02/06/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λιγότερο καθηλωμένοι…

      Pin It

Του Σωτήρη Μανιάτη

 

54

 

 

 

 

Με την οικονομική κρίση να έχει χτυπήσει για τα καλά τα ελληνικά νοικοκυριά και με την τηλεόραση να απομένει σχεδόν το μοναδικό και σίγουρα από τα ελάχιστα μέσα ψυχαγωγίας που προσφέρεται δωρεάν (τουλάχιστον φαινομενικά και άμεσα), θα περίμενε κανείς να υπάρχει σημαντική αύξηση στις ώρες που περνάμε καθηλωμένοι μπροστά στα «χαζοκούτια». Κι όμως, τα πράγματα είναι εντελώς αντίθετα…

 

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen Audience Measurement, για το διάστημα 1/1-28/5/13, οι Ελληνες στο σύνολό τους έχουν μειώσει κατά 17 λεπτά τον χρόνο που περνούν μπροστά στις μικρές οθόνες τους σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Από τις τέσσερις ώρες και 52 λεπτά (σχεδόν ένα πεντάωρο δηλαδή) που καθηλώνονταν πέρυσι καθημερινά στους τηλεοπτικούς δέκτες, φέτος έπεσαν στις τέσσερις ώρες και 35 λεπτά. Και πρόκειται σχετικά για σημαντική μείωση αν υπολογίσουμε ότι την τελευταία δεκαετία ο μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης αυξανόταν συνεχώς, έστω και κατά λίγα λεπτά.

 

Σαφέστατα η βασική αιτία γι' αυτό το φαινόμενο είναι τα προγράμματα των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών που δεν εμφάνισαν σχεδόν τίποτα καινούργιο, αν εξαιρέσει κανείς την πληθώρα από τουρκικά «σαπούνια». Οι ελληνικές παραγωγές εξαφανίστηκαν σχεδόν πλήρως, αφού ουσιαστικά αυτήν την τηλεοπτική σεζόν μόλις μία νέα σειρά παρουσιάστηκε. Κάτι βέβαια που οφείλεται κατά κύριο λόγο στις διαρκείς περικοπές των καναλιών, τα οποία, παρά τις δύο εξαιρετικές δεκαετίες (ειδικά η δεύτερη ήταν χρυσοφόρος για τα περισσότερα), βρέθηκαν απροετοίμαστα απέναντι στην οικονομική κρίση και υπερχρεωμένα.

 

Τίποτε όμως δεν παρουσίασε δυστυχώς και η δημόσια τηλεόραση, που θα ανέμενε κανείς να είναι -ειδικά σε τέτοιες περιόδους- η εναλλακτική πρόταση. Μπορεί να προχώρησε και αυτή σε σημαντικές περικοπές, αλλά βρέξει-χιονίσει λαμβάνει το ανταποδοτικό τέλος, απ' όσους μένουν στην Ελλάδα, που αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ, και επί σχεδόν πέντε τηλεοπτικές σεζόν έχει παρουσιάσει ελάχιστα πράγματα και σίγουρα όχι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα. Και ακόμη και η ΕΡΤ δεν προχώρησε στην παραγωγή έστω και μιας ελληνικής σειράς.

 

Με αυτά τα δεδομένα ίσως να εξηγείται η φυγή από τη μικρή οθόνη μικρών και μεγάλων σε ηλικία τηλεθεατών. Την υψηλότερη μείωση (κατά 37 λεπτά) στον χρόνο που αφιερώνουν μπροστά στις τηλεοράσεις τους εμφανίζουν άντρες ηλικίας 15-24 ετών. Από τις δύο ώρες και 34 λεπτά πέρυσι, έπεσαν κάτω από το δίωρο (μία ώρα και 57 λεπτά ημερησίως). Κι ακολουθούν από κοντά (-29 λεπτά ημερησίως) οι γυναίκες ίδιας ηλικίας, που από τις δύο ώρες και 38 λεπτά πέρυσι, έπεσαν φέτος στις δύο ώρες και 19 λεπτά.

 

Το συγκεκριμένο διάστημα όμως «απιστίες» άρχισαν να κάνουν και οι πιο… φανατικές τηλεθεάτριες, οι γυναίκες άνω των 65 χρόνων, που μείωσαν τον χρόνο που καθηλώνονται καθημερινά στους καναπέδες τους κατά 25 λεπτά. Εκεί που πλησίαζαν πέρυσι να συμπληρώσουν κανονικό οκτάωρο (462 λεπτά), φέτος το… έριξαν στα 437 λεπτά!

 

[email protected]

 

Scroll to top