Pin It

Η δημοτική κίνηση «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή Πόλη» καταγγέλλει την απόφαση που ελήφθη ερήμην της πόλης και αλλοιώνει την ιστορική ισορροπία με το θαλάσσιο μέτωπο

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Του Νίκου Φωτόπουλου

 

«Οχι σε μαρίνα-έκτρωμα». Τη χωροθέτηση τουριστικού λιμένα-μαμούθ στην εμβληματική παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης καταγγέλλει η δημοτική κίνηση «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή Πόλη» (ΣΥΡΙΖΑ), παρουσιάζοντας έγγραφα-ντοκουμένα για μια απόφαση που ελήφθη ερήμην της πόλης… αλλά απειλεί να αλλοιώσει τη φυσιογνωμία της!

 

Το «καταστροφικό» μέλλον που επιφυλάσσεται για την παλιά παραλία περιγράφεται από τα συνοδευτικά έγγραφα για την καθοδήγηση των μελετητών που συμμετείχαν στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανάπλαση-ανάδειξη της πλατείας Ελευθερίας. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 157/ 8-5-2012, προβλέπεται η χωροθέτηση μεγάλου «τουριστικού λιμένα» στο πιο χαρακτηριστικό κομμάτι της πόλης.

 

Γιοτ έως 35 μέτρα

 

Από τα όσα αναφέρονται στο ΦΕΚ, πρόκειται για παράλληλη προς την προκυμαία εγκατάσταση, από το λιμάνι έως την πλατεία Αριστοτέλους, που θα εξυπηρετεί… γιοτ μήκους έως 35 μέτρων. Προβλέπεται επίσης προσήνεμος μόλος διαστάσεων 170×60 μέτρων με κατακόρυφα πρανή, κάθετος στην 1η προβλήτα του λιμανιού, που διαπλατύνεται κατά 38 μέτρα, όπου «εγκιβωτίζονται» δεξαμενές καυσίμων μέσα στη θάλασσα, αποβάθρα κι επιπλέον άλλα 20 μέτρα πλωτής προβλήτας.

 

Η «εν κρυπτώ εξέλιξη» του σχεδίου, όπως καταγγέλλεται, περιλαμβάνει και την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού σε δύο φάσεις, ώστε να επιλεγεί ανάδοχος για την υλοποίησή του. Στο στόχαστρο της δημοτικής παράταξης βρίσκεται και ο ΟΛΘ (Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης). «Η μεθόδευση από τη διοίκηση του ΟΛΘ για μια τέτοιας έκτασης παρέμβαση», όπως αναφέρει, «αποκτά διαστάσεις σκανδάλου.

 

Κι εδώ βέβαια ανακύπτουν ευθύνες και για τους τρεις φορείς «ιστορικής προστασίας» της πόλης, την ΙΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών Κλασικών Αρχαιοτήτων, την 9η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας, που δεν έδειξαν την ίδια ευαισθησία και εγρήγορση όπως στην περίπτωση του βυζαντινού δρόμου στον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου.

 

Εκτός και αν παρακάμφθηκαν και αποφάσισαν «γι’ αυτούς χωρίς αυτούς» στην Αθήνα, με τη γνωστή δηλαδή «πεπατημένη» που ακολουθήθηκε και στην περίπτωση των αρχαίων στη Βενιζέλου. Είναι ο ίδιος ο ιστορικός άξονας της πόλης –η οδός Βενιζέλου τώρα- και μάλιστα στην κάθοδό του από το κέντρο της πόλης προς το λιμάνι –η οδός Ιωνος Δραγούμη- που αποκόπτεται από την οπτική επαφή του με τη θάλασσα με την παρέμβαση στο λιμάνι».

 

Βέβαια, όπως οι παλαιότεροι Θεσσαλονικείς θυμούνται, δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται μια τέτοια «τερατώδης» παρέμβαση στην παλιά παραλία. Τη δεκαετία του ‘80 μια αναλόγου εμπνεύσεως επέκταση αποτράπηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, χάρη στην ομόθυμη αντίδραση των πολιτών που εκφράστηκε με τη συλλογή χιλιάδων υπογραφών και μαζικές αντιδράσεις.

 

«Αν στη δεκαετία του ‘80 ξεσηκώθηκε η πόλη για να διατηρήσει την ιστορική ισορροπία της με το θαλάσσιο μέτωπο, όταν επιχειρήθηκε η διαπλάτυνση της παλιάς παραλίας για λόγους κυκλοφοριακής άνεσης, με τη δρομολογημένη κατασκευή μαρίνας μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης πετιέται κυριολεκτικά στα σκουπίδια ό,τι διασώθηκε έως σήμερα επί τόπου. Πρόκειται για μια απόφαση η οποία πάρθηκε ερήμην της πόλης, χωρίς την παραμικρή ενημέρωση και δημόσια διαβούλευση για ένα ζήτημα που άπτεται της διαχρονικής της φυσιογνωμίας», τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο δημοτικός σύμβουλος Τριαντάφυλλος Μηταφίδης.

 

«Να αποσυρθεί»

 

Υπό αυτές τις συνθήκες καλείται ο Δήμος Θεσσαλονίκης να παρέμβει απέναντι σ’ αυτήν την εξέλιξη που προσβάλλει την αισθητική και μορφολογική διαχρονία της πόλης. Με τις υπ’ αριθμ. 1702/19-6-2008 και 2071/16-7-2008 (επί Παπαγεωργόπουλου) αποφάσεις του Δ.Σ. -που καταψήφισε ως αντιπολίτευση η σημερινή διοικούσα τον δήμο «Νέα Πρωτοβουλία»- ο Δήμος Θεσσαλονίκης συμμετέχει οικονομικά στην υλοποίηση αυτού του σχεδίου, στο όνομα της «τουριστικής αναβάθμισης» της πόλης.

 

«Η συμμετοχή αυτή πρέπει να αναθεωρηθεί το συντομότερο και ο Δήμος Θεσσαλονίκης να αποσυρθεί από τα επιχειρηματικά σχέδια της διοίκησης του ΟΛΘ, τον οποίο ετοιμάζεται να καταβροχθίσει ο Μινώταυρος του ΤΑΙΠΕΔ», επισημαίνει η δημοτική κίνηση «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή Πόλη». Το θέμα πρόκειται να τεθεί «πιεστικά» προς συζήτηση στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Scroll to top