14/04/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανάσταση για τους εργολάβους

      Pin It

Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΑ ΒΡΗΚΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ-ΤΑ ΕΡΓΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

87

 

 

Με προκαταβολή 150 εκατ. ευρώ, οι εργολάβοι των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων συμφώνησαν με την κυβέρνηση να ξεκινήσουν τα έργα το επόμενο δεκαήμερο, συμμετέχοντας στο επικοινωνιακό σκηνικό που ετοιμάζεται ενόψει της εξόδου του Πάσχα. Πρόκειται για «ζεστό» χρήμα, που όμως είναι… ψίχουλα μπροστά στα 353,3 εκατ. ευρώ που προβλέπει συνολικά η συμφωνία, πέρα από όσα θα πάρουν από τις αρχικές συμβάσεις των έργων.

 

Οι εργολάβοι θεωρούν δεδομένα άλλα 120,6 εκατ. ευρώ που τους καταλογίζει ο «ανεξάρτητος σύμβουλος», ο οποίος έχει αναλάβει για λογαριασμό της κυβέρνησης την επίβλεψη των έργων. Θα διεκδικήσουν, επίσης μέσω δικαστηρίων, άλλα 246 εκατ. ευρώ, συμπληρώνοντας τις εξτρά απαιτήσεις τους από το δημόσιο που ανέρχονται συνολικά σε 719,9 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στα τέλη Ιανουαρίου το υπουργείο είχε υπολογίσει τις αποζημιώσεις σε 280 εκατ. ευρώ και μέσα σε 2,5 μήνες τις αύξησε κατά 73,3 εκατ. ευρώ.

 

Οι συμβάσεις

 

Με βάση τις συμβάσεις του 2007, οι εργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει 950 εκατ. ευρώ -έναντι της δημόσιας συμμετοχής, από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, ύψους 1,6 δισ. ευρώ- καθώς και ένα δισ. ευρώ από τα διόδια, παρόλο που τα έργα έχουν σταματήσει από τα μέσα του 2011. Επιπλέον έχουν να λαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος από το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ που έχει εξασφαλίσει η χώρα μας, σε περίπτωση που οι τράπεζες αρνηθούν να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση.

 

Χθες έγινε γνωστό ότι οι διαπραγματεύσεις με τις 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες που χορηγούν δάνεια στους εργολάβους δεν έχουν ολοκληρωθεί. Υπάρχει μόνον κατ' αρχήν συμφωνία για την Ολυμπία Οδό και το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, ενώ για τους άλλους δύο (Ιονία οδός και Ε-65) εκφράζεται η αισιοδοξία ότι θα δοθούν κάποιες τραπεζικές εγγυήσεις.

 

«Το ενδεχόμενο ακύρωσης των διαγωνισμών θα κόστιζε περισσότερα για το Δημόσιο», ομολόγησε κατά τις χθεσινές δηλώσεις του ο αρμόδιος υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Στ. Καλογιάννη, του γενικού γραμματέα Ν. Σιμόπουλου, αλλά και του αόρατου -έως χθες- Ευθύμιου Βιδάλη, ο οποίος έκανε τις διαπραγματεύσεις με τους εργολάβους για «λογαριασμό της κυβέρνησης», όπως ανακοινώθηκε. Πρόκειται για τεχνοκράτη της απολύτου εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού.

 

Η ομολογία του Κωστή Χατζηδάκη δείχνει ότι οι συμβάσεις του 2007 έχουν δέσει χειροπόδαρα το Δημόσιο, ο ίδιος μάλιστα επανέλαβε πολλές φορές χθες πως υπάρχει η περίπτωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης. Είναι το έκτο έργο του μεγάλου πακέτου του 2007, που… ναυάγησε πριν ξεκινήσει, κόστισε όμως στο Δημόσιο 73 εκατ. ευρώ. Η αποζημίωση που κέρδισαν μέσω δικαστηρίων οι εργολάβοι φθάνει το ύψος της συμβολής του Δημοσίου σε περίπτωση που θα γινόταν το έργο. Με άλλα λόγια, οι φορολογούμενοι πλήρωσαν μια σήραγγα που δεν έγινε…

 

Ο χορός των εκατομμυρίων ευρώ δεν εμπόδισε πάντως τον αρμόδιο υπουργό να δηλώσει χθες την ικανοποίησή του και την αισιοδοξία του για την έναρξη των έργων, για τα οποία είπε ότι θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015. Προανήγγειλε τη δημιουργία 25.000 νέων θέσεων εργασίας, κυρίως στην περιφέρεια.

