Η «Guardian» τρύπωσε λίγο στον κόσμο του Μπομπ Ουίλσον
Η πολυαναμενόμενη νέα δουλειά του Τεξανού σκηνοθέτη «The Old Woman», με πρωταγωνιστές τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και τον Ουίλεμ Νταφόε, έρχεται στο Φεστιβάλ στις 18 (με 21) Ιουλίου. Δεν έχει καν δοθεί η πρεμιέρα της. Μέχρι τότε ας αρκεστούμε σε μερικές πληροφορίες ακόμη
Εχουμε ακριβώς ένα μήνα μέχρι την καινούργια εμφάνιση του Ρόμπερτ Ουίλσον επί αθηναϊκού εδάφους. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών με μια παράσταση που βρίσκεται ακόμα σε πρόβες. Η πρεμιέρα της θα δοθεί στις 4 Ιουλίου στο Φεστιβάλ του Μάντσεστερ. Ετσι οτιδήποτε διαρρέει για το «Τhe Old Woman» (18-21 Iουλίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών) είναι καλοδεχούμενο.
Μια αποστολή της «Guardian» στο Σπολέτο της Ιταλίας πρόσθεσε ακόμα λίγες λεπτομέρειες στις ελάχιστες γνωστές – η παράσταση είναι μια θεατρικη μεταφορά διηγήματος του Δανιήλ Χάρμς, λογοτέχνη της ρώσικης πρωτοπορίας που τον εξαφάνισε ο σταλινισμός, κι έχει ως ερμηνευτές τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και τον Ουίλεμ Νταφόε.
Ο Ρόμπερτ Ουίλσον φώναξε στο Σπολέτο τους δυο ηθοποιούς του για λίγες πρόβες, άλλωστε η παράσταση μετά την Αγγλία θα ταξιδέψει στο φεστιβάλ που ίδρυσε στην όμορφη πόλη της Ούμπρια ο συνθέτης Τζιαν-Κάρλο Μενότι. Δεν ειναι η πρωτη φορά που ο Νταφόε συνεργάζεται με τον Ουίλσον. Πριν από δυο χρόνια είχε συμμετάσχει, στον ρόλο του αφηγητή, στην παράσταση «The Life and Death of Marina Abramovic». Και άλλωστε, σε σχέση με τον Μπαρίσνικοφ που εδώ και λίγα χρόνια το έχει γυρίσει στην υποκριτική, ο Νταφόε έχει πίσω του 26 ολόκληρα χρόνια θεατρικής πείρας.
Το 1976 μαζί με την τότε σύζυγό του Ελίζαμπεθ Λε Κοντ ίδρυσαν το περίφημο νεοϋορκέζικο «The Wooster Group», που χάρη στον Γιώργο Λούκο έχει έρθει δυο φορές στην Αθήνα. Το 2004 χώρισαν, ο Νταφόε παντρεύτηκε την Ιταλίδα κινηματογραφίστρια και ηθοποιό Giada Colagrande και αποχαιρετησε το Wooster. «Είναι το είδος του σωματικού θεάτρου που ευχαριστιέμαι» λέει στην «Guardian». «Με ενδιαφέρει περισσότερο η ποιητική των πραγμάτων, παρά η ερμηνεία τους».
Αρα θα πρέπει να νιώθει πολύ άνετα στον κόσμο του Μπομπ Ουίλσον. Οπως λέει, όταν πήρε στα χέρια του το κείμενο του «The Old Woman», δραστικά διασκευασμένο από τον Αμερικανό συγγραφέα Ντάριλ Πίκνεϊ, ο Νταφόε παρατήρησε ότι καμιά ηλικιωμένη γυναίκα δεν υπήρχε. Μόνο δυο χαρακτήρες, ο Α και ο Β. Τηλεφώνησε στον Ουίλσον και τον ρώτησε: «Ο Μίσα είναι ο Α κι εγώ ο Β;» Κι αυτός τού απάντησε: «Δεν ξερω». Ετσι κάθισε και έμαθε και τους δυο ρόλους μέχρι να ανακαλύψει στις πρόβες ποιον από τους δυο θα παίξει.
