Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Προβλήματα στη λειτουργία των συστημάτων ραντάρ (VTS) σε πέντε μεγάλα λιμάνια της χώρας παρουσιάζονται συστηματικά τους τελευταίους έξι μήνες.
Τμήματα των ραντάρ βγαίνουν σταδιακά εκτός λειτουργίας, λόγω μη συντήρησης των μηχανημάτων, με αποτέλεσμα η είσοδος και η έξοδος των πλοίων στα λιμάνια να πραγματοποιείται με ευθύνη των πλοιάρχων.
Πρόκειται για τα λιμάνια του Πειραιά, του Λαυρίου, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τη διαπίστωση του προβλήματος, ενημερώθηκαν αμέσως με «αναγγελία» από το λιμενικό σώμα οι πλοίαρχοι, για αυξημένη επαγρύπνηση, γεγονός που αποδεικνύει ότι η υπολειτουργία των «πύργων ελέγχου» άπτεται της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας.
Να σημειωθεί ότι, έπειτα από αυτή την εξέλιξη, η επικοινωνία των πλοίων με τα λιμεναρχεία γίνεται μέσω ραδιοτηλεφώνου(VHF).
Το πρόβλημα προέκυψε όταν έληξε η σύμβαση που υπήρχε με την εταιρεία Ιντρακόμ, η οποία εδώ και περίπου δέκα χρόνια είχε αναλάβει τη συντήρηση των μηχανημάτων.
Ο διαγωνισμός που έπρεπε να γίνει αμέσως μετά το τέλος της σύμβασης δεν έγινε ποτέ, η συγκεκριμένη εταιρεία, λένε οι πληροφορίες, συνέχισε να παρέχει τεχνική υποστήριξη εκτός σύμβασης για κάποιο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια σταμάτησε.
Θέση στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί πήρε χθες επίσημα το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, το οποίο, με ανακοίνωσή του, υποστηρίζει εμμέσως ότι η εμπλοκή σημειώθηκε λόγω των συνεχόμενων αλλαγών που συνέβαιναν τα τελευταία δύο χρόνια στο υπουργείο Ναυτιλίας.
Στην ανακοίνωση τονίζεται χαρακτηριστικά ότι «τον Ιούνιο του 2012, όταν επανασυστήθηκε το υπουργείο Ναυτιλίας, διαπιστώθηκε ότι η συντήρηση του VTMIS (Σύστημα Παρακολούθησης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας Πλοίων) είχε σταματήσει.
Αμέσως δόθηκαν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου οι οδηγίες ώστε να γίνουν όλες οι νόμιμες ενέργειες για να επανακτήσει το σύστημα τη μέγιστη λειτουργικότητά του».
Στη συνέχεια, αναφέρεται ότι οι υπηρεσίες του Λιμενικού επεμβαίνουν στο πλαίσιο των τεχνικών τους δυνατοτήτων, ώστε να διατηρήσουν το σύστημα σε λειτουργία, ενώ τονίζεται πως έχουν δρομολογηθεί ενέργειες για την προμήθεια αναλώσιμων και ανταλλακτικών, έτσι ώστε να βελτιωθεί η λειτουργικότητα του συστήματος.
Παράλληλα, όπως υπογραμμίζεται, έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, ώστε να υπογραφεί τελικά σύμβαση συντήρησης για την επόμενη διετία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, το VTMIS λειτουργεί από το 2002. Συνεπικουρεί την παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στα έξι λιμάνια όπου είναι ανεπτυγμένο, η οποία διεξάγεται με ασφάλεια με βάση τον Διεθνή Κανονισμό Αποφυγής Συγκρούσεων.
Το σύστημα δεν βοηθάει τις ενέργειες των λιμενικών αρχών σε θέματα ασφαλείας (παράνομοι μετανάστες, παράνομα φορτία κ.λπ.) παρά μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις και όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο.