«Εργοστάσιο Προφητικών Εικόνων – Φεστιβάλ Αντι Γουόρχολ« (9-19 Μαΐου στο «Τριανόν»)
Είκοσι τρεις ταινίες και σπάνια ντοκιμαντέρ, που συγκεντρώθηκαν από διαφορετικές ταινιοθήκες του κόσμου, δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο ο Γουόρχολ αντιμετώπιζε το σινεμά. Είναι το παραλήρημα ενός ευφυούς καλλιτέχνη, που αδιαφορεί για τον θεατή και το ταμείο
Tης Βασιλικής Τζεβελέκου
«Οταν πεθάνω δεν θέλω να μείνει κανένα ίχνος μου. Δεν θέλω να αφήσω τίποτα πίσω. Θέλω ο “μηχανισμός” μου να σβήσει», είχε πει ο πάπας της αμερικανικής ποπ λίγο πριν από τον αιφνίδιο θάνατό του, το 1987. Κάτι αδύνατο να συμβεί για την πιο πολυσχιδή καλλιτεχνική προσωπικότητα του 20ού αιώνα. Πώς θα ήταν άραγε τα πράγματα στην τέχνη χωρίς τον Αντι Γουόρχολ; Ο καλλιτέχνης που απενοχοποίησε και ύμνησε το πολλαπλό και το εφήμερο, ζωγράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης, εκδότης, μουσικός παραγωγός, ηθοποιός και μοντέλο παρήγε διαρκώς και με πάθος. Χιλιάδες ζωγραφικά έργα και φωτογραφίες του, αντεργκράουντ βιβλία, δίσκοι, εκατοντάδες μέτρα φιλμ και πειραματικές ταινίες κυκλοφορούν ανά τον κόσμο σε μουσεία και αφιερώματα.
Τα ζωγραφικά του έργα πετυχαίνουν τις υψηλότερες τιμές στις δημοπρασίες. Οτιδήποτε συνδέεται με το όνομα και το καλλιτεχνικό του έργο γίνεται είδηση. Οπως τα ξεχασμένα εδώ και 30 χρόνια φωτογραφικά πορτρέτα, που του τράβηξε στη Γαλλική Ντεβίλ το 1981 ο Στίβεν Γουντ για την «Daily Express» και θα εκτεθούν αρχές Μαΐου σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο.
Τις ίδιες περίπου ημέρες (Πέμπτη 9 έως Κυριακή 19 Mαΐου) διοργανώνεται στον κινηματογράφο «Τριανόν» το αφιέρωμα «Εργοστάσιο Προφητικών Εικόνων – Φεστιβάλ Αντι Γουόρχολ», που σαφώς παραπέμπει στο περίφημο «Factory», το ασημί ατελιέ στο βιομηχανικό κτίριο της 47ης Λεωφόρου, όπου συνέβησαν τα πάντα. Παθιασμένος με την εικόνα, φωτογράφιζε οτιδήποτε υπήρχε γύρω του και σκηνοθετούσε ταινίες, που κανείς άλλος δεν τολμούσε εκείνη την εποχή, αδιαφορώντας για το κοινό και τις προσλαμβάνουσες στο κινηματογραφικό του έργο. «Είναι οι ταινίες που ελέγχουν τα πράγματα στην Aμερική από τότε που εφευρέθηκε ο κινηματογράφος. Σου δείχνουν τι να κάνεις, πώς να το κάνεις, πότε να το κάνεις, πώς να νιώσεις γι’ αυτό και πώς να δείχνεις ότι νιώθεις γι’ αυτό», είχε δηλώσει ο Γουόρχολ. Από το 1963 μέχρι το 1968 σκηνοθέτησε περισσότερες από 60 ταινίες. Δίνοντας νέο ή μάλλον το μοναδικό νόημα στην έννοια του «underground», η φιλμογραφία του δεν απέχει πολύ από το υπόλοιπο έργο του.
«Αποσπασματικές, βασισμένες στην ιδέα της επανάληψης με τα ωραία αγόρια και τις κατεστραμμένες ντίβες να κυριαρχούν στην οθόνη, με εφήμερες πόζες κι ακόμα πιο εφήμερες φιλοδοξίες, οι ταινίες του είναι το παραλήρημα ενός ευφυούς καλλιτέχνη, που τελικά έδειχνε να ενδιαφέρεται ελάχιστα για ταινίες φιλικές προς τον θεατή ή για την οποιαδήποτε επαφή του βλέμματός του με τον εμπορικό, λαϊκό κινηματογράφο των τριών προβολών», σημειώνουν οι διοργανωτές, οι οποίοι συγκέντρωσαν τις ταινίες από διαφορετικές ταινιοθήκες του κόσμου. Στην Ελλάδα έχουν προβληθεί οι ταινίες του «Δράκουλας» και «Φράνκενσταϊν» τη δεκαετία του 1970.
Το κινηματογραφικό αφιέρωμα περιλαμβάνει 23 ταινίες και σπάνια ντοκιμαντέρ, ανάμεσά τους και το «Velvet Under & Nico» με σπάνιο υλικό από την κάμερα του ίδιου του Γουόρχολ και εικόνες της όμορφης Nico και του συγκροτήματος, που η συνεργασία τους μας χάρισε ένα από τα πιο επιδραστικά και ωραία άλμπουμ της μουσικής. Το «Sleep» διαρκεί έξι ώρες και με καρφωμένη κάμερα παρακολουθεί τον ποιητή Tζον Tζιόρνο να κοιμάται. Επί 35 λεπτά καταγράφει το πρόσωπο ενός άντρα, ενώ ένας άλλος, τον οποίο δεν βλέπουμε, του κάνει στοματικό έρωτα στο «Blow Job». Στο «Eat» επί 45 λεπτά βλέπουμε κάποιον να τρώει ένα μανιτάρι. Και στο «Empire» του 1964 κινηματογραφεί επί 8 ώρες το Empire State Building. Ο αγαπημένος του Tζο Nταλεσάντρο πρωταγωνιστεί στην τριλογία «Σάρκα», «Kάψα», «Σκουπίδια», ενώ μετά το 1969 τις κινηματογραφικές ταινίες-καταγραφές φέρνει εις πέρας ο στενός του συνεργάτης Πολ Mόρισεϊ και ο Γουόρχολ βάζει απλά το όνομά του στους τίτλους των ταινιών που γυρίζει ο φίλος του.
To κινηματογραφικό αφιέρωμα πλαισιώνεται από τέσσερις μουσικές performances, που θα γίνουν παράλληλα με τις προβολές από τους: ΙΟΝ, The Boy, Αdolf Plays The Jazz και τον Μιχάλη Δέλτα. Ολες οι ταινίες είναι σε high definition. Αναλυτικό πρόγραμμα στο www.cine7.gr
INFO
«Εργοστάσιο Προφητικών Εικόνων – Φεστιβάλ Αντι Γουόρχολ», κινηματογράφος «Τριανόν», από 9 έως 19 Μαΐου. Πατησίων & Κοδριγκτώνος 21, τηλ. 210-8215.469. Εισιτήρια: 6, 8 και 20 ευρώ για όλο το φεστιβάλ.