Ο Δήμος Αθηναίων δημιούργησε 7 «μικρά δημαρχεία» που μπορούν να διεκπεραιώνουν προνοιακά επιδόματα, θέματα καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, υπηρεσίες δημοτικής αστυνομίας κ.ά.
Του Στέργιου Ζιαμπάκα
Επτά «μικρά δημαρχεία», ένα σε κάθε δημοτική κοινότητα, δημιούργησε ο Δήμος Αθηναίων, αποσκοπώντας στη βελτιωμένη εξυπηρέτηση των πολιτών. Τα Σημεία Εξυπηρέτησης Δημοτών (ΣΕΔ) διεκπεραιώνουν περισσότερες από 150 διαδικασίες για λογαριασμό κάθε δημότη ή κατοίκου της περιοχής των Αθηνών ή όποιας ενδιαφερόμενης επιχείρησης, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα την αποκέντρωση των υπηρεσιών του δήμου. «Απευθύνονται σε όσους έχουν υποθέσεις που διεκπεραιώνονται από τον δήμο. Τα ΣΕΔ είναι αντίστοιχα των ΚΕΠ, αλλά μόνο για δημοτικές υποθέσεις», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο αντιδήμαρχος Ενδοδημοτικής Αποκέντρωσης και Παιδείας, Επαμεινώνδας Λαμπρακάκης.
Οι υπηρεσίες
Μεταξύ των υπηρεσιών που μεταφέρονται στα ΣΕΔ είναι το σύνολο των διαδικασιών που αφορούν τα προνοιακά επιδόματα, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τις τεχνικές υπηρεσίες, θέματα δημοτικής αστυνομίας κ.λπ. «Είτε πρόκειται για άδειες κατάληψης χώρου, π.χ. για τραπεζοκαθίσματα, άδειες καταστήματος, άδειες από την πολεοδομία, αν και ακόμα δεν μπήκαμε στην άδεια οικοδομής, πιστεύουμε ότι θα γίνει και αυτό, οι διαδικασίες μεταφέρονται στα ΣΕΔ. Η εξυπηρέτηση γίνεται αυθημερόν», συμπληρώνει ο κ. Λαμπρακάκης, αναφέροντας πως η δημιουργία των ΣΕΔ υλοποιεί τη δέσμευση του δήμου να μεταφερθούν οι υπηρεσίες του πιο κοντά στον πολίτη.
Αναφορικά με τις οικονομικές συναλλαγές, σε περίπτωση που απαιτείται να καταβληθεί ένα ποσό για την απόκτηση κάποιου παραβόλου ή για την πληρωμή κάποιας κλήσης, ο πολίτης δύναται να προμηθευτεί από τα ΣΕΔ τους αριθμούς των τραπεζικών λογαριασμών του δήμου όπου θα μπορεί να καταθέσει το ποσό, αναγράφοντας το ονοματεπώνυμό του. «Σε επόμενη φάση, έπειτα από σχετικό διαγωνισμό, θα εγκατασταθεί μηχάνημα στο οποίο θα μπορεί κάποιος να πληρώνει είτε με κάρτα είτε με μετρητά το ποσό που απαιτείται. Ετσι ο πολίτης θα εξυπηρετείται στον ίδιο χώρο που θα πάει να καταθέσει τα δικαιολογητικά του», εξηγεί ο κ. Λαμπρακάκης.
Τα ΣΕΔ λειτουργούν Δευτέρα έως Παρασκευή, 08.00 έως 20.00, και το Σάββατο 08.00 έως 14.00. «Είναι μια μεγάλη και σημαντική τομή καθώς ο δήμος λειτουργεί σε όλες τις υπηρεσίες του όλη μέρα», επισημαίνει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος. Αν και μόλις κλείσανε μια εβδομάδα λειτουργίας, η μέχρι τώρα προσέλευση του κόσμου κρίνεται πολύ καλή, με τον κ. Λαμπρακάκη να αναφέρει πως «είναι μη αναμενόμενη για εμάς η προσέγγιση του κόσμου. Δεν περιμέναμε να στηρίξει τόσο πολύ την προσπάθεια».
