Η Αννα Καφέτση σκέφτεται ήδη να εγκατασταθεί στο ΦΙΞ
Η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ξενάγησε χθες τον δήμαρχο Αθηναίων σε κάθε γωνιά του κτιρίου, που θα παραδοθεί τον Οκτώβριο. Δυναμική καμπάνια ενημέρωσης του κόσμου ξεκινά από μουσείο και δήμο
Της Βασιλικής Τζεβελέκου
Η θέα από τον τέταρτο όροφο και το δώμα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης είναι μαγική. Η ματιά περιπλανιέται από τον Αργοσαρωνικό μέχρι τις κορυφές του Υμηττού. Περνάει από τον λόφο του Λυκαβηττού, τον Ιερό Βράχο και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης έως την άκρη της πόλης. Εχεις την αίσθηση ότι ίπτασαι. Η εξαιρετική θέα απογειώνει τις αισθήσεις. Ακόμα και του δημάρχου της πόλης Γιώργου Καμίνη. Χθες ξεναγήθηκε για περισσότερο από μία ώρα από τη διευθύντριά του μουσείου και τον επικεφαλής αρχιτέκτονα Βαγγέλη Στυλιανίδη και δήλωσε εντυπωσιασμένος. Ηταν η πρώτη πλήρης ξενάγηση και οι αναλυτικές περιγραφές της Αννας Καφέτση ζωντάνεψαν τον χώρο και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο αναμένεται ν' αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη χώρα και το εξωτερικό. Οπως όλα δείχνουν, θα είναι έτοιμο τον Οκτώβριο και θα εγκαινιαστεί επίσημα σ' έναν ακριβώς χρόνο από τώρα, την άνοιξη του 2014.
Η ανακατασκευή του παλιού εργοστασίου του ΦΙΞ στη Συγγρού -έργο του πρωτοπόρου αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου- εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεών του έχουν ολοκληρωθεί επιτρέποντας να δει κανείς ακόμα και τα ανοίγματα της οροφής απ' όπου μπαίνει το φυσικό φως. Η Αννα Καφέτση οδήγησε βήμα βήμα τον Γιώργο Καμίνη. Του έδειξε με κάθε λεπτομέρεια τους χώρους, εξηγώντας από το πού θα βρίσκονται τα γραφεία της διοίκησης μέχρι πού θα εκτεθούν τα μνημειακά έργα διεθνών καλλιτεχνών.
Η ξενάγηση ξεκίνησε από το ισόγειο του κτιρίου -περίπου 600 τ.μ.- που θα φιλοξενεί τους χώρους υποδοχής και μια μικρή αίθουσα περιοδικών εκθέσεων και κατέληξε στον τελευταίο όροφο, το δώμα, που θα λειτουργεί σαν υπαίθρια γλυπτοθήκη κι ανοιχτός χώρος καλλιτεχνικών και παράλληλων εκδηλώσεων. Ανάμεσα στο ισόγειο και τον πρώτο όροφο θα φιλοξενηθούν η βιβλιοθήκη του μουσείου, το αναγνωστήριο, τα εργαστήρια συντήρησης και εργαστήριο παραγωγής ψηφιακών έργων. Με κυλιόμενες σκάλες από την πλευρά της Συγγρού οι επισκέπτες θα περνούν στους εκθεσιακούς χώρους και την αίθουσα των μόνιμων συλλογών, στον τρίτο όροφο.
Εδώ και καιρό η Αννα Καφέτση σκέφτεται να εγκαταστήσει ήδη το γραφείο της σ' ένα σημείο του κτιρίου κι ας μην πληροί ακόμα τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο. Θέλει να βρίσκεται εκεί όσες περισσότερες ώρες μπορεί, για να δουλέψει την τελική μορφή της μουσειακής μελέτης της μόνιμης συλλογής για τις εκθέσεις, που θα εγκαινιάσουν τη λειτουργία του μουσείου. Είναι η γυναίκα που ξέρει καλύτερα από τον καθένα το έργο, καθώς το «τρέχει» με προσωπική φροντίδα εδώ και δέκα χρόνια. Συνολικής έκτασης 20.000 τ.μ. αναμένεται να φιλοξενήσει έργα των μό9νιμων συλλογών, που αυτή τη στιγμή ξεπερνούν τα 1.000 εκθέματα. Τα μνημειακών διαστάσεων έργα το «Καράβι της ζωής μου» του Ιλια Καμπακόφ, η εγκατάσταση του Γιάννη Κουνέλλη με τους μεταλλικούς σταυρούς, αλλά και η εγκατάσταση της Εμιλυ Ζασίρ, «Εις μνήμην των 418 παλαιστινιακών χωριών τα οποία καταστράφηκαν, ερημώθηκαν και κατακτήθηκαν από το Ισραήλ το 1948-2001», μια μεγάλη πάνινη σκηνή όπου έχει κεντήσει τα ονόματα όλων των χωριών, θα εκτεθούν μαζί με άλλα στον τέταρτο όροφο.
«Εχω μείνει εντυπωσιασμένος από την κτιριακή δουλειά αλλά και τον προγραμματισμό του μουσείου, όπως τον έχει στο μυαλό της η κ. Καφέτση. Είναι μια εμπειρία κι εύχομαι να τη βιώσουν πολύ σύντομα όλοι οι Αθηναίοι», είπε ο Γιώργος Καμίνης και θύμισε ότι το σημείο δεν είναι καθόλου τυχαίο. «Βρισκόμαστε σ' ένα σταυροδρόμι. Από τη μία είναι οι αρχαιολογικοί χώροι και το μουσείο της Ακρόπολης κι από την άλλη το εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας. Σ' αυτό το σταυροδρόμι θα γίνει ό,τι έχει ανάγκη η πόλη, δηλαδή ένα Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, γιατί η Ελλάδα δεν έχει μόνο Ιστορία, έχει παρόν και μέλλον», κατέληξε.
Η αγωνία της Αννας Καφέτση είναι το μουσείο «ν' αγαπηθεί από τον κόσμο. Να γίνει κτήμα της πόλης. Το μουσείο είναι κοινωνικό αγαθό. Ξεκινάμε ήδη μια εκστρατεία και με τη βοήθεια του δημάρχου και των συνεργατών του για να ενημερώσουμε τον κόσμο στις γειτονιές γύρω από το κτίριο γι' αυτή τη μεταμόρφωση. Ολοι θυμούνται το παλιό εργοστάσιο του ΦΙΞ, αλλά το κτίριο τώρα μεταμορφώνεται σε Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και πρέπει να γίνει ένας οικείος, φιλικός κι αγαπημένος τόπος για όλους», κατέληξε.