«Ο Μπομπ έχει πολύ ισχυρή προσωπικότητα και αισθητική και πρέπει να υποταχθείς στο όραμά του» λέει ο Νταφόε. «Το θέατρό του δεν είναι φορτωμένο με ανθρώπινους τύπους, συμπεριφορές και ψυχολογίες. Αυτή την προσέγγιση αγαπάω. Γιατί όταν η δουλειά σου είναι γεμάτη, όχι με ιδέες, αλλά με απλά σωματικά καθήκοντα, τότε είναι που η ερμηνεία σου γίνεται καθαρή, αγνή, σαν από ζωικό ένστικτο. Οταν ο κόσμος γύρω μου εξαφανίζεται και η προσοχή μου επικεντρώνεται αποκλειστικά σε δράση και ήχους και φως και μουσική, μόνο τότε αισθανομαι ελεύθερος και κάνω τις μεγαλύτερες ερμηνευτικές μου ανακαλύψεις. Δύσκολη δουλειά, όμως. Στο θέατρο του Ουίλσον δεν τολμάς να απομακρυνθείς από τη φόρμα, αλλά μέσα από το τεχνητό φτάνεις στην αλήθεια».
Και δεν νιώθει ότι υποτάσσει ακόμα και την επαγγελματική του αξιοπρέπεια στη θέληση του Ουίλσον; «Ναι, αλλά πρέπει να χάσεις τον εαυτό σου για να τον βρεις» απαντά και δείχνει τον εξοπλισμό τής γιόγκα, που κουβαλάει μαζί του. «Πάντα με τραβάνε οι ισχυρές σκηνοθετικές προσωπικότητες. Πολλοί ηθοποιοί μπαίνουν στο επάγγελμα για να γίνουν βασιλιάδες του κόσμου. Εγώ δεν θέλω να γίνω βασιλιάς του κόσμου».
Ο δημοσιογράφος της «Guardian» αποκλείστηκε από τις πρόβες τού «The Old Woman». Είδε όμως ένα μικρό βιντεοσκοπημένο μέρος τους. Περιγράφει: «Δεν μπορώ να καταλάβω ποιος είναι ο Α και ποιος ο Β. Αλλά και οι δύο άντρες παίζουν κάτι σαν ένα υστερικό μονόπρακτο για δύο. Φορούν περούκες, που μοιάζουν με παγωτά χωνάκια, και γυαλιά με επιζωγραφισμένους φακούς, είναι και κραυγαλέα μακιγιαρισμένοι. «Δεν μπορούσε να μιλήσει, επειδή δεν είχε στόμα» φωνάζει ο Νταφόε. «Ούτε πόδια, ούτε χέρια. Ούτε έντερα. Τίποτα δεν είχε». Σε μια άλλη σκηνή οι δυο ηθοποιοί κάθονται σαν ακροβάτες πάνω σε μια κούνια, το ίδιο στιλάτοι, καλοντυμένοι και ατάραχοι με τους Γκίλμπερτ και Τζορτζ. Κινήσεις και εκφράσεις είναι εντελώς χορογραφημένες…»
«Η παράσταση είναι αυτό που είναι. Τίποτα παραπάνω. Ετσι είναι πιο όμορφα τα πράγματα. Οταν δεν τα γεμίζεις νόημα και σκοπό» λέει ο Νταφόε. Και αρνείται να αποκαλύψει και τα μυστικά μιας δουλειάς του, που ήδη έχει προκαλέσει υστερία στους κύκλους των σινεφίλ, τη νέα ταινία τού Λαρς φον Τρίερ «Nymphomaniac». Παίζει τον επώνυμο ρόλο. «Εχω μερικές σκηνές με τη Σαρλότ Γκενσμπούργκ, αλλά δεν έχω τίποτα άλλο να σας πω. Αλλωστε δεν είναι τόσο μεγάλος ρόλος».
Επιμ. Β. Γεωργακοπούλου
INFO: H προπώληση αρχιζει στις 27 Ιουνίου. Τιμες: 30 ευρω (VIP) , 25, 20 , 15 (φοιτητικό), 5 (ΑΜΕΑ, ανεργοι).