εργολάβοι διαμαρτύρονται γιατί δεν τους δόθηκε το δικαίωμα να κατασκευάσουν νέους μετωπικούς σταθμούς στο Ρίο (ρεύμα προς Πάτρα), τα Νικολακέικα και το Ζευγολατιό (ρεύμα προς Αθήνα), καθώς και πλευρικούς σταθμούς σε αυτούς που μπαίνουν στην εθνική οδό από το Ζευγολατιό, το Κιάτο, το Δερβένι, την Ακράτα, τα Καλάβρυτα και τα Αραχωβίτικα.