Θα γίνει προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός του Μετρό, και στη συνέχεια επανατοποθέτηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων σε ποσοστό 85-90%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου
«Σολομώντεια» λύση από το ΤΕΕ για συνύπαρξη Μετρό και αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου, στη Θεσσαλονίκη. «Ξήλωμα» και επανατοποθέτηση μέρους των αρχαιοτήτων προτείνει οκταμελής διεπιστημονική ομάδα εργασίας που μελέτησε το πρόβλημα.
Το δίλημμα «σταθμός Μετρό ή διατήρηση των αρχαίων» έχει ταλανίσει αρκετούς μήνες τους φορείς της πόλης, το υπουργείο, την εταιρεία, τους αρχαιολόγους, τους εργαζομένους και τελικά τους Θεσσαλονικείς. Αποτέλεσμα, το έργο να έχει παγώσει και ο χρόνος να κυλά εις βάρος της πόλης.
Το πόρισμα της διεπιστημονικής ομάδας του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας παρουσιάστηκε χθες και μοιάζει να συγκεντρώνει μια κατ' αρχήν θετική αποδοχή. Αυτό που προτείνει στην ουσία είναι η προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός του Μετρό, και στη συνέχεια η επανατοποθέτηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων σε ποσοστό 85-90%. «Το Μετρό δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου», επισημαίνουν οι οκτώ επιστήμονες.
Φτηνή λύση
Η λύση αυτή, σύμφωνα με τον πολιτικό μηχανικό Πάρι Μπίλλια, που μίλησε εκ μέρους της ομάδας εργασίας, έχει χαμηλό κόστος (0,6% – 0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου), ενώ αν γίνουν οι σωστές ενέργειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θα σημειωθούν μηδενικές ή το πολύ ολιγόμηνες καθυστερήσεις. Ετσι, οι αρχαιότητες διατηρούνται στην αρχική τους θέση σχεδόν στο σύνολό τους (θα αφαιρεθούν 45 τ.μ. επί συνόλου 1.600 τ.μ.) και θα είναι επισκέψιμο κομμάτι του σταθμού.
Την άποψη ότι η λύση στην οποία κατέληξε η ομάδα εργασίας είναι η καλύτερη και θα προσφέρει πολλά στην πόλη της Θεσσαλονίκης, εφόσον υλοποιηθεί, εξέφρασε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Τάσος Κονακλίδης. Μάλιστα, όπως επισήμανε, η ομάδα προτείνει τον ενιαίο αστικό σχεδιασμό των συνδέσεων και του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού Βενιζέλου, με στόχο τη συνολική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής, σε συνδυασμό με την αποκατάσταση και προβολή των αρχαιολογικών ευρημάτων.
Η λύση μετατρέπει τον σταθμό σε ένα «ανοιχτό Μουσείο Ιστορίας» της πόλης, τόνισε η καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Μουσειολογίας του ΑΠΘ, Ματούλα Σκαλτσά, μέλος της ομάδας εργασίας. Ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, Νίκος Καλογήρου, επίσης μέλος της ομάδας εργασίας, ανέφερε πως ανάλογη λύση μπορεί να εφαρμοστεί και στον σταθμό Αγίας Σοφίας.
Με την άδεια του ΚΑΣ
Επιφυλακτικός ήταν ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων Στράτος Σιμόπουλος, που μεταξύ άλλων δήλωσε: «Από την πρώτη στιγμή που το θέμα ετέθη, πιστεύαμε ότι μια λύση που θα είχε ως προϋπόθεση την ολική απόσπαση και μερική επανατοποθέτηση, θα μπορούσε να είναι τεχνικά βιώσιμη. Στις επόμενες μέρες θα εξεταστεί το επιπλέον κόστος και η επιβάρυνση στον χρόνο παράδοσης του έργου από την υλοποίηση της συγκεκριμένης πρότασης. Αναμένουμε βέβαια και τη σχετική πρόταση της ομάδας εργασίας του ΑΠΘ, για την οποία επίσης θα τοποθετηθούμε. Εν πάση περιπτώσει, είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε πιστά τις αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, του οποίου η προηγούμενη απόφαση είχε επίσης ως προϋπόθεση την απόσπαση των ευρημάτων».