Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες υπογράφεται από 7 υπουργούς, αλλά όχι από τον αρμόδιο υφυπουργό, αφού, 10 ημέρες μετά την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης, φαίνεται ότι οι αρμοδιότητες της νέας Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης δεν έχουν περάσει στον Παντελή Καψή
→Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι από τη νέα Δημόσια Ραδιοτηλεόραση θα προβάλλονται οι εργασίες της Βουλής, κάτι που πιθανά προμηνύει την ενσωμάτωση του καναλιού της Βουλής
Του Σωτήρη Μανιάτη
Με μια πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού κατά 5.000.000 ευρώ με το «καλημέρα» τού υπό σύσταση νέου δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα (ΝΕΡΙΤ Α.Ε. – Νέα Ελληνική Ραδιοφωνία, Ιντερνετ, Τηλεόραση) κατατέθηκε χθες στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο. Πρόκειται για το ποσό που προβλέπεται ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Το νομοσχέδιο δεν υπογράφεται από τον υφυπουργό Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης Παντελή Καψή, (αλλά από 7 υπουργούς)ενώ δεν του ανήκει και η αρμοδιότητα της ρύθμισης που διευκρινίζεται ότι την έχουν ο υπ. Επικρατείας Δημήτρης Σταμάτης και ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό Σίμος Κεδίκογλου. Πιθανότατα διότι 10 μέρες μετά την ορκωμοσία της κυβέρνησης δεν έχουν περάσει ακόμα αρμοδιότητες στον κ. Καψή, ο οποίος όμως βρίσκεται ήδη σε διάλογο με τους εργαζομένους της ΕΡΤ αναζητώντας λύση για το ενδιάμεσο μεσοδιάστημα…
Στο νομοσχέδιο πάντως αναφέρεται υπουργός υπεύθυνος για τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση (και όχι υφυπουργός, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει προσεχώς) που είναι ένας εκ των τριών εκπροσώπων του ελληνικού Δημοσίου στη γενική συνέλευση της ΝΕΡΙΤ (παραμένει ΔΕΚΟ), ασκεί καθήκοντα προέδρου, επιλέγει τα επτά πρόσωπα του Εποπτικού Συμβουλίου κ.ά.
Στις μεταβατικές διατάξεις
Αντίθετα στις μεταβατικές διατάξεις υπάρχει αναφορά στον υφυπουργό Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης ο οποίος μαζί με τον υπουργό Επικρατείας θα εισηγηθούν τα μέλη του πρώτου Ε.Σ. στο υπουργικό συμβούλιο που θα το συγκροτήσει με μέγιστη διάρκεια θητείας ένα έτος. Το ίδιο χρονικό διάστημα θα διαρκέσει και η θητεία του πρώτου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου αλλά και των μελών του Δ.Σ. της ΝΕΡΙΤ που θα διοριστούν από το Ε.Σ. Μέσα σε αυτό το διάστημα θα γίνουν οι διαδικασίες για την επιλογή κανονικού Ε.Σ. που θα έχει εννεαετή θητεία. Κάτι που φαίνεται να παραπέμπει προσεχώς και σε άλλες υπουργικές αλλαγές.
Πάντως στο νομοσχέδιο, όπως είχαμε γράψει από την πρώτη στιγμή, δεν καθορίζονται πόσοι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί, διαδικτυακές και άλλες οπτικοακουστικές υπηρεσίες θα παρέχει η ΝΕΡΙΤ. Και ως επακόλουθο δεν υπάρχει οργανόγραμμα, άρα κανείς δεν μπορεί να οριοθετήσει τις θέσεις εργασίες, ούτε κανονισμοί λειτουργίας, προσωπικού κ.ά. Αυτά άλλωστε, όπως και το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας, προβλέπεται να καθορίζονται από τον διευθύνοντα σύμβουλο.
