Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Σε 13.286 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα το 2012, έναντι 14.097 εκατ. ευρώ το 2011, δηλαδή σημειώθηκε μείωση ύψους 5,75%, ενώ η ναυτιλία παρείχε άμεσα ή έμεσα απασχόληση σε 192.000 άτομα στην Ελλάδα.
Το ελληνικό νηολόγιο το 2012 αριθμούσε 1.939 πλοία (χωρητικότητας άνω των 100 gt), η ελληνική σημαία κατέχει την έκτη θέση στην διεθνή κατάταξη (σε dwt) και τη δεύτερη θέση στην Ε.Ε. (σε gt), ενώ ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.428 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt). Το ηλικιακό προφίλ της ελληνικής σημαίας του στόλου ήταν 11,3 έτη -με 50% του στόλου ηλικίας μικρότερης των 10 ετών- και του ελληνόκτητου στόλου τα 10,2 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 12,7 έτη.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 23,55% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (αργού πετρελαίου) το 17,20% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt και το 12,51% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών-παραγώγων πετρελαίου σε χωρητικότητα dtw (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).
Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στην ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών(ΕΕΕ) στο εσαγωγικό σημείωμα της οποίας ο πρόεδρος της Ενωσης Θ. Βενιάμης αναφέρει ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει την προοπτική να προσφέρει πολυάριθμες θέσεις εργασίας στους νέους που μαστίζονται από την ανεργία με προϋπόθεση, όπως τονίζει, να υπάρξει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει τη ναυτολόγηση ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων με όρους ανταγωνιστικούς λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνώς κρατούντα.
Να σημειωθεί ότι ο Θ. Βενιάμης είχε ταχθεί υπέρ της ψήφισης του άρθρου 19, το οποίο έδινε στους πλοιοκτήτες τη δυνατότητα σύναψης ατομικών συμβάσεων με τα κατώτερα πληρώματα στην ποντοπόρο και στα σκάφη αναψυχής, το οποίο όμως καταψηφίστηκε. Ο απερχόμενος υπουργός Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης, σε συνέντευξή του στην «Εφ.Συν.» είχε δηλώσει ότι θα το επαναφέρει σε άλλο νομοσχέδιο. Αγνωστο παραμένει τι θα κάνει ο νέος υπουργός Μ. Βαρβιτσιώτης.
Ο Θ. Βενιάμης τονίζει επίσης ότι η ναυτιλιακή κοινότητα δεσμεύτηκε να προβεί σε εθελοντικό διπλασιασμό για τρία έτη της φορολογίας τόσο για τα πλοία υπό ελληνική σημαία όσο και για τα πλοία ξένων σημαιών που διαχειρίζονται εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, πρωτοβουλία που στοχεύει στην ενίσχυση των δημοσιονομικών εσόδων την κρίσιμη προσεχή περίοδο.