ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΑ Art
Ο Αϊ Βεϊβέι ανέβασε το πρώτο βιντεοκλίπ τού χέβι μέταλ δίσκου του
To είχε προαναγγείλει το μουσικό ντεμπούτο του ο Αϊ Βεϊβέι. Και χθες ανέβασε στο www.aiweiwei.com βιντεοκλίπ ενός τραγουδιού από τον δίσκο «Divine Comedy», που θα κυκλοφορήσει στις 22 Ιουνίου, δεύτερη επέτειο της απελεύθερωσής του από τη φυλακή. Φτάνει και περισσεύει το πρώτο δείγμα για να ξεκαθαρίσει το τοπίο αισθητικά και πολιτικά. Εχει, κατ' αρχήν, τον εύγλωττο τίτλο «Dumbass» (ηλίθιος, κρετίνος).
Οι στίχοι και η σκηνοθεσία είναι του Βεϊβέι, η μουσική του φίλου του Zuoxiao Zuzhou και η φωτογραφία του κορυφαίου Κρίστοφερ Ντόιλ, που έχει τραβήξει μερικές από τις καλύτερες ταινίες τού Γουονγκ Καρ-Βάι. Το μουσικό ύφος είναι προς το heavy metal, αν και ο Βεϊβέι παραδέχτηκε στην «Γκάρντιαν»: «Αφού είπα ότι ο δίσκος θα είναι χέβι μέταλ, έτρεξα να τσεκάρω πώς είναι το χέβι μέταλ. Και σκέφτηκα: Ω θεέ μου, είναι αρκετά διαφορετικό».
Τι σημασία έχει; Το τελευταίο πράγμα που προσέχει κανείς στο βιντεοκλίπ είναι η μουσική. Γιατί το «Dumbass» είναι μια καταγγελία του κινεζικού καθεστώτος. Ο 55χρονος Βεϊβέι αναπαριστά, με πολλές ποιητικές και συμβολικές εικόνες, τις 81 μέρες κράτησής του το 2011.
«Ηταν πολύ επώδυνο, αλλά έπρεπε να το κάνω για να ξεπεράσω το τραύμα» εξήγησε. «Η μουσική είναι ένα είδος αυτο-θεραπείας και την ίδια στιγμή επιτρέπει και στο κοινό να δει και να καταλάβει. Ακόμα και συνθήκες σαν αυτές που θυμίζω στο βιντεοκλίπ, μπορεί να μεταστραφούν σε κάτι θετικό. Πολλοί διανοούμενοι νομίζουν ότι μπορούν να βελτιώσουν την πολιτική κατάσταση ή συνεργάζονται με το καθεστώς. Δεν βοηθάνε τους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν τι ακριβώς συμβαίνει στην Κίνα».
Το βιντεοκλίπ, διάρκειας 5 λεπτών, ξεκινάει με δύο φρουρούς να βγάζουν από το κεφάλι τού Βεϊβέι μια μαύρη κουκούλα. Στη συνέχεια τον βλέπουμε να βηματίζει πάνω κάτω εν μέσω δυο φρουρών, να κάθεται πίσω από ένα τραπέζι ανακρίσεων, να κοιμάται στο κελί του με έναν αναμμένο γλόμπο να πέφτει πάνω του, να τρώει λαίμαργα νουντλς με πλαστικό κουτάλι. Είναι τα ρεαλιστικά στοιχεία που, όπως διαβεβαιώνει ο Βεϊβέι, αναπαριστούν με ακρίβεια τις συνθήκες κράτησής του.
Και μετά παίρνει το πάνω χέρι η φαντασία. Καβούρια γεμίζουν την τουαλέτα, αφού πρώτα την έχει χρησιμοποιήσει. Προκλητικές γυναίκες με εσώρουχα περπατάνε χορεύοντας στο πλάι του. Είναι, λέει, οι φαντασιώσεις των φρουρών του. «Με ρώταγαν κρυφά για σεξ και άλλα πράγματα. Είναι κι αυτοί σαν φυλακισμένοι. Δεν βγαίνουν ποτέ από το κτίριο, δεν ξέρουν τι γίνεται στον έξω κόσμο».
Στην πιο τολμηρή σκηνή τού ξυρίζουν με την ψιλή το κεφάλι και τα γένια και ο Βεϊβέι, drag queen με μάσκαρα και κατακόκκινο κραγιόν, χορεύει. Οι στίχοι λένε: «Γάμησε τη συγxώρεση, καταραμένη να 'ναι η ανοχή, στο διάολο οι καλοί τρόποι, o υπόκοσμος είναι αήττητος, οι κρετίνοι είναι παντού σε μια χώρα που φέρεται σαν πόρνη».
Επιμ.: Β. Γεωργ.