Αυτή τη φορά προβλέπεται η ΝΕΡΙΤ να είναι πάροχος περιεχόμενου αλλά και δικτύου χωρίς να χρειάζεται σχετική άδεια, αλλά δεν προβλέπονται συχνότητες και πολυπλέκτες που θα διαθέτει, κάτι που θα καθοριστεί προφανώς στη συνέχεια με ΚΥΑ. Προβλέπεται όμως ότι θα προβάλλει (τηλεοπτικά, ραδιοφωνικά και διαδικτυακά) τις εργασίες της Βουλής και των επιτροπών στις δικές της ή σε ξεχωριστές συχνότητες. Κάτι που πιθανότατα να μεταφράζεται ουσιαστικά σε απορρόφηση της τηλεόρασης της Βουλής, με την υφιστάμενη κατάσταση που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό περίπου κατά 3,8 εκατ. ευρώ ετησίως. Μένει βέβαια να δούμε να πραγματοποιείται κάτι τέτοιο που δείχνει να είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Από το νομοσχέδιο φαίνεται η ΝΕΡΙΤ να απεμπλέκεται από την υποχρέωση να δίνει οπτικοακουστικό υλικό (μέσω πουλ), από εκδηλώσεις πολιτικών κομμάτων, στα ιδιωτικά κανάλια, αλλά έχει την ευθύνη κάλυψης προεκλογικής περιόδου ή δημοψηφισμάτων. Είναι (υποτίθεται και μένει να αποδειχτεί) διοικητικά και οικονομικά ανεξάρτητη και τα έσοδά της προέρχονται από ανταποδοτικό τέλος (το ύψος θα καθοριστεί προσεχώς), διαφημιστικά έσοδα και κάθε άλλη πηγή.
Τόσο το Ε.Σ. όσο και τα μέλη του Δ.Σ. της ΝΕΡΙΤ προεπιλέγονται από διαφορετικούς «φορείς επιλογής» που καταρτίζουν σχετικές λίστες, με την τελική απόφαση εξ αυτών πάντα να την έχει ο αρμόδιος υπουργός Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης. Το νομοσχέδιο προβλέπει την ύπαρξη μεσολαβητή (δημοσιογράφος εγνωσμένου κύρους, μέλος της ΕΣΗΕΑ) που εξετάζει καταγγελίες, παράπονα και αιτήματα απαντήσεων για εκπομπές και προγράμματα της ΝΕΡΙΤ. Επιλέγεται από το Ε.Σ. μεταξύ τριών υποψηφίων που προτείνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ενώ το Ε.Σ. συγκροτεί και Επιτροπή Δεοντολογίας.
Τα μισθολογικά για τα μέλη του Ε.Σ. και του Δ.Σ. αποφασίζονται από τους συναρμόδιους υπουργούς, ενώ του προσωπικού της εταιρείας με βάση όσα προβλέπονται στο τρίτο Μνημόνιο! Το νομοσχέδιο, που αποτελείται από 17 άρθρα (ισάριθμες σελίδες) αναμένεται να εισαχθεί για συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή την ερχόμενη εβδομάδα και τη μεθεπόμενη να πάρει τον δρόμο για την Ολομέλεια προς ψήφιση.
Δικαιολογία
Στην αιτιολογική έκθεση όσο και στο τελευταίο παράρτημα με τίτλο «Κύρια αξιολογούμενη ρύθμιση» για να δικαιολογηθεί η αναγκαιότητά της με τον συγκεκριμένο τρόπο (λουκέτο και μαύρο) γίνονται αναφορές σε «διάβρωση του δημοσίου ραδιοτηλεοπτικού φορέα από τον πολιτικο-κομματικό εναγκαλισμό, η οποία αποτυπωνόταν σε βαθιά ριζωμένες σχέσεις και κατεστημένες πρακτικές δεκαετιών στο εσωτερικό της επιχείρησης…».
Και κάπως έτσι ήταν αδύνατον να δημιουργηθεί κάτι νέο με την ΕΡΤ σε λειτουργία. «Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξυγιαίνεται ένα από τα πιο σπάταλα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα, με αποτέλεσμα οι ευεργετικές συνέπειες για την οικονομία να είναι μεγάλες και απροσδιόριστες ακόμα». Εκτός από το «κοίτα ποιος μιλάει», αλήθεια πού εντοπίζουν τις ευεργετικές συνέπειες στην οικονομία;
Για την ώρα έχουν αποδεχθεί ότι υπάρχουν νέα βάρη στον κρατικό προϋπολογισμό κοντά στα 150 εκατ. ευρώ κατά τους ίδιους (300-500 εκατ. ευρώ υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι στην ΕΡΤ), ενώ θα δημιουργηθούν προβλήματα σε Ταμεία, εταιρείες παραγωγής κ.ά.