Ο Κ. Χατζηδάκης υποσχέθηκε άμεση επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους, όμως οι κατασκευαστές θέλουν να αποζημιωθούν για τις καθυστερήσεις με 320 εκατ. ευρώ προκειμένου να ξαναβάλουν μπρος τις μπουλντόζες
Των Χαράς Τζαναβάρα – Χάρη Ιωάννου
Μπουλντόζες μέσα στον Απρίλιο στους υπό κατασκευή οδικούς άξονες υποσχέθηκε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Κώστας Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας πως οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους εμπλεκόμενους βρίσκονται στην τελική ευθεία. Η εξέλιξη αυτή συνοδεύεται βέβαια με τη χορήγηση τουλάχιστον 320 εκατ. ευρώ στους εργολάβους των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων, ως αποζημίωση για τις καθυστερήσεις και παραλείψεις του Δημοσίου.
Κατά τη συζήτηση για τον νέο αναπτυξιακό νόμο, που ψηφίστηκε χθες στην Ολομέλεια της Βουλής, υποστήριξε πως «έχουν πλέον ξεπεραστεί αρκετά προβλήματα» και η επανεκκίνηση των έργων θα δημιουργήσει 25.000 νέες θέσεις εργασίας.
Τα αεροδρόμια
Ο Κωστής Χατζηδάκης απάντησε στην έντονη κριτική που δέχτηκε για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, που χωρίστηκαν σε δύο ομάδες για λόγους εξασφάλισης του ανταγωνισμού. Υπογράμμισε μάλιστα ότι οι ιδιώτες θα αναλάβουν μόνον τη διαχείριση των αεροδρομίων ενώ η ιδιοκτησία θα παραμείνει στο Δημόσιο.
Αναφερόμενος στις ρυθμίσεις για την εκμετάλλευση του παραλιακού μετώπου υποστήριξε ότι αποτελεί τον μόνο τρόπο για να αποφευχθούν οι καταπατήσεις και η άναρχη δόμηση. «Θέλουμε να παρέμβει το κράτος και να αναπτύξει την περιοχή με συντεταγμένο τρόπο», εξήγησε.
Αναφερόμενος στις ρυθμίσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης για έργα του ΕΣΠΑ τόνισε πως «όποιος θέλει να πηγαίνουμε αργά και να πληρώνουμε πολλά λεφτά σε απαλλοτριώσεις ας καταψηφίσει τις συγκεκριμένες διατάξεις».
Με το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο, είπε ο Κ. Χατζηδάκης, ο βασικός στόχος είναι οι θέσεις εργασίας και «γι’ αυτό τον λόγο κάνουμε ένα άνοιγμα προς την υγιή επιχειρηματικότητα με τη δημιουργία ενός φιλικού πλέγματος πολιτικής». Στην κατεύθυνση αυτή, «η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τον Μάιο θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία», συμπλήρωσε, ενώ αντέκρουσε και τις αιτιάσεις περί ευνοϊκής μεταχείρισης της περιουσίας της Εκκλησίας, λέγοντας ότι το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στην Εκκλησία να αξιοποιήσει τα ακίνητα που της ανήκουν.
Από την πλευρά τού ΣΥΡΙΖΑ, ο Γ. Σταθάκης τόνισε πως ο νόμος βαφτίζει «στρατηγική» την όποια επένδυση, χωρίς κριτήρια και ιεραρχήσεις, ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει την έλλειψη στρατηγικής για τον τρόπο που θα γίνει η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. «Είναι εκτός τόπου και χρόνου με τις σημερινές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και δεν θεραπεύει το μεγάλο πρόβλημα που είναι η αναπτυξιακή ατζέντα του Μνημονίου», κατέληξε.
Προκαταβολές
Παρά την αισιοδοξία του Κωστή Χατζηδάκη, η επανέναρξη των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους είναι δύσκολη, τουλάχιστον για τον φετινό Απρίλιο. Οι εργολάβοι έχουν μεν συμφωνήσει με το υπουργείο για το ύψος των αποζημιώσεων που θα πάρουν από το Δημόσιο, αλλά θα περιμένουν τις προκαταβολές για να θέσουν σε κίνηση τις μπουλντόζες, ενώ περιμένουν να ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών για να συνεχιστεί η δανειοδότηση.
Το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει την άμεση επανεκκίνηση από την Κορίνθου-Πατρών, αφού υπάρχει ο «κουμπαράς» του δανείου των 500 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τα οποία όμως αφορούν μόνον τον βασικό οδικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη (ΠΑΘΕ). Στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί Ημαθίας οι εργασίες στην ουσία δεν έχουν διακοπεί, λόγω της συμπληρωματικής σύμβασης των 168 εκατ. ευρώ που είχαν εξασφαλίσει οι εργολάβοι στις αρχές του 2009.
Οι εργολάβοι διεκδικούσαν πάνω από 580 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις του Δημοσίου σε θέματα απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικών ανασκαφών και μετακινήσεων δικτύων κοινής ωφέλειας, αλλά τελικά υπέγραψαν ιδιωτικά συμφωνητικά με το υπουργείο, με τα οποία μειώνουν τις απαιτήσεις τους. Το ποσό πάντως είναι μεγαλύτερο από τα 280 εκατ. ευρώ που είχε ανακοινώσει στις αρχές του χρόνου ο Κωστής Χατζηδάκης και οι εργολάβοι έχουν ζητήσει να πάρουν ως προκαταβολή το 40% των συμφωνηθέντων ποσών.
Χορός εκατομμυρίων
Σύμφωνα με πληροφορίες:
*Στην Ολυμπία οδό (Κόρινθος-Πάτρα) θα δοθούν 130 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν ήδη καταβληθεί 25 εκατ. εκτός συμφωνίας γιατί το Δημόσιο καθυστέρησε να δώσει τους χώρους για την κατασκευή νέων σταθμών διοδίων στον Ισθμό! Το υπουργείο υπολόγιζε να δώσει 80 εκατ. ευρώ.
*Στη Ιόνιο οδό (Αντίρριο-Γιάννενα) θα δοθούν 106,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις των εργολάβων ήταν πολύ ψηλότερες.
*Στο Ε-65 (αυτοκινητόδρομος δυτικής Θεσσαλίας) θα καταβληθούν 83,5 εκατ. παρά το γεγονός ότι έχουν μετατεθεί για επόμενη φάση τα πρώτα 32 χλμ στο τμήμα Ράχες – Ξυνιάδα και τα τελευταία 50 χλμ στο κομμάτι Τρίκαλα – Εγνατία οδός. Οι εργολάβοι διεκδικούσαν 160 εκατ. ευρώ.
*Στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί προβλέπεται να δοθούν πάνω από 80 εκατ. ευρώ.