18/04/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγκώμιο σε βίαιο εραστή

      Pin It

Βγαίνει στο σφυρί πίνακας του Μπέικον με τον αγαπημένο του Πίτερ Λέισι

 

getFile (46)Σαράντα ένα χρόνια είχε να εκτεθεί. Από το 1972. Είναι, όμως, ένας από τους πιο διάσημους, σημαντικούς και φορτωμένους ιστορίες πίνακες του Φράνσις Μπέικον. Το «Study for a Portrait of P.L.» (Σπουδή για ένα πορτρέτο τού Π.Λ.) βγαίνει σε δημοπρασία στις 14 Μαΐου στους Σόθμπις της Νέας Υόρκης και εκτιμάται ότι η τιμή πώλησης θα κυμανθεί από 30 μέχρι 40 εκατ. δολάρια.

 

 

 

Δεν είναι μεγάλη μόνο η εμπορική, αλλά και η συναισθηματική αξία γι' αυτό το πορτρέτο, αφού εκφράζει τον παράφορο έρωτα του Φράνσις Μπέικον για τον Πίτερ Λέισι. Είναι ένα ζωγραφικό εγκώμιο για τον εραστή του, ο οποίος υπήρξε εξαιρετικά βίαιος και σαδιστής. Τον ζωγράφισε το 1962, λίγους μόνο μήνες μετά τον θάνατό του λόγω υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Τα έντονα συναισθήματα του Μπέικον αποτυπώνονται σε ένα δυνατό και ταυτόχρονα τρυφερό έργο, που χαρακτηρίζεται ως «εικονική αποκάλυψη» της προσωπικής του ζωής.

 

Ο διάσημος ζωγράφος είχε βγει από μια οκτάχρονη σχέση με τον τραπεζίτη Ερικ Χολ. Τον γοήτευαν οι βίαιοι άνδρες, γι' αυτό και βρήκε τον ιδανικό εκπρόσωπό τους σε έναν πρώην πιλότο στη Μάχη της Αγγλίας, που γνώρισε στο Σόχο το 1952. Η θυελλώδης σχέση του με τον Πίτερ Λέισι δεν ήταν κρυφή. Ο κριτικός τέχνης Τζον Ρίτσαρντσον έγραφε στο «New York Review of Books» ότι ο Λέισι είχε επιτεθεί στον Μπέικον ρίχνοντάς τον στο τζάμι ενός παραθύρου. «Το πρόσωπό του ήταν τόσο κατεστραμμένο ώστε το δεξί μάτι του έπρεπε να ξαναραφτεί στη θέση του. Ο Μπέικον τον αγάπησε ακόμα περισσότερο. Και για εβδομάδες δεν μπορούσε να συγχωρήσει τον Λούσιαν Φρόιντ γιατί είχε βρίσει τον βασανιστή του».

 

Μετά από αυτό ο Λέισι μετακόμισε στην Ταγγέρη, όπου συχνά τον επισκεπτόταν ο διάσημος ζωγράφος, ενώ την παρέα συμπλήρωναν ο Αλεν Γκίνσμπεργκ, ο Γουίλιαμ Μπάροουζ και ο Τζο Ορτον. Ο Λέισι συνήθιζε να πίνει μέχρι θανάτου. Το ποτήρι με το κόκκινο κρασί που κρατάει στο χέρι του στο πορτρέτο παραπέμπει σ' αυτή την εξάρτηση. Το τραγικό είναι ότι ο Μπέικον έμαθε για τον θάνατο του εραστή του στα εγκαίνια της έκθεσής του στην Τate κι ενώ λάμβανε τηλεγραφήματα γεμάτα επαίνους και ευχές. Δυστυχώς, το γεγονός επαναλήφθηκε εννέα χρόνια αργότερα, το 1971, καθώς ο Τζορτζ Ντάιερ, ο επόμενος αγαπημένος του Μπέικον, αυτοκτόνησε την ημέρα των εγκαινίων της μεγάλης έκθεσης του ζωγράφου στο Grand Palais του Παρισιού.

 

«Το πορτρέτο δείχνει έναν ευάλωτο άνθρωπο και αυτό τονίζεται με το ποτήρι του κρασιού», λέει ο Ολιβερ Μπάρκερ, εκπρόσωπος των Σόθμπις. Ο ίδιος εκτιμά ότι αυτός ο πίνακας έδωσε φρέσκια ενέργεια και την αληθινή κατεύθυνση στη δουλειά του Μπέικον, ο οποίος τη δεκαετία του ’50 βρισκόταν σε καλλιτεχνική αβεβαιότητα.

 

Επιμ.: Π. Σπίνου

Scroll to top