 

Μεγάλες αλλαγές στα έργα

 

Η συμφωνία με τους εργολάβους, που πρέπει να εγκριθεί από τέσσερις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να επικυρωθεί από τη Βουλή, φέρνει μεγάλες αλλαγές στα έργα:

 

* Μετατίθεται για επόμενη φάση και στην ουσία παραπέμπεται στις καλένδες, το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού. Η επίσημη εκδοχή για το «ψαλίδισμα» είναι οι εμπλοκές που έχουν προκύψει για την οικολογικά ευαίσθητη περιοχή του Καϊάφα, λόγω των ενστάσεων του ΣτΕ. Αναμένεται η άμεση έναρξη των έργων σε όλο το μήκος της «καρμανιόλας» Κορίνθου-Πατρών.

 

* Επιβεβαιώνονται τα προβλήματα της μελέτης της Ιονίας Οδού για την περιοχή της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο. Θα χρειαστεί να κατασκευαστεί σήραγγα, που θα αυξήσει τον προϋπολογισμό των έργων κατά 100 εκατ. ευρώ. Λόγω αυτού του προβλήματος, η επανεκκίνηση των έργων θα γίνει από τα Γιάννενα.

 

*Ο Ε-65, ο νέος αυτοκινητόδρομος της δυτικής Θεσσαλίας, θα υποστεί διπλή μείωση. Και εδώ προβλέπεται β΄φάση για το αόριστο μέλλον που αφορά το πρώτο κομμάτι, Ράχες Μαλιακού – Ξυνιάδα, και το τελευταίο, Τρίκαλα – Εγνατία. Στο συγκεκριμένο έργο έχει υλοποιηθεί μόλις το 17%.

 

* Κανονικά συνεχίζονται τα έργα στις σήραγγες των Τεμπών στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, χάρη στην συμπληρωματική σύμβαση των 168 εκατ. ευρώ, που έχει εγκριθεί από το 2009.

 

Στο πακέτο των 4 αυτοκινητόδρομων δεν περιλαμβάνεται η Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας, που παρά τα προβλήματα συνεχίζεται κανονικά και απομένουν να κατασκευαστούν δύο κομμάτια: η διακλάδωση Λεύκτρο – Σπάρτη και η παράκαμψη της Καλαμάτας.

 

………………………………………………………………….

 

Aυξήσεις στις τιμές των διοδίων

 

Μαζί με τα έργα έρχονται και αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, αλλά μετά το Πάσχα. Ο Κωστής Χατζηδάκης, στις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, επαναλάμβανε χθες στερεότυπα ότι θα γίνει ό,τι προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007.

 

Με βάση τις συμβάσεις, οι εργολάβοι έχουν δικαίωμα να επιβάλουν δύο αυξήσεις:

 

*Τη μία με βάση τον τιμάριθμο, στο τέλος κάθε χρόνου. Η αύξηση αυτή έχει «παγώσει» από τα τέλη του 2009 με εντολή του αρμόδιου υπουργείου και οι εργολάβοι ετοιμάζονται για αναπροσαρμογές των τιμών έως 3%. Μάλιστα η Ολυμπία Οδός έχει εισπράξει πάνω από 25 εκατ. γιατί το υπουργείο δεν επέτρεψε τις αυξήσεις!

 

*Τη δεύτερη με βάση την πορεία των έργων. Αυτή είναι μεγαλύτερη και φτάνει ώς το 30%. Είναι δε διαφορετική για κάθε αυτοκινητόδρομο.

 

Scroll to top