Της Χαράς Τζαναβάρα
«Βροχή» πέφτουν τα εκατομμύρια -ευρώ, βεβαίως- από το Δημόσιο σε εργολάβους. Μέσα σε λιγότερο από 1,5 μήνα, ο αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης υπέγραψε τρεις αποφάσεις με τις οποίες εγκρίνεται η διάθεση πάνω από 25 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει τον Ε-65, τον νέο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, για τόκους υπερημερίας και πρόσθετες υποχρεώσεις του Δημοσίου σε έργα που έχουν σταματήσει από τον Φεβρουάριο του 2011!
Η σύμβαση, που επικυρώθηκε στα μέσα του 2007 από τη Βουλή, προβλέπει την κατασκευή νέου δρόμου 110 χλμ., με προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 360 εκατ. θα προέλθουν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
Τα κονδύλια αυτά καταβάλλονται τμηματικά και εφόσον οι εργολάβοι έχουν κατασκευάσει συγκεκριμένα τμήματα του έργου. Οι επίμαχες αποφάσεις, που υπογράφηκαν σε μια εποχή που πετσοκόβονται μισθοί και συντάξεις, προβλέπουν τα εξής:
* Η πρώτη, με ημερομηνία 10/10/2012, αφορά τη διάθεση 1,5 εκατ. ευρώ στους εργολάβους ως τόκους υπερημερίας γιατί το Δημόσιο είχε καθυστερήσει στην καταβολή της πρώτης δόσης το 2008!
Οι απαιτήσεις των εργολάβων αφορούσαν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αλλά η «Εγνατία Α.Ε.» που έχει την επίβλεψη του έργου τις μείωσε κατά ένα μήνα. Εχει ενδιαφέρον ότι το επιτόκιο που δέχτηκε το Δημόσιο για να υπολογίσει τους οφειλόμενους τόκους για διάστημα πριν από την οικονομική κρίση ανέρχεται στο εξωφρενικό 7%!
* Την ίδια ημέρα και για τον ίδιο λόγο υπογράφηκε άλλη απόφαση που αφορά τη διάθεση 3,5 εκατ. ευρώ για δεκάμηνη καθυστέρηση της καταβολής της δόσης του 2010. Αυτή τη φορά το επιτόκιο είναι 4%.
* Η τρίτη εκδόθηκε στις 22 Νοεμβρίου και αφορά τη διάθεση 20,6 εκατ. ευρώ ως συμπληρωματική πίστωση για απαιτήσεις του εργολάβου από τον Ιούνιο του 2008 έως τον Μάρτιο του 2011 -διάστημα κατά το οποίο το Δημόσιο δεν παρέδωσε τους χώρους για την ανάπτυξη των εργοταξίων.
Στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο οι εργασίες δεν έχουν ξεκινήσει σε τμήμα 25 χλμ. με παρέμβαση του ΣτΕ και η οριστική απόφαση θα εκδοθεί τον επόμενο μήνα, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα έχουν προχωρήσει χωματουργικά και προεργασίες για διάνοιξη σηράγγων.
Οι εργολάβοι του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου έχουν «άσο στο μανίκι», αφού με βάση τη σύμβαση το Δημόσιο όφειλε να τους παραδώσει από τα τέλη του 2009 τρεις σταθμούς διοδίων στο «πέταλο» του Μαλιακού, που δεν έχουν λειτουργήσει ακόμη! Αυτό σημαίνει νέες οικονομικές απαιτήσεις…
Το συγκεκριμένο έργο δεν ήταν βιώσιμο πολύ πριν από την κρίση: είναι ο μόνος από τους πέντε αυτοκινητόδρομους για τον οποίο οι ανάδοχοι θα πάρουν γενναίες αποζημιώσεις στο… βέβαιο ενδεχόμενο να μην υπάρξει ο αναμενόμενος κυκλοφοριακός φόρτος.