Pin It

Δύο αποκαλυπτικές εκθέσεις στο Παρίσι

 

getFile (34)Η στρατευμένη πλευρά του θρυλικού καλλιτέχνη που πέθανε το 1990 από AIDS στα 32 του χρόνια, η αντίστασή του στο σύστημα που συνθλίβει το γνωστό του «ανθρωπάκι» αναδεικνύονται μέσα από τα έργα που καταλαμβάνουν το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και το Πολιτιστικό Κέντρο 104 στο Παρίσι

 

 

 

Παρίσι Tης Ηρας Φελουκατζή

 

 

getFile (31)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

getFile (33)getFile (32)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εκθεση-σοκ με έργα που καταγγέλλουν την καταπίεση του σύγχρονου ανθρώπου από το πανίσχυρο κατεστημένο, από την υπερεξουσία της πολιτικής και του χρήματος, είναι το αφιέρωμα στον διάσημο Αμερικανό καλλιτέχνη Κιθ Χέιρινγκ, που παρουσιάζεται σε δύο μεγάλους εκθεσιακούς χώρους της γαλλικής πρωτεύουσας.

 

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού φιλοξενεί μια γιγάντια έκθεση με 250 έργα ζωγραφικής, 30 γλυπτά, σχέδια, πολυάριθμα ντοκουμέντα, φωτογραφίες, κολάζ, αντικείμενα, φιλμ, που δίνουν ένα πανόραμα της δημιουργίας του «ποπ σταρ» καλλιτέχνη, ο οποίος πέθανε το 1990 από AIDS σε ηλικία 32 χρόνων. Στο πρωτοποριακό Πολιτιστικό Κέντρο 104 – «Centquatre» παρουσιάζονται έργα με μνημειώδεις διαστάσεις, που έχουν εκτεθεί σε δημόσιους χώρους ή στο μετρό της Νέας Υόρκης. Ο τίτλος του αφιερώματος είναι «Keith Haring, η πολιτική γραμμή».

 

Η έκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Tέχνης προβάλλει την πολιτική στράτευση του καλλιτέχνη, την οργή του για την υποδούλωση του ανθρώπου στις επιταγές του συστήματος, την εξέγερσή του απέναντι σε κάθε μορφή βίας και καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

 

Ο Κιθ Χέιρινγκ αφιέρωσε όλο το έργο του στην καταγγελία των καταχρήσεων της σύγχρονης κοινωνίας, στη θερμοπυρηνική απειλή, την επικυριαρχία των μίντια, τον αναλφαβητισμό, τα ναρκωτικά, σε παντοειδείς παρεκτροπές που μεταβάλλουν το άτομο σε «σκλάβο» ενός σαθρού συστήματος. Πολυάριθμα έργα του δείχνουν έναν μικρό ανθρωπάκο χωρίς πρόσωπο, με μαύρη τρύπα στο στομάχι, απ' όπου μπαινοβγαίνουν λυκόσκυλα. Το κορμί του τρυπούν αιχμηρά αντικείμενα. Γύρω του αλαλάζει μανιασμένο πλήθος. Το ανθρωπάκι, γονατισμένο στα τέσσερα με θηλιά στον λαιμό, συνθλίβεται από το βάρος ενός γίγαντα που κάθεται επάνω του.

 

Ορισμένοι πίνακες δείχνουν το περίφημο ανθρωπάκι του δεμένο χειροπόδαρα ή να διαμελίζεται καθώς γίγαντες τραβούν τα χέρια και τα πόδια του έξω από το πλαίσιο. Χαρακτηριστικές εικόνες είναι ο άνθρωπος-Λερναία Υδρα ή ένα τέρας που καταβροχθίζει κάποιο ανθρωπάκι. Αρκετά έργα απεικονίζουν σεξουαλικά σύμβολα ή μωρά που περπατούν μπουσουλώντας μέσα σε χαώδες περιβάλλον.

 

Στους πίνακές του κυριαρχούν οι απειλές: φίδια, σκυλιά, λύκοι, δεινόσαυροι, πυρκαγιές, φλόγες, πλοκάμια από γιγάντιο χταπόδι. Η φιγούρα μιας πανίσχυρης οντότητας που έχει ως έμβλημα το δολάριο δεσπόζει σε αρκετά έργα. Υπάρχουν αναφορές στον Μίκι Μάους, στην κόκα – κόλα, σε βιομηχανικά τραστ, κολάζ παρουσιάζουν εικόνες από διαφημίσεις, σε τοτέμ βλέπουμε ιερογλυφικά σύμβολα της καταπίεσης. Στο έργο του Χέιρινγκ περιλαμβάνονται και ορισμένα θρησκευτικά σύμβολα, όπως ο σταυρός, ή σύμβολα βίας, σπαθιά, όπλα, μηχανές. Ενας πίνακας παρουσιάζει ογκώδη υπολογιστή που καταβροχθίζει τον άνθρωπο.

 

Ο καλλιτέχνης δημιούργησε τεράστιο έργο στη σύντομη ζωή του (1958 – 1990). Οι τελευταίοι του πίνακες δείχνουν την πάλη του με το AIDS και την τραγική διάσταση που δίνει στην ανθρώπινη μοίρα, κλείνοντας σε έναν γιγάντιο πίνακά του το «τέλος της ανθρωπότητας-αποκάλυψη». Η Γη είναι αλυσοδεμένη και τη σφάζουν χιλιάδες μαχαίρια. Ο άνθρωπος κολυμπάει στην κόκκινη θάλασσα της απόγνωσης, από την οποία βγαίνουν χέρια απελπισμένων ναυαγών.

 

Εξαιρετικός σχεδιαστής και γραφίστας, σημάδεψε τη δεκαετία του ’80 με τα επαναστατικά του έργα, που έχουν εκλεπτυσμένα σχέδια ή φλογερά χρώματα και εικόνες κατανοητές από το πλατύ κοινό. Οι πίνακές του προκαλούν έντονα συναισθήματα και αντιδράσεις. Διαπνέονται όμως και από χιούμορ, χλευασμό και σάτιρα. Το στιλ του είναι ανάλαφρο, μοντέρνο, έχει στοιχεία από τις σύγχρονες γελοιογραφίες και καρικατούρες, από τα κινούμενα σκίτσα. Ο επισκέπτης ανακαλύπτει στην έκθεση την ατμόσφαιρα της εποχής της ποπ αρτ, του ραπ, αναφορές στο στιλ του Γουόρχολ.

 

Στο εκθετήριο «Centquatre» παρουσιάζονται γιγάντια γλυπτά του. Ορισμένα έχουν ύψος πάνω από 5 μέτρα. Στον χώρο δεσπόζουν οι ήρωες του καλλιτέχνη σε ακροβατικές παραστάσεις ή σε χορευτικές φιγούρες. Ενας ολόκληρος κόσμος ζωντανεύει μέσα από έντεχνη σκηνοθεσία, που δίνει στον επισκέπτη την εντύπωση ότι συμμετέχει σε ένα χάπενινγκ.

 

Μέσα στη συγκυρία της οικονομικής κρίσης η έκθεση του Κιθ Χέιρινγκ παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις κι έναν χαρακτήρα σχεδόν προφητικό.

 

www.ira-feloukatzi.fr

 

Info: διάρκεια έως 18 Αυγούστου

 

Scroll to top