Κατάθεση δικαιολογητικών
Επισκεπτόμενοι το ΣΕΔ της 5ης Δημοτικής Κοινότητας, οι υπάλληλοι μας είπαν ότι καθημερινά δέχονται περί τους 50 ανθρώπους. «Δουλεύει. Και φανταστείτε, είμαστε στην αρχή ακόμα», τόνισε μια εργαζόμενη, συμπληρώνοντας πως στην πλειονότητά τους οι επισκέψεις αφορούν ζητήματα γύρω από τα προνοιακά επιδόματα. Σημειώνεται, καθώς τα περισσότερα ΣΕΔ βρίσκονται σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας όπου διαμένουν πολλοί μετανάστες, πως υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησής τους σε θέματα που τους αφορούν, π.χ. κατάθεση δικαιολογητικών για πολιτογράφηση, όπως μας ενημέρωσε μια υπάλληλος.
Ολα τα ΣΕΔ, πλην ενός, είναι ενταγμένα στα γραφεία των δημοτικών κοινοτήτων. Εξαίρεση αποτελεί το ΣΕΔ στην Κυψέλη, που βρίσκεται εντός της Δημοτικής Αγοράς. «Είναι ένα πείραμα κι αυτό. Θέλουμε να δούμε ποια θα είναι πιο αποτελεσματικά, αυτά που θα είναι έξω από τις δημοτικές υπηρεσίες ή μέσα», ανέφερε ο κ. Λαμπρακάκης. Επισκεπτόμενοι το τοπικό ΣΕΔ, οι υπάλληλοι μάς είπαν πως κατά μέσο όρο εξυπηρετούν 10 ανθρώπους ημερησίως, ωστόσο γίνονται δέκτες πολλών ερωτημάτων γύρω από το περιεχόμενο των υπηρεσιών. Θετική εντύπωση μας έκανε η δυνατότητα εξυπηρέτησης ατόμων με ειδικές ανάγκες σε χώρο όπου είναι ευκολότερη η πρόσβασή τους.
Αντιδράσεις στην Κυψέλη
Η δημιουργία του ΣΕΔ στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων, λόγω αλλοίωσης του χαρακτήρα του χώρου, ο οποίος αποτελεί τοπόσημο για την περιοχή. «Δεν έχουμε σκοπό να την κάνουμε γραφείο του δήμου. Θα γίνει ένας πολυχώρος όπου θα αναπτύσσονται διάφορες δράσεις στο πλαίσιο αποκατάστασης», μας ενημέρωσε ο κ. Λαμπρακάκης. Οι απόψεις των κατοίκων διίστανται. Χαρακτηριστική είναι η άποψη που μας μετέφερε η 33χρονη Μαρία: «Μ’ αρέσει όπως έγινε, ομόρφυνε, συγκριτικά τουλάχιστον με πριν που ήταν ένα άδειο σημείο. Θα ήθελα όμως να το δω με αναβαθμισμένο τον πολιτιστικό του χαρακτήρα. Αλλά και αυτό είναι ένα πρώτο βήμα. Είμαι επιφυλακτική για το αν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τη γραφειοκρατία».
…………………………………………………………………….
Οι διευθύνσεις των επτά ΣΕΔ
1η Δημοτική Κοινότητα
πλ. Ηρώων 3, πλ. Ψυρρή, 105 54
Τηλ.: 210 3256825
2η Δημοτική Κοινότητα
Υμηττού 251, Παγκράτι, 116 32
Τηλ.: 210 7522293
3η Δημοτική Κοινότητα
Τριών Ιεραρχών 74, 118 51
Τηλ.: 210 3427310
4η Δημοτική Κοινότητα
Λένορμαν και Αλεξανδρείας 35, Κολωνός, 104 41
Τηλ.: 210 5157882
5η Δημοτική Κοινότητα
Πατησίων 237, πλ. Κολιάτσου, 112 54
Τηλ.: 210 8623320
6η Δημοτική Κοινότητα
Δημοτική Αγορά Κυψέλης, Φωκίωνος Νέγρη 42
Τηλ.: 210 8252227
7η Δημοτική Κοινότητα
Πανόρμου 59, Αμπελόκηποι, 115 24 Τηλ.: 210 6919945