Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει τραπεζικούς λογαριασμούς πιο διαφανείς, φθηνότερους και προσιτούς σε όλους
Της Αρτέμιδος Σπηλιώτη
Με καθυστέρηση πολλών χρόνων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει στη θέσπιση κοινών κανόνων ώστε να καταστήσει τους τραπεζικούς λογαριασμούς πιο διαφανείς, φθηνότερους και προσιτούς σε όλους.
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι «οι καταναλωτές πληρώνουν συχνά υπέρ το δέον για τις υπηρεσίες που τους προσφέρονται από την τράπεζά τους και πρέπει να καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια για να έχουν σαφή εικόνα των διαφόρων εξόδων που τους επιβάλλονται».
Oι τρεις αλλαγές
Η πρόταση οδηγίας για τη διαφάνεια και τη συγκρισιμότητα των εξόδων για τους λογαριασμούς πληρωμών, την αλλαγή λογαριασμού πληρωμών και την πρόσβαση σε βασικό λογαριασμό πληρωμών, επικεντρώνεται σε τρεις τομείς:
1. Συγκρισιμότητα των εξόδων για τους λογαριασμούς πληρωμών: καθίσταται ευκολότερο για τους καταναλωτές να συγκρίνουν τα έξοδα που επιβάλλονται από τις τράπεζες για λογαριασμούς πληρωμών και από άλλους πάροχους υπηρεσιών πληρωμών στην Ε.Ε.
2. Αλλαγή λογαριασμού πληρωμών: θεσπίζεται απλή και ταχεία διαδικασία για τους καταναλωτές που επιθυμούν να αλλάξουν λογαριασμό πληρωμών από μια τράπεζα σε άλλη ή σε άλλο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.
3. Πρόσβαση σε λογαριασμούς πληρωμών: παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές της Ε.Ε. να ανοίξουν λογαριασμό πληρωμών, χωρίς να είναι κάτοικοι της χώρας όπου είναι εγκατεστημένος ο πάροχος των υπηρεσιών πληρωμών. Επιπρόσθετα, παρέχεται η δυνατότητα σε όλους τους καταναλωτές της Ε.Ε., ανεξαρτήτως της οικονομικής τους κατάστασης, να ανοίγουν λογαριασμό πληρωμών, που τους επιτρέπει να εκτελούν βασικές λειτουργίες (είσπραξη μισθών, συντάξεων, επιδομάτων, πληρωμή λογαριασμών των υπηρεσιών κοινής ωφελείας κ.λπ.).
Ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Μισέλ Μπαρνιέ, υποστήριξε ότι «η πρόταση θα δώσει τελικά σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε έναν βασικό τραπεζικό λογαριασμό, να συμμετέχουν πλήρως στην κοινωνία όπου ζουν και να επωφελούνται από τα πλεονεκτήματα της ενιαίας αγοράς. Καθιστώντας ευκολότερη τη σύγκριση των εξόδων και την αλλαγή τραπεζικών λογαριασμών, ελπίζουμε επίσης ότι θα βελτιωθούν οι προσφορές των τραπεζών και θα μειωθεί το κόστος».
Παράλληλα, όπως είπε, η πρόταση θα είναι επίσης επωφελής για τον κλάδο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών καθώς θα υπάρχουν πρόσθετα κίνητρα για διασυνοριακή προσφορά προϊόντων και είσοδο σε νέες αγορές.
«Σε σωστή κατεύθυνση αρκεί να εφαρμοστεί»
Σύμφωνα με την πρόεδρο της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, η πρόταση οδηγίας είναι στη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο θα πρέπει να διασφαλιστεί, όταν υιοθετηθεί, η εφαρμογή της.
Οπως τόνισε, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», η νομοθεσία θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να γίνει πιο σαφής και κυρίως να εφαρμόζεται και αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα μη συμμόρφωσης των τραπεζών τους καταχρηστικούς όρους που συνεχίζουν να υφίστανται.
«Υπάρχουν τράπεζες, εν μέσω κρίσης, που χρεώνουν έξοδα τηλεφωνικής ενημέρωσης στους κατόχους πιστωτικών καρτών και σε δανειολήπτες. Αυτή είναι αδικαιολόγητη χρέωση», αναφέρει η Παναγιώτα Καλαποθαράκου και τονίζει την ανάγκη να γίνουν πιο αποτελεσματικοί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί.