Αλλα δύο έργα (ύψους 700 εκατ. ευρώ) ανέλαβε η κατασκευαστική «Ακτωρ»
Της Χαράς Τζαναβάρα
«Νταμπλ» για την «Ακτωρ», την κατασκευαστική του ομίλου Μπόμπολα, που τις τελευταίες ημέρες ανέλαβε άλλα δύο έργα συνολικού ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ. Το σπουδαιότερο είναι ότι πριν οι «μπουλντόζες» πιάσουν δουλειά η εταιρεία θα πάρει προκαταβολή το 10% του προϋπολογισμού, με βάση τον τελευταίο νόμο που προώθησε η κυβερνητική πλειοψηφία.
Η πρώτη σύμβαση ανατέθηκε από την «Αττικό Μετρό» και αφορά την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με προϋπολογισμό 518 εκατ. ευρώ και χρόνο κατασκευής πέντε χρόνια. Η νέα υπόγεια γραμμή θα έχει μήκος 4,8 χλμ. και θα διαθέτει πέντε νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα).
Η ίδια εταιρεία έχει αναλάβει το τελευταίο διάστημα και το βασικό έργο του μετρό των 9,8 χλμ., μέσω της απορρόφησης του κατασκευαστικού τμήματος της άλλοτε κραταιάς ΑΕΓΕΚ. Η αρχική σύμβαση με προϋπολογισμό ένα δισ. ευρώ είχε υπογραφεί το 2005, με προοπτική να λειτουργήσει το μετρό ώς τις αρχές του 2011. Σχεδόν τρία χρόνια μετά έχει κατασκευαστεί μόνον το 40% του αντικειμένου, αλλά έχει απορροφηθεί σχεδόν το σύνολο των κονδυλίων! Με διάφορες αιτιολογίες, όπως η υπόθεση του σταθμού στο Παπάφειο, έχουν δοθεί και πρόσθετα ποσά, που φτάνουν τα 30 εκατ. ευρώ.
Η δεύτερη σύμβαση υπογράφηκε την Παρασκευή από την ΕΡΓΟΣΕ και την κοινοπραξία «Ακτωρ, J&P-Αβαξ και Intrakat». Αφορά την κατασκευή διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, στον νομό Αχαΐας, με το οποίο θα ολοκληρωθεί η γραμμή του προαστιακού, που σήμερα σταματά στο Κιάτο Κορινθίας. Το έργο είναι ύψους 293,1 εκατ. ευρώ, χωρίς αναθεωρήσεις και ΦΠΑ. Εχει μήκος 21,5 χλμ. και περιλαμβάνει τη δίδυμη σήραγγα στην Παναγοπούλα, μήκους 4,4 χλμ. Η νέα γραμμή, που προβλέπεται να λειτουργήσει σε 36 μήνες, δεν θα έχει ισόπεδες διασταυρώσεις με το οδικό δίκτυο της περιοχής και οι συρμοί θα μπορούν να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες.
Τα έργα στο προηγούμενο κομμάτι του προαστιακού προχωρούν με ρυθμούς χελώνας. Πρόκειται για το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, κοντά στο Αίγιο, που έχει… εκτροχιαστεί από το χρονοδιάγραμμα και κυρίως τον προϋπολογισμό. Η νέα γραμμή μήκους 71 χλμ. έχει ξεκινήσει το 2006 με προοπτική να ολοκληρωθεί σε μια πενταετία. Είχε σπάσει σε τέσσερις εργολαβίες, από τις οποίες η μία έμεινε «ορφανή». Τα νέα χρονοδιαγράμματα προβλέπουν την παράδοση του πρώτου τμήματος ώς το Διακοφτό το 2014 και του υπόλοιπου το 2016, οπότε θα είναι έτοιμη και η ηλεκτροκίνηση για το σύνολο του έργου. Θα διαθέτει τρεις σταθμούς (Ξυλόκαστρο, Ακράτα και Αίγιο) και έξι στάσεις (Διμηνιό, Λυκοποριά, Λυγιά, Πλάτανος, Διακοφτό και Ελίκη).